Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › nelkun kone kutoseksi?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.5.2003, 07:25 #121402
Onko teillä kauemmin sätkäilyä harrastaneilla tietoa mitä osia joutuu muuttamaan, jos nelkun koneen muuttaa kutoseksi? Vai käykö kaikki apulaitteet suoraan kutos koneeseen ja istuuko runkoon ja laatikkoon/vauhtipyörään suoraan? 😕
9.5.2003, 11:20 #129690Kone sopii vaihdelaatikkoon, ja oheislaitteistakin osa, mutta sitten ne itse konetta koskevat jutut;
… vaihtoon menee mm. sylinterit, männät, venttiiliohjurin varret, kampiakseli, taitaa mennä myös nokka-akselikin, ja kannet, imusarja, kaasari (1-kurkkuisen tilalle 2-kurkkuinen, ei pakollinen muutos)…koneenlohkot ovat sylinterien kohdalta erilaiset, muokattavissa, en tiedä ???
… Ja rahaa palaa aivan älyttömästi.… Halvempi tapa on ostaa kutosen kone nelkun tilalle kaikkineen sälineen, kyllä tälläkin palstalla myyjiä löytyy.
… jos rakentelu ja virittely kiinnostaa, eikä ole rahasta kiinni, niin eiköhän sinne keulan alle saa vaikka poliisi-BMW-moottoripyörän koneen 😆
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com9.5.2003, 11:43 #129691NOJUU.. tarkennusta! 😀
En nyt vanhaa konetta ajatellutkaan virittää uusiksi, vaan juuri sitä, että mitä vanhoista “hiluista” käy. Eli juuri laturi – imusarja -pakosarja -kaasari jne.. ja tietenkin moottorin kiinnitys. Osaanhan tuossa olikin vastauskin, eli kiitos siitä.
Tjaa.. vai Poliisin BMW:n kone.. hmm.. kuinkahan istuis tommosen Hondan Goldwing 6:s boxeri.. tjaa.. jospa unohtaisin noin suuret viritykset 😈
Lähinnä on kyse siitä, kun toi vanha nelkun kone vetelee viimeisiään ja jotain tarttis tehdä. 🙁 Eli jos kunnossaolevia kutosen koneita löytyy, niin mailinkautta tarjoamaan..
10.5.2003, 20:09 #129692Koneiden erot:
startti käy
laturi käy
huohotinmysteeri käy
öljynlauhdutin käy, kylläkin pienempi, mutta ehkä hyvä nin Suomessa
koneen etukiinnitykset käy
laturin tuulipelti käy
lämmönvaihtimet soveltaen
ilmanputsari käy, kumikäyrä vaihdettava, jos 2-kurkkuinen kaasari
bensapumppu käy
kärkikotelo käy
puola käy
poikittainen pakopönttö menee vaihtoon
vipperä erikokoinen
etutuulipellit erikokoiset, nelkun vipperä pienempi (8-lapaa) kutosen (9-lapaa) verrattuna (vipperä kylläkin käy, mutta puhallusteho putoaa
imusarja 2-kurkkuiseen kaasariin eri kiinnityssysteemillä, muistaakseni 1-kurkkuisen imusarja käy
eturitilä erilainen, 4 3-pulttinen, 6 4-pulttinen
vauhtipyörä käy?
kytkin sama nelkussa kuin vanhemmissa 6-koneissa
nelkun vaihdelooda käy, kylläkin välitykset muuttuu, asiasta keskustelua
tällä palstalla
kärjet samat, konkka ehkä eri, tai ei taida ollaehkä tästä apua sinulle on, moi.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com11.5.2003, 14:40 #129693nelkun imupakosarja ei käy kuutoseen, ei edes yksikurkkuiseen. Yksikurkkuinen kaasutin sinänsä käy, mutta pääsuutin on erikokoinen. En myöskään yrittäisi sovittaa nelkun lämmönvaihtimia kuutoseen, ovat sen verran erikokoiset että ainakaan vakio-osilla ei tule toimivaa.
Kaksi kurkkuiseen kaasariin ei kannata laittaa nelkun yksikurkkuiseen tarkoitettua ilmanputsaria, on liian ahdas (= ei hengitä kunnolla), yksikurkkuiseen kuutoseen se tietysti käy.15.5.2003, 22:10 #129694Nelkun öljynlauhdutin käy vielä, mutta propelli kannattaa vaihtaa.
Voisi hätätilassa käydäkin jos pienentää etupellin reikää propellin kokoiseksi.
Vaikka tämän tekisi, niin lämpöä ei tule sisälle samaan malliin ja koneen lämmöt nousee aika nopeasti kun pysähtyy ja hitaassa kaupunkiajossa.
Ei missääntapauksessa jos ei ole lämpömittaria.
Matka-ajossahan propellia ei välttämättä tarvitse ollenkaan.Korjaan, matka-ajossa propellia tarvitsee ellei ole lisä öljynlauhdutinta.
12.6.2003, 09:06 #129695Nimetön@2cv_Aleksi wrote:
Onko teillä kauemmin sätkäilyä harrastaneilla tietoa mitä osia joutuu muuttamaan, jos nelkun koneen muuttaa kutoseksi? Vai käykö kaikki apulaitteet suoraan kutos koneeseen ja istuuko runkoon ja laatikkoon/vauhtipyörään suoraan? 😕
Multa vois löytyä tarvittava paketti suoraan nokilta ja jopa koko tuote tallissa seissyt nelkku kutosen tekniikalla. Soittele jos kiinostaa.
t.pubbe 0407186267 tai email markku.kaukanen@jippii.fi -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.