Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Viisautta haetaan.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121412

    Jokaisessa kutvosen (ja muidenkin koneiden) koneessa on sarjanumero- ja malli-laatta, (jos sitä ei ole otettu pois) ja tässä laatassa on oikeassa yläkulmssa merkintöjä esim: A 06/664 Siispä osaako kukaan teistä kertoa, että pystyykö tästä kyseisestä sarjasta näkemään sitä, että mitkä männät koneessa on? tai siis millä puristus-suhteilla männät on?

    (Meillä tällähetkellä aukaistuna on kone, jonka laatan sarja on A 06/664 ja puristus-suhteena oli 7.9.) (Kyseessä on siis ensimmäinen aukaisu…)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129716

    Kaikissa 642, 644 ja 664 koneissa on puristukset 7.9.
    Tässä mallissa on myös viritetty nokka ja sillä voi ajaa
    jopa lyijyttömällä 92 oktaanisella.
    Puristuksista johtuen kuluttaa hieman enemmän, mutta kiihtyy kyllä jopa 635:sta paremmin.
    Vaikka onkin virinokka. niin on miellyttävä ajaa ja käy pelmeämmin kuin 635.
    Puristusero johtuu männistä, joissa kuoppa männän keskellä on normaalia suurempi.
    Onko jollakulla on tietoa eroaako sytytyshetki 635:een verrattuna?
    (Noita nokkia olisi hiottuja myytävänä, kaikista uusin tehtaan suunnittelema nokka siis).

    #129717

    Kaikkee ne Citroenin pojat on kehitelly. Siihen koneeseen lyötiin nyt sisään 9,2:1 puristus-suhteilla olevat männät ja 123-ignition alipaineen säätimellä. Pitäis liikkua…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129718

    Kuulostaa hyvältä.. 🙂
    Kerrotko paljonko vie bensaa ja kulkeeko hyvin, kunhan pääset ajamisen makuun?

    #129719

    Joo voin kertoo vähän myöhemmin… se on tänään vasta tienpäällä. sillä pääs jo ennen remonttia alle kuuteen litraan jos jaksoi ajella rauhallisesti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129720

    Nyt näyttäisi vähän siltä, että alipaineella säätyvä 123-ignition lyö ennakkoa syttyyn hieman liikaa. En vielä tiedä tarkemmin onko tästä haittaa tai hyötyä… Kone on vielä sisäänajossa, joten yläkierroksia ei huudatella. Tyhjäkäynti on alempana, lähtee näpäyttämällä käyntiin ja väntää alhaalta. (Tosin, on siellä ne tehomännätkin) 50-60km/h lähtee nelosella itkemättä kiihtymään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129721

    Mistä se ottaa alipaineen, imusarjasta?
    Jos imusarjasta niin mitä asennusohjeissa sanotaan? reiänhän joutuu itse tekemään!
    Voiko alipainesäätöä trimmata?
    Imuletkun paksuudella nimittäin ainakin voi, sillä se vaikuttaa asiaan.
    Mistä päättelet että alipainesäädin toimii liiankin hyvin, mittarilla?
    Paljonko alipainesäädin säätää?

    #129722

    Eikös se 123-ignition ole täysin elektroninen softavehje, jossa ennakko lasketaan kierrosluvun mukaan?

    #129723

    Kaasarin ja imusarjan välissä on muovinen välilevy, jossa on pieni tappi ja tapissa reikä. Tapin reikä tulee kakkoskurkulle ja tappiin tulee se letku kiinni. Asennusohjeissa sanotaan, että säätäjä vaikuttaa asteen verran, mutta meidän tapauksessa näyttäisi menevän lähelle 20 astetta. Letku on niin pientä, että se hädintuskin mahtuu tappeihin. Mittaus tehtiin strobolla.

    Ajoimme eilen niin, että otimme alipainesäädön pois pelistä ja huomasimme, että kyllä säädön kanssa kulkee ja vääntää paremmin. Se on tietenkin eriasia kuinka paljon tuo ennakko vaikuttaa koneen kestoon… Kone ei kuitenkaan “kilise” kakkoskurkulla, joten ei sen pahasti pitäisi olla pielessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129724

    Kyllä on. 123-ignitionia saa ns. De Luxe mallia, josta löytyy myös alipainesäätäjä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129725

    On se alipainesäätö sitten hyvä lisä jos sen huomaa ihan ajossakin.
    Mun Opelissa on kanssa alipainesäätö, mutta se ottaa ilman imusarjasta, eli myös ykköskurkulta. Onko sillä siis merkitystä tuossa 123:ssa vaikka ajaisi ykköskurkulla? Silloinhan auton käyttäytymisen pitäisi muuttua selvästi kun toinen kurkku aukeaa?
    Aste kuulostaa aika sopivalta säädöltä, puolta astetta tarkemmin sytytystä on vaikea säätää, puhumattakaan niitten autoista jotka ajaa tavallisilla kärjillä ja kondensaattorilla ja vielä ilman asiallista voitelua nokkapalassa, sytytys heittää silloin vähintään asteen verran…
    20´ astetta taas on ehdottomasti liikaa, auto ei edes käy sillä.

    #129726

    suurin ero kyllä tuntuu kun avaa kakkoskurkun, mutta se myös vaikuttaa ykköskurkun vääntöön….(tai 123 vaikuttaa?)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129727

    Kun kakkoskurkku on kiinni, niin ykköskurkun asento vaikuttaa tuohon letkukohtaan, kakkoskurkun kun aukaisee, niin paine tippuu koko imusarjassa radikaalisti. Ilmeisesti on hyvä systeemi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.