Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Talvivarustuksesta…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.10.2003, 08:45 #121507
heu,
Minkälaisia talvikattovirityksiä olette kulkimiinne rakennelleet? Pitäs rakennella pikaisesti joku näppärästi kiinnitettävä & poistettava ei-kertakäyttöinen systeemi, jota ei tartteisi pingotella rätin alle – hirvittää vähän, jos sitä joutuu reuhtomaan tahi kiristelemään kovilla pakkasilla, voip nepparit lähtee lentoon ja sitten tulee itku ja poru… Kulkimena mulla on Dyane.22.10.2003, 12:39 #130120Dyanessa on retkipatjalle hyvin tilaa, sellainen kolo oikein mihin välikatto mahtuu.
Mulla olisi muuten myydä valmis “talvikatto” retkipatjasta ja kiinnitysrimoja.22.10.2003, 12:45 #130121Miksi teet talvikattoo?
Jos haluat pitää lämmön sisällä niin helpoin,edullisin ja tehokkain keino on, kun laitat styroksia tai retkipatjaa kattoon. Katon keston takia ei talvikattoa kannata tehdä, koska pelkästään katon vuotuinen irrotus saattaa vaurioittaa kattoa enemmän kuin kymmenen vuotta normaalia käyttöä. Katto kestää normaalissa käytössä kesät talvet kymmenen vuotta ilman hoitoa ja enemmän, jos pesee(tiskiaineella) ja muovivahaa katon edes kerran vuodessa. Muovivaha vähentää katon kovettumista..Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.10.2003, 13:00 #130122Tiskiaine ja muovivaha oli hyvä vinkki, mutta itse ainakin sain sen käsityksen että juuri tuollaista irroitettavaa retkipatjaa se kysyikin.
22.10.2003, 17:38 #130123Joo mä huomioin vähän liikaa tota “talvikattovirityksiä”-juttua… 😳
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.10.2003, 06:30 #130124joo, kävin kyselemässä alkuperäisen kaltaisen huopahomman hintaa, kinusivat 70 € kilo, 40 x 40 cm läntti paino kilon! Eli retkipatjakerhoon siirryin – tai itse asiassa hommasin 10 mm paksua betonivalun lämpöeristettä – siisti harmaa solumuovi ja sopivasti 150 cm leveetä, 1 m pätkästä sai pienellä loveamisella oikein mainion talvikaton. Oli niin halpaa että ostin kerralla niin paljon että saa leikeltyä myös lattiaeristeen (koko hoito 7.5 eukkoa)… Tule vaan pakkanen, minen pelkää !
23.10.2003, 07:19 #130125Mitäs muuta olette tehnyt koneen ja itsesi lämpöjen eteen autossasi?
Ensimmäisenä pitää huolehtia koneen lämmöistä.
Etumaski, pohjapelti (joka voisi ulottua myös etuvaimentajan päälle), öljynlauhduttimen tukkiminen (lämpömittari suositeltava).
Sitten lämmön siirtymistä sisälle voi parantaa, eristämällä peltiset moottorin pellit ja lämmönvaihtimet (parantaa myös äänieristystä).
tukkimalla isoimmat reiät, mm. levyjarrujäähyt ja lauhduttimen ympäriltä jne. tukkimalla vaihtimien ulostulot etulokarin sisälle.
Sitten voi noita puhatimia viritellä.
Itsellä on oikein hyvä ja helppo idea 2cv:n puhaltimien sijoituspaikaksi korin sisäpuolelle, minulla olisi muuten myydä noita 12cm puhaltimia.
Itsellä on tuollaiset käytössä ja lämmintä tulee enemmän kuin tarpeeksi.
Laitetuulettimet ei vie sähköäkään kuin nimeksi. Ainoa haitta että tuulilasille tarvitsee oman puhaltimen, itse en ole tätä kuitenkaan ongelmaksi kokenut, enkä ole tuulilasille jaksanut edes puhallinta laittaa vaikka sellainen olisi. Näistä muuten tulee ilma läpi vaikka puhaltimet eivät olisi päälläkään, toisin kuin venepuhaltimista.
Dyaneen puhaltimen voi laittaa venepuhaltimista, tai 12cm laitetuuletin rintapellin jaa muovihaaran väliin sovittamalla. Sen lisäksi itse tekisin uuden reiän rintapeltiin ja laittaisin sisäpuolelle 12cm laitetuulettajan.Sitten ohjaamoa voi eristää “talvikatolla”, vuoraamalla ovet, lattiaritilällä, eristämällä takaluukun, takalokasuojat jne. tukkimalla reiät ja sovittamalla ovet ja jopa kaksinkertaisilla ikkunoilla.
Dyanessa kannattaa tukkia myös tuuletusräppänät vaahtomuovilla.23.10.2003, 16:59 #130126Lattiaa eristäessä pitää aina muistaa jättää lattialle hengitysaukkoja! Alimmaisena on aina hyvä pitää saunanritilämattoo, jotta vesi pääsee haihtumaan pois. Jos ilmanvaihtuvuudesta ei huolehdi niin saa aika nopeasti rueta hankkimaan uutta lattiapeltiä etujalkatilaan. Sanomalehtiin kannattaa imeyttää kosteus useaan kertaan talvessa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.10.2003, 07:53 #130127@Akaile wrote:
Sanomalehtiin kannattaa imeyttää kosteus useaan kertaan talvessa.
Mutta missään nimessä niitä lehtiä ei saa jättää lattialle. Ei ole yks eikä kaks autoa, jossa on kosteat lehdet “jääneet” maton alle ja sen jälkeen tulokset ovat olleet katsastajan nähtävissä.
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
[url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
[url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
[url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
[url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
[url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
[url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
[url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]24.10.2003, 22:09 #130128Kannattaa harkita lohkolämmittimen hankintaa. Sätkän kone ei erikoisemmin tykkää kylmäkäynnistyksistä, kuten ei mikään muukaan auton moottori. Sitä paitsi se helpottaa suuresti käynnistymistä talvella. Jos oikein huono tuuri on, öljynjäähdytin saattaa hajota kovemmilla pakkasilla ilman lämmitystä.
Lohkolämmittimen saattaa löytyä oikein hyvällä tuurilla. Ja jollei, niin teettää sähköukolla saunan kiukaan vastuksesta.25.10.2003, 09:51 #130129hei, usiampi on maininnut lämpömittarin.
millä systeemillä se pelittää, mistä kohtaa mittaa öljyn lämmön, mihin laitetaan kii, mitä maksaa ja kuka myy ?
tilkihin konehuoneen sen verran umpeen, että olisi ihan järkevä nähä keväällä muustakin ku öljynpaineen merkkivalosta, että eristeet OLISI pitäny jo purkaa vex… jossain ulkomaan harrastelijasivulla näin tee-se-itse-messinkiputki-lämpövastus-tms-viritelmän ohjeet, olettekos väsänny semmossia vai mitä ?
25.10.2003, 13:19 #130130Helpointa on laittaa öljynlämpömittarin anturi öljypropun reikään. Se on vain aika arka paikka: jos keula osuu maahan, anturi särkyy. Ja moottorin alle on vaikea mahduttaa suojalevyä, koska se anturi vie tilaa.
Yksi hyvä paikka on ventiilikoppa. Irrallaan olevaan venttiilikoppaan voi tehdä tai teettää vaikka ihan mekaanisen liitoksen siten, että anturi tulee kopan alaosaan, siis öljyn kanssa kosketukseen. Paikka pitää katsoa niin, että anturi ei osu venttiilikoneistoon. Paikallinen seppä teki minulle venttiilikoppaan paikan anturille. Oli edullinen työ teettää.
Jossakin on ollut myytävänä myös öljynsuodattimen yhteyteen tulevaa sovitinta, jossa on paikka lämpömittarin anturille.
26.10.2003, 14:45 #130131Oivallinen pohjalevy on vanhan pulsaattoripesukoneen kansi = kauniisti kantattu ja paksua alumiiniä.
Biltemasta ostin joskus lämpömittarin ja kaksi anturia + vaihtokytkimen, ajatuksena asentaa anturit kumpaankin venttiilikopan kanteen = pystyisi vielä vertailemaan pyttyjä keskenään… mutta nyt on anturi pohjareiässä ja antaa yksikertaista infoa.
Kuplavolkkarin lämmönvaihtimiin olen joskus nähnyt myytävän sellaisia jälkiasennuslämmönjohtimia, valmistettu jostain lämpöä johtavasta materiaalista ja asennetaan puristamalla esim. ruuveilla pakoputken ympärille vaihtimen sisälle (eikö joku kotikätevä voisi tuollaisia 2CV:seenkin tehdä?).
Eristätte sitä konehuonetta miten vaan ja millä aineella vaan, niin ottakaa huomioon PALOTURVALLISUUS!!!
Tietokoneen laitepuhaltimesta (12V) kysymys; Kestääkö kuumaa, siis todella kuumaa? Niitä muuten myy kaikki ATK-purkamot pari euroa kappale (käytettyjä).
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com26.10.2003, 17:28 #130132Lämpömittarista:
Uudemmissa 6:ssa on pohjassa 14mm sokea proppu, siihen se on paras laittaa jos mahd. Bilteman mittarissa (~15e) taisi olla 12mm kierre, joten tarvitsee adapterin 14mm kierteisiin. Anturin voi hyvin asentaa myös venttiilikoppaan, esim. juottamalla 14mm mutteri kopan sisäpuolelle, keskelle alas. Anturin voi hyvinkin saada tiiviksi jopa liimaamalla, kiristysmutterin kanssa.
Anturi venttiilikopassa mittari näyttää Dyanessa 5C enemmän kuin öljypohjassa, sätkässä ero saattaa olla jopa hieman isompi. Oikea kansi käy lisäksi hieman kuumempana, joten anturi on paras asentaa oikealle.
Vertailukohtana käytetään öljypohjan lämpöä.
Esim. neuvo että “öljynlämpö ei saisi ylittää pidempiaikaisesti 90C, tarkoittaa öljypohjan lämpöä.
80-90C on optimilämpö.
Öljynlämpö 120C ja täydet kierrokset on varmin tapa rikkoa kone.
Jos ajaa rauhallisesti, niin lämpö voi hyvin kaydä 100C:ssä.Jos muistat sen messinki-lämpövastus sivun, niin voisin tarvita sellaista yhteen toiseen projektiin?
26.10.2003, 18:22 #130133>lämpömittarin ja kaksi anturia + vaihtokytkimen, ajatuksena asentaa
>anturit kumpaankin venttiilikopan kanteen = pystyisi vielä vertailemaan
>pyttyjä keskenään… mutta nyt on anturi pohjareiässä ja antaa
>yksikertaista infoa.Perfektionisti asentaa kolme anturia ja kolme mittaria.
>80-90C on optimilämpö.
>Öljynlämpö 120C ja täydet kierrokset on varmin tapa rikkoa kone.
>Jos ajaa rauhallisesti, niin lämpö voi hyvin kaydä 100C:ssä.Riippuu varmaan myös öljyn laadusta: kunnon synteettinen kestää paremmin kuumaa kuin halpa mineraaliöljy.
Enimmillään on lämpö noussut 135 asteeseen. Kyseessä oli 18 hv vanhuspaku ja ajettiin helteessä täydellä kuormalla vuoristotietä ylös vuoroin ykkösellä, vuoroin kakkosella kaasu pohjassa. Ei särkynyt kone.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.