Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka CV:n eturenkaiden "haritus"?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121730

    😕 Juu näyttää siltä että ohjauksen ollessa suorassa molemmat eturenkaat harittavat ulospäin?

    ❓ Millaiset kulmien on oltava
    ❓ Mistä voidaan säätää

    Voi olla myös että sillä on ajettu pitkäänkin näillä säädöille-ja pilattu vetonivelet: melkonen pauke nimittäin kuuluu (lonksunta vauhdin mukaan) ajaessa hiljaisella vauhdilla.

    ❓ Miten todeta vetonivelien “kaput”-tila
    ❓ Olisi tuossa varalla CV4:n vetoakselit ja nivelet (1971 rumpujarrumallista), voiko niitä hyödyntää?

    Itsellä on LHM-levyjarrullinen CV6-konepaketti. Vetonivelet lievevät erilaiset kuin CV4:ssa, en ole ehtinyt tarkistaa..
    Siis kyllähän tuo säätäminen on tavallaan selkeää, mutta tehdään nyt kerralla kuntoon… 😆

    Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista!

    #131432
    eki

    Ohjauskulmien säätöoahje: aja auto eteenpäin (ei peruuttaen) tasaiselle alustalle ja kierrä ohut naru auton ympäri hieman pyörien halkaisijan alapuolelle. Ohjauksen ollessa keskiasennossa tulee etupyörien renkaan takareunan ja narun väliin jäädä 0 – 1,5 mm rako. Toisin sanoen harituksen tulee olla 0 – 3 mm. Takapyörissä narun tulee ottaa kiinni renkaisen sekä etu- että takareunaan. Jos näin ei ole, niin tukivarret ovat vääntyneet.
    Jos haritus tarvitsee säätöä, se tehdään raidetangoissa olevia säätöholkkeja kiertämällä.

    Aurauskulmat eivät voi olla niin paljoa pielessä, että ne vaikuttaisivat vetoakselien kulumiseen, vaan yleisin syy niiden ennenaikaiseen kuluneisuuteen on vialliset suojakumit: Rikkoutuneesta kumista tulee voitelurasva ulos ja tilalle menee pölyä, vettä ja hiekkaa ja nivel kestää tätä rääkkiä vain noin 5000 km!

    Nelkun akselit sopivat vallan hyvin varaosiksi ja yleensä vain pyöränpuoleinen nivel on kulunut, joten pelkkä alaosan vaihto riittää.Tuplaristinivelkin sopii periaatteessa, mutta koska se on lyhyempi, se helposti putoaa voimakkaassa kallistuksessa pois paikaltaan.Sitä ei siis kannata käyttää. Käsin akselia tutkittaessa nivelen tulee pyöriiä täydessä murtokulmassa takertelematta ja maksimiväluksen tulee olla niin pieni että sen juuri ja juuri huomaa.

    t. Eki

    t. Eki

    #131433

    Vetarin yläpuolen holkkeja voi jatkaa hitsaamalla jolloin voi käyttää ristitappeja alapäässä, yläpuolesta kun tekee vielä normaalia pidemmän niin saa tukevan jopa kuluneistakin holkeista.

    Haritus on 0-3°.
    Huomattavasti tarkemmin ja helpommin ohjauksen saa säädettyä kun tähystää auton edestä ja toinen etupyörä on samassa linjassa takapyörän kanssa, silloin toisen etupyörän linja kulkee takapyörän suuntaisesti – että koko takapyörä näkyy eli tarkalleen 11,5cm takapuörän etuosan ulkoreunasta. Eli optimi on varmaankin puolessavälissä eli silleen että toisella puolella näkyy puolikas takarengas. Enemmän haritusta niin kääntyy mutkissa hieman helpommin. Mitä kauempaa tähystää sitä tarkempi tulos, 2cv:ssä eturoiskeläpät haittaavat hieman tähystystä mutta eivät ole este.

    Vääntyneet tukivarret näkee myös paremmin edestä tähystämällä, etupyörät eivät kuulu olla suorassa vaan hieman auki yläpuolelta (positiivinen camber)!

    Muuten kuinka paljon negatiivinen camber/nollakulma vaikuttaa ohjauksen jäykkyyteen? kaarreominaisuuksiin vaikuttaa ainakin paljon.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.