Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka -69 dyanen koneremppa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121464

    Tervehdys!

    Onko kellään tietoa mistä saisi ylikoko mäntiä ko. kulkineeseen eli 18 heppaiseen koneeseen? Meinaa puristukset olla jo niin kehnot että vaatii tiukempaa tavaraa sisälle. Eikä haittaa vaikka muutakin tietoa tulee eli kampuran laakerit, mistä edullisesti? Remppaa suunniteltu talveksi mutta asia pitää laittaa jalalle.

    Tottakai muutkin ehdotukset otetaan huomioon eli jos jollakulla olisi hyvä kone tuohon (ei kuutosta kuitenkaan) niin ilmoitella saa. 💡 ❓

    t. joksa

    #129919

    Tuskin se koneen väljyys johtuu väljistä putkista, vaan kuluneista männänrenkaista ja männänrenkaiden urista.
    Urat ovat mitattavissa.
    Eli pitäisi korjaantua kunnossa olevilla männillä ja uusilla renkailla.
    Onko se männän halkaisija sama kuin nelkussa ja lyhyempi isku vai?

    #129920

    Tuosta männän halkaisijasta ja iskun pituudesta mulla ei ole tietoa minkäänlaista muuta kuin että kone ei ole sama kuin 2cv4:ssa. No sen verran että arvaan että iskutilavuus on dyanessa pienempi.

    Olisiko kellään tarkempaa tietoa koneiden eroista tai sitten saittia missä tutustua eroihin?

    joksa

    #129921

    Jos sylinteri ja/tai mäntä ei ole aivan kauhean kulunut, tilanne paranee pelkästään uusilla männänrenkailla. Sylinterin kuluneisuutta voi arvioida (uuden) männänrenkaan avulla siten, että tunkee männänrenkaan sylinteriin ja mittaa renkaan päiden välisen raon siinä kohdassa missä se on isoimmillaan. Hämärästi muistan, että normaaliarvo olisi max 0,5 mm. Muistanko oikein, vai olikohan se max 1 mm?

    #129922

    Männänrenkaissa on eroja, siksi putken kuluneisuuden voi todeta laittamalla uusi rengas ensin yläkuolokohdan yläpuolelle ja vertaamalla sitä männän liikealueelle, hyvin nopeasti huomaa että putki kuluu lähinnä yläpäästä. Mutta en usko edelleenkään että johtuisi putkesta, todella kuluneissa ja moneen kertaan hoonatuissa putkissa on yleensä hyvät puristukset. Varoitus, jos putken yläpäässä olevaa kynnystä ei hio pois (vaikka jopa käsin santapaperilla), niin uudet männät tai renkaat saattavat hajota.

    Renkaiden kuluneisuuden taas voi todeta vertaamalla uuden ja käytetyn renkaan päiden väliin jäävää uraa keskenään, mieluiten putken kulumattomassa osassa.

    Männäuran kuluneisuuden voi todeta rakotulkilla, tai kulumatonta rengasta käyttäen vertaamalla uuteen mäntään.

    Luultavammin tossa koneessa vaihtoon menee vähintään renkaat, ehkä myös männät (tai uudet urat), kynnys kannattaa hioa putken yläpäästä joka tapauksessa.

    4:n mäntiä kannattaa miettiä jos ne saisi vaan käymään, nimittäin niiden saatavuus on parempi ja noi alkup. puristukset on tehty jollekin 82 oktaaniselle bensalle, en tiedä suoraltakädeltä miten 4:n männät vaikuttaa puristuksiin.

    Onko männän laki muuten puolipallo tossa 425cc koneessa?

    Kun Purat sen, niin laita männän ja muut mitat tänne?

    #129923

    Tarinaa siis tulee kunhan remppa edistyy ja huomioita koneesta saadaan. Konetta ollaan siis purkamassa ensimmäistä ja mielenkiinnolla odotan mitä kone on syönyt. Tuo olikin hyvä pointti mittailla männänrenkailla kuluneisuus mutta mistä ne renkaat saadaan?

    Onko kellään siis tietoa mistä tuohon voisi mäntiä renkaineen kysellä? Sillä siitä tuntuisi olevan tällähetkellä homma kiinni.

    kiittäen

    joksa

    #129924

    Niin voi olla jopa että vanhuksen mäntiä saa jopa paremmin kuin nelkun.
    Autoartikkelista ja Automeca tai jotain riippuu paikkakunnast.

    #129925

    Sitronen on myös yksi paikka mutta ehkä hieman hintava. (http://www.sitronen.fi)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129926

    Sitroselta ei kuulemma löytynyt mutta Automecasta ja artikkelista täytyy kysäistä, kiitos ja kumarrus taas kerran!

    #129927

    Onkohan sita tarinaa milloin odotettavissa???

    #129928

    Tiedoksi pojat semmosta, että laitoin kerran joskus parikymmentä vuotta
    sitten 18 kaakkiseen nelkun männät! Sylinterit piti porata isommaksi, sillä
    nelkun mäntä on isompi halkaisialtaan. Toiseksi nelkun männän pää nouseen niin pitkälle, että puristukset nousee niin ylös että nakuttaa 98 pensiinilläkin ja toisekseen männän päitä piti madaltaa, että sopivat yleensa kansiin. Tulpan kärki ei sopinut olemaan palotilassa sekä kannen palotilan halkaisiaa piti isontaa vastaamaan isompaa männänpäätä! Onneksi silloin oli vielä sopivaa polttoainetta! Sitten keskipako säätimen rajoitin käpälät piti säätää kapeammaksi ettei sytytys päässyt liian aikaiselle! Päälle päätteeksi laitoin nelkun nokka akselin ja samalla sain parempi tehoisen öljy pumpun, koska voimat alakerrassa nousivat! Koneen sitkeys parani hiukan ja ehkä tehokin vähän? Kuutio tilavuus tuli laskennallisesti 502 kuutiota! Että kaikkea olen kokeillut aikoinaan, silloin villeimpinä aikoina kahdeksan kummentä luvulla! Voittahan kokeilla itse kukanenkin rakennella koneita, mutta minun kommetti tuon kokeilun jälkeen on että ei maksa vaivaa kokeilla!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #129929

    Tarina jää jonkun muun kerrottavaksi kun auto on myynnissä 😉 Vaihtui säilytyspaikka ahtaampaan ja irroitetun koneen säilyttäminen muuttui aikaisempaa hankalammaksi. Tosin iloisesti tuo kulkee ilman remppaakin…

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.