Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Pyyhkimien katkaisin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121599

    Näin niksinyytisistä kätevän pyyhkimien katkaisin idean. Tuossa ideassa ei kerrottu katkaisinmallia. Mikä se on?
    Ideana siinä oli, että 1. asennossa pelkästään pyyhkimet ovat päällä, 2. asennossa kiinni kokonaan, 3. asennossa pyyhkimet ja pissapoika toimivat yhtäaikaa.

    #130767

    Minusta mitä sinä kirjoitit niin aivan tavallinen kaksitoiminen katkaisija esim.. vilkku tai joku muu katkaisija, elikkä keskellä on nolla vasemmalla vaikka pyyhkijät sekä oikealla pissapoika ja pyyhkijät samassa ei ole vaikea liittää tee joko haaraliitoksella tai kahdella piuhalla. Pissapoika maanota vaikka ruuvin kantaan ja pyyhkijät ovat normaalisti jo maadotettu ja vedä virta ym.. piuhat katkasijaan ja laita pyörimään. Vaikka minä kyllä laittaisin erikatkasijaan pissapojan niin vesi tulisi ennen kuin pyyhkijät lähtisi päälle eikä lika lähtisi pyyhkijän mukana heilumaan. Mutta sen voi asentaa miten itse haluaa. Vesa

    #130768

    Tossa on mallia miten voi modifidioida katkaisijoita:
    http://koti.welho.com/iwaloran/kuvat/2cv/kojetaulu.jpg
    Vasemmalla ylhäällä sisävalo 20W halogeeni keskellä kattoa.
    Oik. keskellä monitoimikytkin, missä tihku ja pissapoika käden ulottuvilla.
    Oik. alhalla näkymättömissä pyyhkijät “on”, “sytytys on/off”, moottoripropelli manuaali ja sisäpuhallin.
    “Niksi” ilmeisesti koskee katkaisijaa missä kumpaankin suuntaa tulee sama tapahtuma. Silloin ed. esim mukaan toiseen puoleen voi ohjelmoida esim. yht. aikaisen tapahtuman.
    Minulta löytyy myös kaikenlaista kytkistä.

    #130769
    eki

    Sellaisenaan tuo ensin mainittu niksi ei oikein hyvin toimi. Se nimittäin jättää tuulilasin märäksi koska pyyhkijöiden liike ja vedentulo loppuvat lähes samanaikaisesti. Täydennä homma laittamalla pyyhkijät toimimaan aikareleen avulla vielä jonkin aikaan pissapojan sammuttua. Sellasien saat esimerkiksi BX:n raadosta, niin ei pitäsi tulla vieroitusoireitakaan.

    #130770

    Niin ja kun vielä laittaa beksistä koko pyyhkijän viiksen niin saa myös tihkukytkimen. Ja siihenkin on helppo tehdä tihkun viiveen säätö, joitakin on tullut tehtyä bekseihin.

    Samalla kun alkaa tekemään muutoksia, niin voisi myös laittaa beksistä valonvaihtajan/vilkun viiksen. Näin kaikki valojen toiminnot olisivat samassa viiksessä ja pyyhkijän toisessa. Eikä olisi niin vaikeaa sitten siirtyä ajamaan syksyn tullen kovakatolla, kun viiksien toiminnot olisivat vastaavat…

    #130771

    @Jasu wrote:

    Niin ja kun vielä laittaa beksistä koko pyyhkijän viiksen niin saa myös tihkukytkimen. Ja siihenkin on helppo tehdä tihkun viiveen säätö, joitakin on tullut tehtyä bekseihin.

    Samalla kun alkaa tekemään muutoksia, niin voisi myös laittaa beksistä valonvaihtajan/vilkun viiksen. Näin kaikki valojen toiminnot olisivat samassa viiksessä ja pyyhkijän toisessa. Eikä olisi niin vaikeaa sitten siirtyä ajamaan syksyn tullen kovakatolla, kun viiksien toiminnot olisivat vastaavat…

    Öh…. Tarkennan ideaani. Olette oikeassa, alkuperäinen idea ei oikein ollut toimiva. Idean piti mennä näin. Eli 3-asentoinen kytkin, 1.asento koko vehje kiinni, 2.asento pyyhkijät liikkuvat pelkästään ja 3.asento jossa pyyhkijät toimivat ja samanaikaisesti pissapoika toimii. Huom. tässä viimeisessä asennossa saisi olla jousipalautus, eli se toimisi niin kauan kuin sitä painaisi.
    Ymmärsittehän?
    🙂
    Mistä löytäisi sellaisen kytkimen? Olen tälläiseen törmännyt yhdessä tinskussa ja se toimi mielestäni hyvin, etenkin kun se oli laitettu tuhkakupin lähelle.

    #130772

    Olennnaisintahan on että pissapojan ja pyyhkijän saa hätätilanteessa nopeasti samasta napista päälle.
    Käytännön toteutuksena kaksi kytkintä, joista pyyhkijät päällä kytkin jää asentoonsa (tai toimii myös tihkuna, tai erillinen tihku), ja pissapoika on normaali palautuva kytkin, johon on yhdistetty myös pyyhkijän toiminta hätätilanteita varten.
    Kojetaulun sopivalla sijoittamisella on hyvin kätevä, yksinkertainen ja toimintavarma, kaikki muu virittely menee leikin puolelle.
    Jos joku on eri mieltä, niin kertokoon että miksi ne pitäisi olla samassa kytkimessä?
    Esim. jättää vanhan pyyhkijän kytkimen käyttöön, lisää palautuvat painonapit tihkulle ja pissapojalle kätevään paikkaan.
    Kytkentä on käytännössä sama kuin hakemallasi kytkimellä, siinä toiminnot vain on yhdistetty samaan kytkimeen.
    Sellaisia hakemiasi kytkimiä saa tod. esim. näistä paikoista: Partco, Yleiselektroniikka.
    Dyanen alkup. kytkimet on käteviä kun pienellä painalluksella kytkin ei jää pohjaan, jolloin tihku.
    Mulla toi monitoimikytkin oli jo valmiiksi ja kattelin sitä tossa tovin ennenkuin asensin, mutta en suosittele sellaista ostamaan.

    #130773

    Tervehdys !
    Kai se on ihan makuasia, miten kukin haluaa kulkimensa rakentaa.
    Mielestäni on kyllä etu yhden kytkimen käytössä, saapa samalla vähän vähennettyä vipuviidakkoa.

    Yksi suht käytännöllinen ratkaisu on toinen vilkku/valonvaihtaja-kytkin toiselle puolelle rattiputkea.
    Siitä vilkkutoiminto jumiin, ja valonvaihtajasta pyyhkijän toiminto ja äänimerkkitoiminnosta pissapoika.

    Näinkin voi leikkiä jos se itseään miellyttää.

    Tommen

    #130774

    Sitten systeemistä vasta tuleekin epämääräinen jos laittaa vaikka valonvaihtajan tai vilkunkin ja ne on hajoamisherkkiä ja vie paljon enemmän tilaa kuin pari painonappia. Sätkän toi kytkimien määräkään ei ole kauhea ongelma.
    Turvallisuuden kannalta tärkeintä kyllä on että ns. “paniikkipyyhin” on nopeasti käsillä, silloin tälläinen viiksi on ihan hyvä, dyanessa tosin saa siihen kojetauluun kätevästi niitä nappeja.

    #130775

    Nameone

    Olen pitkän ajoneuvoharrastuksen aikana huomannut että ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta teknisissä ratkaisuissa, mukaan soppaan kun tulee omat mieltymykset. Harrastuskohteenhan tulee miellyttää omistajaansa, eikä muita.

    Anteeksi tämä vuodatus, mutta kun kirjoitat että ratkaisuni ovat viritelmiä, toteutettu työ leikkimistä, ja lopputulos epämääräinen…

    Pahoitellen omaa vuodatustaan 😉

    Nimim. 400 tuntia yhtä kuljinta epämääräistänyt

    #130776

    @tommen wrote:

    Olen pitkän ajoneuvoharrastuksen aikana huomannut että ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta teknisissä ratkaisuissa, mukaan soppaan kun tulee omat mieltymykset. Harrastuskohteenhan tulee miellyttää omistajaansa, eikä muita.

    Totta, mutta asioista voi silti keskustella, kun vaihtoehtoja on useampi, voi mieltymyksetkin jopa vaihtua, asia on positiivinen, eikä todellakaan mitään väkisintyrkyttämistä. Mielipiteitä saa esittää, puolin ja toisin.

    @tommen wrote:

    Anteeksi tämä vuodatus, mutta kun kirjoitat että ratkaisuni ovat viritelmiä, toteutettu työ leikkimistä, ja lopputulos epämääräinen…

    En kyllä tarkoittanut sinua vastaan mitenkään hyökätä, mutta siis harrastus nyt ainakin on leikkiä, työkin voi olla leikkiä.
    2cv:n rakentelu onkin usein harrastepohjaista, työkseen sitä harvemmin kannattaa tehdä. Jos jotain tehdään vain sen vuoksi että se on kivaa, voi sitä hyvin kutsua myös leikiksi.

    Mutta ei se mikään ihme ole jos joissain asioissa menee sukset ristiin,
    ennemmin tai myöhemmin niin tapahtuu, eihän siinä olisikaan mitään kivaa jos kaikki olisivat aina samaa mieltä. 🙄

    #130777

    Tottakai, parahin kanssaharrastaja, saa, ja pitääkin olla erimieltä, kertoa omia ideoitaan. Siitähän lähinnä, turhan tähden, kimmahdin, kun erehdyksessäni olin lukevinani halventavia kommentteja omista ideoistani ja toteutuksistani.

    Pahoittelen, tämä jutunkäänteeni tuskin kuuluu “tekniikka”- osastoon.

    Eli hyvin mielin taas eteenpäin.

    Tommen

    #130778

    Eikös gs:ssä ole sellainen viiksi missä on kolme(neljä?) asentoo? Tuollaisen viiksen saa tiinaan erittäin siististi asennettua. Myös sitä gs:n alkup. vilkkuviikseä voi käyttää ja silloin ne molemmat on samaa sarjaa, eli ei pitäs pistellä kenenkään silmiin. Se nimittäin on aika toimiva kokoonpano:vasen ylempi viiksi=vilkut, alempi tihku, pyyhkijät ja pissapoika, ja oikea viiksi luonnollisesti on valot. (taas hieman epäselvää tekstiä…) Nuo kaikki kytkimet mahtuu sinne tiinan muovikotelon sisään, toimii ja on siisti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130779

    Minä en rehellisesti ymmärrä noita teidän monimutkaisia tekeleitä minusta pissapoika ei tarvi kuin painonapin ja pyyhkijät jos oma vipu pelaa käyttää sitä, miksi tarttee mitään hätä/paniikkinappulaa kun sätkästä on kyse niin kyllä sillä kerkee aina jostain nurkasta näkemään . Olen lukenut että onko teillä tosissaan noin monimutkaista laittaa pyyhkijät tai pissapoika päälle, kun sätkässä ei tartte kuin vetää nappulaa ylöspäin niin heti pelaa, minulla on sähkönen pissapoika mikä on aivan yksinkertaisella painonapilla ja on pelannut jo 15vuotta eikä ole kertaakaan tarvinnut paniikissa niitä käyttää. Tässä tulee nyt vähän toistettua samaa asiaa mutta kun ihmetyttää!! ❓ 🙄 😯 Vesa

    #130780

    @veera 1-2 wrote:

    Minä en rehellisesti ymmärrä noita teidän monimutkaisia tekeleitä minusta pissapoika ei tarvi kuin painonapin ja pyyhkijät jos oma vipu pelaa käyttää sitä, miksi tarttee mitään hätä/paniikkinappulaa kun sätkästä on kyse niin kyllä sillä kerkee aina jostain nurkasta näkemään . Olen lukenut että onko teillä tosissaan noin monimutkaista laittaa pyyhkijät tai pissapoika päälle, kun sätkässä ei tartte kuin vetää nappulaa ylöspäin niin heti pelaa, minulla on sähkönen pissapoika mikä on aivan yksinkertaisella painonapilla ja on pelannut jo 15vuotta eikä ole kertaakaan tarvinnut paniikissa niitä käyttää. Tässä tulee nyt vähän toistettua samaa asiaa mutta kun ihmetyttää!! ❓ 🙄 😯 Vesa

    Ainahan sitä voi harrastaa 🙂 Loppujen lopuksi tässä ei ole kovin kummoisesta asiasta kyse, ennen kaikkea käyttömukavuuden parantamisesta.
    Toki Bexin viikset taitavat kuulua omaan sarjaan. 😉

    Nimimerk. Nykyiseen pissapojan painotuttiin tai mikä helv… se nyt onkaan kyllästynyt 😕

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.