Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kone vinkuu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121653

    Heip !

    Syksyllä laitoin kutvosen koneen palasiksi ja vaihdoin kaikki
    tiivisteet uusiin. Laitoin koneen paikalleen (ilman öljyjä) ja jätin auton talveksi pihalle. Nyt kaadoin nesteet sisään ja tyrkkäsin
    koneen käymään, mutta jostain koneen uumenista kuuluu
    vinkuvaa ääntä, aivan kuin remmi vinkuisi. Onkohan joku laakeri
    kärsinyt tuosta öljyttömyydestä vai mistä ääni mahtaa tulla ?

    Pitäisiköhän vaihtaa remmi samantien.. 😀 😯

    #131029

    Ainakin vioittuneet rattaat pitävät vinkunaa, käytännössä ne ratakset olisi sitten ne nokka-kampi hammastukset.
    Ruostettahan siellä tietysti voi olla jos se kuiviltaan on ollut.
    Kuinka kuiva kone oli, paljonko sitä purit, mitkä kaikki tiivisteet vaihdoit?
    Alkoiko vinkuna heti kun käynnistit?
    Pyörititkö tyhjänä ennen kuin käynnistit?
    Olen joskus 10min veivannut ennen käynnistämistä ja vasta sitten on öljyä ruvennut tulemaan venttiilikopille.

    #131030

    Kone oli täysin palasina, ja vaihdoin kaikki koneen tiivisteet.
    Talven yli kone oli siis täysin kuivana, ainoastaan kootessa
    sipaisin laakereihin pikkutipan öljyä.
    Vinkuna alkoi heti kun starttasin pelin. Sitä ennen pyöritin kuitenkin
    muutaman minuutin veivillä jotta öljy leviäisi joka paikkaan.
    Laitoin muuten samalla 123-sytytyksen, mutta tuskin se on se
    vingutuksen aiheuttaja.

    #131031

    En uskoisi että nuo hammastukset olisivat sökönä, sillä autolla on ajettu n. 71tkm, ja kaikki sisuskalut näyttivät erittäin hyväkuntoisilta.
    Täytyy ajella huomenna ja kuunnella josko se ääni häviäisi.

    #131032

    Tarkoitin sitä että rattaat olisivat ruostuneet, nimittäin jos kaikkialle muualle laitoit öljyä ja rattaat olivat pestyt tms?
    Nokka-akselin nostajat/kupit voi ilmeisesti kanssa pitää vinkunaa, voitelitko niitä?
    Jokatapauksessa jos vika on noissa niin ajamalla tilanne tuskin menee ainakaan menee huonommaksi ja jos vika on rattaissa, niin kone tuskin siihen hajoaa.

    #131033

    Eihän sinulla esim.. ota kannen pelti kuskinpuolelta vauhtipyörään, tai remmi laturinsuojuspeltiin tai kuuluuko se painelaakerista, minä en usko että kone voi mitenkään vinkua sillä jos se vinkuisi niin kyllä sieltä äkkiä pitäisi kovenpi meteli nousta tai savu. Laita puukeppi siihen kohtaan mistä luulet äänen tulevan ja korvalle toinenpää mistä ääni tulee niin kyllä se kuuluu korvaan silloin hyvin. Vesa

    #131034

    Yksi vaihtoehto viknumiselle on laturi, ja siinä eteinkin sen laakerit. Vinkuuko myös kytkin pohjaan painettuna? Jos ei, niin silloin voisi epäillä vaihteistoa. Jos taas vinkuu vain kytkintä painettaessa, niin silloin veikkaisin painelaakeria. Tässä jotain näin aluksi…

    Jos vinkunaa ilmenee vielä toukokuun puolivälin tienoilla, niin olen silloin (kovin todennäköisesti) tulossa sinne teille päin…

    #131035

    Moi taasen, ja kiitokset vastauksista !

    Ennen kokoamista pesin osat polttoöljyllä.
    Venttiilit hiottiin ja uudet ohjurinkumit tietty, joka
    paikkaan laitoin kokoamisvaiheessa tipan öljyä.
    Vaihdoin kytkimeen kaikki uudet osat, sitä
    öljyä oli nimittäin lentänyt kytkimeenkin.

    Mutta nyt kun muistelen niin kyselin tossa heinäkuussa,
    että paljonkos kytkinakselin pää saa heilua.
    Siinä oli nimittäin reilu sentin välys, kun päästä ravisteli.
    Asia kuitenkin unohtui muiden kiireiden ohessa, ja
    laatikko itse jäi silleen.
    Nyt kun oikein tarkkaan kuuntelee, ääni varmaankin
    tulee sieltä vaihdelaatikosta, luultavasti kytkinakselin
    takapäästä. Vaihteisto toimii mainiosti kaikukoppana
    yrittäen sekoittaa äänen lähdettä. Mahtaakohan tuo
    laakeri kestää koko kesän ajelut, vai pitääkö napsauttaa
    moteuri-loora-yhdistelmä hetitaasen uudestaan pois ?

    Tervetuloa tännepäin vaan Jasu, kyllä se varmaan
    vielä toukokuussakin vinkuu, ja niskatuetkin odottavat sinua.
    Se ystäväsi soitteli kerran niistä, mutta ilmeisesti asia jäi siihen.

    Samalla kun tuut,voit nähdä sellaisenkin ihmeen kuin suoraan nostetun
    talon.

    Eipä muuta kun katon aukaisuja 😀

    Terkuin MikaVeeee

    #131036

    Aika pahalta vialta kuulostaa. Vaihdelaatikoista kannattaa kysyä tästä numerosta:

    Ilkka
    09-735996
    040-7504256

    #131037

    Kuinkas pitkälle tuo kytkinakseli muuten menee askiin ja mikä laakeri siellä on, rulla- vai kuulalaakeri ?

    Miguela Von Münhauchen

    #131038

    Kytkinakseli päättyy hieman kytkinkopan takapuolella, on laakeroitu yksirivisellä kuulalaakerilla jota löytyy jopa tavallisesta laakerikaupasta! Kyseisen laakerin vaihtaminen onnistuu, kun purkaa noin puoli vaihteistoa… eli alempi akseli saa jäädä paikoilleen.

    Samalla tietenkin voi tarkistaa sen laakerin sieltä takapäädystä, niitäkin on joitakin joskus mennyt. Tätäkin saa kaupasta, tosin lukkorengasuralla, ei laipalla, kuten alkuperäisessä on.

    Mikäli samalla tarkistaa päädyssä sijaitsevan alemman laakerin (kaksirivinen laipallinen laakeri), ja toteaa sen vialliseksi, on vaihtoehdot kovin vähissä. Laakeria ei saa kaupasta, sitikan tehtaalla löytyy pari kappaletta, ja uskon niiden sinne jäävänkin useamman sadan eurorahan hinnasta johtuen. Pelastus tuohonkin löytyy, purkamalla vanhasta laatikosta ehjän laakerin tai teettämällä uuden.

    Teetin näitä laakereita pienen sarjan muutama vuosi sitten, ostamalla muuten vastaavan laakerin kaupasta, mutta ilman sitä laippaa. Koneistutin laakeriin lukkorengasuran laippaa vastaavalle kohdalle, jolloin mitoitus pysyy samana. Yksin kappalein (koekappale) teetettynä hinnaksi tuli satkun pintaan, sarjana teetettynä laakerille tuli hintaa 85€. Kotoa löytyy vielä yksi laakeri, jolle ei ole ostajaa tullut vastaan, on siis edelleen myytävänä tuohon omakustannehintaan. Kysyntä on ollut käsittämättömän olematonta verrattuna kiinnostukseen esim. JP-kokouksessa, varsinkin kun siellä on käyty jo parikin kertaa vaihteiston kunnostusta…

    Niin, ja vielä tuo kysymys arvioidusta kestosta. Kyllä sillä voi varmasti ajella (varovasti) jonkun aikaa, mutta itse en pitkälle lähtisi. Vappuajeluun toki voit osallistua, siellähän ei niin kovia vauhteja pidetä (paitsi letkan viimeiset…). Samalla voit kysellä paikallisilta harrastajilta apua asiaan. Koko kesän ajoja tuo tuskin tulee kestämään. Lisäksi sillä aiheuttaa helposti lisää vahinkoa, jos vaikka ko. laakerin kuulat haluavat etsiä uusia paikkoja perän rattaiden välistä. Laakerikuulat kun ovat kovempaa tavaraa kuin rattaiden hampaat…

    Jospa tämä taas vähän auttaisi eteenpäin???

    #131039

    Kytkinakselin toisessapäässä on kuulalaakeri ja kiristetty todella tiukkaan mutterilla. Vaatii kunnon ruuvipenkkiotteen. Mutteri luonnollisesti vielä lukittu. Kytkinakseli puretaan laatikosta laatikon kautta, sillä laakerin takana oleva ratas on isompi kuin ko. laakeri eikä näin ollen tule perän kautta pois, kuten vanhuksissa. Jotta kytkinakselin saa pois laatikon kautta pitää laatikosta purkaa pois vaihteensiirtäjä akselit ja ylin vaihteistoakseli. Tämän jälkeen pitää ottaa pois myös alin akseli, eli pienen vetopyörän akseli että saa pudotettua ryhmäpyörän alas. Vasta tämän jälkeen voi poistaa kytkinakselin. Käytännössä kytkinakseli asennetaan vaihdelaatikkoon jo alkuvaiheessa heti ryhmäpyörän ja muiden ala-akselin romujen jälkeen. Tämä koskee 2CV4/6 laatikoita.

    #131040

    Lisäyksenä Jasun viestiin. Laakeri ei mahdu tulemaan pois ryhmäpyörän paikoillaan ollessa. Näin ollen ryhmäpyörää pitää saada pudotettua alaspäin ja tämä onnistuu vain ala-akselin pois otolla.

    #131041

    Niinpäs olikin, eli lisää purettavaa. Onpas tuo dementia päässyt jo pahaksi… Muistin sen akselin mahtuvan tulemaan paremmin, kun viimeksi olen rassannut vanhuksen laatikkoa…

    Ja se mutteri siinä akselilla on luonnollisesti vielä vasenkätinen ja oikeasti todella tiukassa. Hyväkuntoinen lenkkiavain, akseli tukevasti ruuvipenkissä (itse olen käyttänyt alumiinisia suojaleukoja välissä), reilu veto avaimesta ja sopivaa voiman tarjoilua lekalla. Leka antaa kivasti hetkellisen suuren voiman, jolloin ei tarvitse kiskoa niin jumalattomasti siitä avaimesta. Eikä sitä lekaa tarvitse niin älyttömän lujaa paiskoa, se mutteri ei kuitenkaan ole laitettu momenttiin “vailla täyttä ymmärrystä”!

    Uutta laakeria takaisin laitettaessa pitää muistaa laittaa laakeri samoin päin kuin entinen, että saa lukkorenkaan oikealle paikalle. Kannattaa vaikka piirrellä kuvia tallissa ollessa muistin virkistämiseksi. Sitä monesti luulee että “kyllähän mä ny tuon muistan”, mutta sitten kasatessa miettii taas että mitenkähän tuokin oli?

    #131042

    Parin päivän lepäilyn jälkeen “räjäytin” koneen taas käymään,
    ja yritin kuulostella äänen eli vinkunan lähdettä. Ääni alkoi nyt vasta noin
    5 sekuntia käynistyksestä. Kaasutellessani yllätyksenä oli pieni sininen
    pilvi pakoputken tuntumassa. Olisikohan öljyrengas vioittunut ?
    Pytyt ja männät ovat melkoisen uunituoreita ja mallia 650.

    Miihkali

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.