Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottorin lämmityksestä vastuksella

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121511

    Omaan sellaisen “saunanvastuksen” tyyppisen moottorinlämmittimen, joka ilmeisesti asennetaan öljypohjan alle.
    Tähän mennessä olen tuloksellisesti lämmitellyt jo yhren talven sisätilanlämmittimellä moottoriani. Toki suurin osa lämmöstä menee harakoille, mutta parempi kuin ei mitään.
    Nyt kuitenkin ajattelin asentaa vastuksen (kun öljypohjakin on aika tiivis)ja olisin kysynyt:
    Onko tarkoitus että vastus koskettaa öljypohjaa ja kuinka herkästi pohjassa oleva öljy voi syttyä tuleen. Entä jos laittaa pohjapanssarin, tuleeko moottorille silloin jo liian kuumat oltavat, moottoria lämmitettäessä?

    TmoÜ

    #130158

    Tuo olisi kyllä mukava tietää. Monta kertaa olen kuullut kyseisestä virityksestä ja itsellenikin tuli tiina jonka koneessa oli kyseinen laite. Valitettavasti ei ollut mahd koittaa toimivuutta talvella koneen vaihtaessa omistajaa, mutta vakaa aikomus on vielä kokeilla.

    #130159

    Kas Rovaniemellä liikuskelin aikanaan talven nelkulla ja koneen alla oli juuri tuo mainittu vastus – niitä oli vissiin joku joskus tehtaillut, kun liitosjohtokin oli suojattu peltikuorella.

    Varovaisena miehenä laitoin sen päälle 0,75:n pellin, jonka taivutin reunojen yli.

    Kai se vissiin moottoriakin vähän lämmitti (ainakin lämmitti parkkipaikkaa Sätkän alla!), mutta kyllä säälitti silti sahata konetta käyntiin kun pakkasta oli toisinaan yli -30 C ja Napapiirille oli aamulla töihin lähdettävä.

    Brittien ilmeet oli iltaisin näkemisen arvoisia kun kotimatkalle starttasin.

    Kerran Aito Napapiirin Pukki tuli mukanani Napapiiriltä alas Arktikumiin- oli nimittäin sohvapenkillä ahdasta!

    Eikä palanutkaan. Siis Sätkä. Vähän kyllä välillä hirvitti…
    Eli semmoinen “mötikkä”-malli on varmaan turvallisempi – jos nyt välttämättä enää talvella haluaa ajaa.

    #130160

    Kannattaa hankkia termostaatti siihen vastukseen jos epäilee että se kuumenee liikaa.
    Paras on jos siinä vastuksessa on säteilypintaa, alumiinilevy tms. Itse rakentamalla jälkikäteen on hankala saada lämpö johtumaan tehokkaasti, mutta paloturvallisuutta voi ainakin lisätä koteloimalla vastuksen alumiiniin.
    Onkohan joku lämmittänyt infrapunalampulla?

    #130161

    Jos kyseessä on Gs:n vastus, voi sillä käryttää öljypohjaa melko huoletta. Minulla on ollut moinen peli aikanaan Geesussa ja nyt on yksi 652 Visan koneen alla. Ei sytytä öljyjä, eikä valitettavasti pahemmin bensaakaan (pytyissä) :mrgreen: . Öljypohjanlämmitin vaatii lohkolämmitintä pidemmät lämmitysajat. Toinen kiekura on hyllyssä odottamassa pääsyä sätkän alle. Onhan se kuitenkin tyhjää parempi. Ainakin täällä napapiirin pohjoispuolella.
    Kun sillä puhaltimella vielä tuon lisäksi puhaltelisi jalkatilan lämpötorven kautta moottorille lämpöä, voisi kone olla jo kohtuullisen lämmin… 😯 Tai sitten ei.

    #130162

    Entäs?

    Imuilman lämmitys;

    1) H4-lamppu ilmanputsarin sisään (GS-vinkki merkkihuollon ohjekirjasta)
    => lämpiää imuilma ja akku herää ( ei kylläkään moottori lämpiä ) Haittana se, että akku voi herätä liiankin hyvin eli tyhjetä, jos liian kauan posottelee, mutta eiköhän muutama minuutti riitä. Kokemuksia?

    2) Sellainen dieselautoissa/traktoreissa oleva naftansuodattimen lämmityspanta kiepitettynä imusarjan ympärille – toimisiko? Onhan jossakin englantilaisessa autossakin ollut joskus kaasarinkurkun esilämmitysvastus.

    Öljynlämmitys;

    3) Kone halki ja reikä öljytilan kylkeen vastusta varten (sorvaten, höyläten, hitsaten) => vastus lillumaan öljyn sekaan ja termostaattianturi säätämään öljypohjasta sallittuja lukemia. Ei menisi lämmöt variksille…

    4) Alumiinivalulla koko pohjan mallinen systeemi ja tuohon alumiiniin upotettuna (“alkuperäisestä pikkuvastusta” mukaillen) saunan kiukaasta “anastettu” 2 kW:n vastus. Pintojen väliin tietokonepurkamosta haettua lämmönsiirtotahnaa (aika kerääminen prosessorien pinnalta = käy työstä), no – kai tuota tahnaa myydään jossakin maailman kolkassa vaikka litran purkeissa (hinnasta en tiedä). Systeemin kiinnitys kartioruuveilla tai vastaavilla (lämmönkestävä silikooniki ehkä kävisi)

    Ideat vapaasti käytettävissä/kehiteltävissä, niiden toimivuudesta tai järkevyydestä en ota vastuuta – vapaa maa. 🙄

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #130163

    Minulla oli aikanaan pienikokoinen sisätilan lämmitin ruuvattuna sätkän repsikanpuoleiseen sisälokkariin. Eihän se öljyjä juuri lämmittänyt, mutta kaasaria ja imupuolta senverran että käynnistyvyys oli taattu kovassakin pakkasessa.

    Moottoriöljyn lämmitykseen tehokkain konsti olisi öljytilassa oleva vastus. Työmaalla kattelin teollisuusvaihteisiin tarkoitettuja vastuksia. Se on puikko, joka tulee putkikierteellä kiinni loodan kykeen öljynpinnan alapuolelle. Teho on mitoitettu niin ettei öljyt ala käryämään, niissä ei ole termostaatteja, vastus on päällä aina kun kone ei käy. Asennus vain vaatii sen reijän lohkoon, tilaa siellä vois olla.

    Öljypohjan alla kokeilin joskus olikohan 500w “grillivastusta”, mutta teho oli aika heikko, koska vatus oli “ilmassa” pohjapanssarin päällä.

    Eikä autojen lohkolämmittimet juurikaan öljyä lämmitä eihän öljyt ole kosketuksissa jäähdytysveden kanssa ja joissain autoissa lämmitysvastus on sylinterikannessa.

    #130164

    Tuli hieman vähäteltyä käristintä tuossa yllä. Hyvin starttasi viikon seissyt Visa 2h lämmittelyn jälkeen. Lämpötila on n -10 astetta. Celsiusta.

    #130165
    18heppainen? wrote:
    Minulla oli aikanaan pienikokoinen sisätilan lämmitin ruuvattuna sätkän repsikanpuoleiseen sisälokkariin. Eihän se öljyjä juuri lämmittänyt, mutta kaasaria ja imupuolta senverran että käynnistyvyys oli taattu kovassakin pakkasessa.

    Koko vai teho? Kova pakkanen? En saivartele vaan ihan tosissani kyselen, koska kiinnostaa kaikki kokeiltu ettei itse tarvii. 🙂

    #130166

    Minusta tuntuu että, tai olen oikeastaan sitä mieltä että moottoritilan lämmitys on varsin oivallinen keino käynnistyksen avustukseen, tämän päivän öljyt ovat niin hyviä ettei niiden voitelukyky paljonkaan huonone jäähtyessään ja kyllä esim sisätilalämmitin riittää myös öljyn lämmitykseen. Akku tykkää kovasti lämpösestä kuten myös imuilma ja alumiinihan on tunnetusti hyvä lämmönjohtaja kyllä ne öljytkin siitä osansa saavat. Uusiin isoihin Citroen autoihin ei enään laiteta lohkolämmitintä vesitilaan vaan käytetään öljypohjanlämmitystä.. sekoavat nimittäin miljoonat anturit, että semmosta, tietysti kannattaa selvittää mitä mieltä vakuutusihmiset ovat k.o. viritelmästä.

    #130167

    Hei!

    Mulla oli joskus -80 luvun alussa artikkelista ostettu grillivastus öljypohjan alla ja auttoi käynnistyksessä huomattavasti. Lämmitihän se öljypohjaa ja kun konepellissä on ne villat, niin olihan koko moottoritila huomattavasti lämpimämpi. Asennusohjeeksi silloin annettiin, että vastus ei saa olla kiinni öljypohjan rimoissa. Tää siksi, ettei esim. hinkkaannu rikki moottorin liikkuessa jne.

    #130168

    Minulla on hyllyssä (jossain?) vielä sama peli,siinä on urat öljypohjan ripoja
    varten ja neljä kuusiokolo ruuvia kiinnitykseen.Oli itsellä kiinni ja sitten oli alumiini pohjalevy ja lämmittimen ja alumiinin välissä tälläistä valimoilla käytettävää keraamista villaa.Ilmanputsarin kyljessä oli hehkutulppa jota
    käytettiin katkaisialla startatessa ja kylä lähti.Ei se mitään öljyjä sytytä.

    #130169

    Oliskohan ollut 750W lämmitin, sisätiloissa oli tietysti toinen kuskia varten. Konepelti ,kolmiopellit ja sisälokkarit oli päällystetty n.2cm paksulla vaahtomuovimatolla, joten kolmiopeltien tuuletusraot oli melkein tukossa. Kyllä se n. 20 asteen pakkasista hyvin käyntiin lähti.
    Se “grillivastus” oli muuten pelkkä vastus ilman sitä alumiinilevvyä.

    Bensalämppäriä ei ollut ja kori aika harva, joskus mittasin ulkona oli -18 ja takapenkille heitetty lämpömittari näytti pikän ajon jälkeen -2, joten lämpösenpi oli kuin ulkona. No laiskuuttahan se oli, kun ei jaksanut ovia laittaa kohalleen ja paikkoja tiivistää.
    No talviajot jäi, kun täällä etelässä talvet on nykyään yhtä suolapuurossa kahlaamista. Eikä siitä sätkällä ajosta oikein aamuruuhkassa nauti, juuri ja juuri autolla hengissä selviää työmaalle.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.