Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sätkä puutuu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121758

    Moro.

    Niin oon pitkään ollu “sätkimättä”, etten tämänkään foorumin olemassaoloa muistanut 😯 Pari vuotta sitä kesti – sätkättömiä kilometrejä nimittäin. Projekti vain makasi pihalla, eikä meikäläinen saanut itsestään irti, että olisi asiaa eteenpäin vienyt. Viime syksynä tahtoivat jo kilvetkin takaisin.

    Mutta eilen kävin herra insinöörin luona yrittämässä. Asiallista palvelua sain, kuten aieminkin (Tampere, Hatanpää). Takajarrut pitäisi vielä korjata ja yhtä jousenkiinnikettä hitsailla. Toivoa on 🙂

    Mutta noita isompi ongelma on käyntihäiriö, joka ilmenee, kun on ajanut muutaman kilometrin maantievauhtia (70-80km/h). Veto loppuu samaan malliin, kuin bensa loppuisi. Tyhjäkäynnillä käy edelleen nätisti ja pienen levon jälkeen taas mennään.

    Polttoaineletkuja on vaihdettu, haperoita kun olivat, joten systeemin pitäisi olla tiivis. Tankin korkki on tarvikemalli, jossa ilmareiän pitäisi olla auki. Mutta voiko rikkinäinen bensapumppu reagoida noin. Takana on kuitenkin parin vuoden seisominen, ja vain satunnaisia käyttämisiä.

    Joku vähän epäili sähkövikaakin (puola, kärjet), mutta voisiko se reagoida noin.

    Kertakaikkisen ikävä vika selvitellä, kun ensiin pitää kymmenkunta kilometriä ajaa, että ongelman huomaa :/

    #131471

    Kokeile miten pumppu ruikkaisee…

    #131472

    Tänään tuli vaihdettua taakse jarruliinat. Ei ihme, ettei katsastuksessa pitänyt, kun oli kitkapinnat päässeet irti…

    Seuraavaksi voisi alkaa vilkuilla sitä bensapumppua.

    #131473

    Nuinnikkää, ja nyt olis taas kilvet 😀 Kyllä on nuori mies yhtä hymyä 🙂

    Bensapumpunkin vaihdoin, mutta vaikka käsin käyttämällä “uusi” pumppu toimi hienosti, ei se startilla pyörittäessä antanutkaan bensaa ollenkaan. Putsasin sitten vanhan pumpun, kun siitä sai ulkopuolelta sellaisen luukun irti, mistä pääsi kammioihin käsiksi. Sisällä oli hienoa hiekkaa(?) ja hieman ruostetta.

    Putsauksen jälkeen ei ole ongelmia ollut. En tosin ole vielä ehtinyt yli kuuttakymppiä ajelemaankaan. Iltapäivällä sitten vaikka moottoritielle 😉

    #131474

    Se pumppu olisikin kannattanut ensiksi kokeilla koneessa kiinni, jos se olisi toiminut siinä niin ei olisi tarvinnut niitä irroitella ollenkaan.
    Mitä tästä opimme, laitoithan b-suodattimen!?…

    #131475

    No, mukavaa näpertelyähän se oli niitä pumppuja vaihdella. 🙄 Varsinkin, kun ovat niin kovin helpossa paikassa tällaiselle kaverille, jolla on kädet kuin Mauno Koivistolla 😉

    No puhdistusta varten pummpu oli tietenkin pakko irroittaa, joten eihän tuossa tullut ylimääräistä työtä, kuin sen “uuden” pumpun paikalleenlaitto ja irroittaminen.

    Ja suodatinta en laittanut, mutta ehkä tosiaan kannattaisi. Vaan olisivathan ransakalaiset insinöörit sen sinne jo tehtaalla laittaneet, jos se todella tarpeellinen olisi 😆

    #131476

    Ja edelleen sama vika. Olisikohan se seuraavaksi: “kaksikurkkuinen kaasutin, pura ja kokoa”? 😕

    #131477

    Olisiko sitää samaa mujua kaasari täynnä, kuulostaisi loogiselta?
    Sitä tulee kyllä sitten lisääkin.
    Muutenkin ei käy kateeksi ruveta puhdisteleen niitä hiuksenohuita kanavia.

    #131478

    Juu, onhan tuossa hommansa. Mutta sehän on yleissivistävää toimintaa, kun sätkää nykertää 🙂

    #131479

    No niin – moottoritiellä yli sataa 🙂

    Tänään vaihdettiin kaasutin, koska alkuperäistä putsattaessa huomattiin, että ilmansäätöventtiilin kierteet oli joku onnistunut aiemmin tuhoamaan. Se venttiilikin näytti hieman väärän malliselta.

    Mutta ei se vika kaasarissakaan ollut. Syylliseksi paljastui loppujen lopuksi tankissa oleva bensansuodatin. Se oli ihan tukossa ja sen putsattuani alkoi menovesi taas virtaamaan.

    Oli muuten meikäläiselle ihan uusi juttu tuo tankissa oleva “prikkanippu”. 😯

    #131480

    @niko wrote:

    Tänään vaihdettiin kaasutin, koska alkuperäistä putsattaessa huomattiin, että ilmansäätöventtiilin kierteet oli joku onnistunut aiemmin tuhoamaan. Se venttiilikin näytti hieman väärän malliselta.

    Kuulostaa varmaan varmaan hieman jankutamiselta, mutta “meitä” tietenkin kiinnostaa mitä siinä jarruilmasuuttimessa lukee ja onko jotain eroa kulussa.

    @niko wrote:

    Mutta ei se vika kaasarissakaan ollut. Syylliseksi paljastui loppujen lopuksi tankissa oleva bensansuodatin. Se oli ihan tukossa ja sen putsattuani alkoi menovesi taas virtaamaan.

    En ole kuullutkaan toillaisesta suodattimesta, voisitko kertoa tarkemmin?

    #131481

    @nameone wrote:

    …mitä siinä jarruilmasuuttimessa lukee ja onko jotain eroa kulussa.

    Ei siinä kyllä mielestäni mitään lukenut. Olisipa tuo digitaalikamera, niin voisi ottaa kuvan. Siis kyseessä on se kaasarin ulkokyljessä oleva säätöruuvi.

    Vertasimme tuota seosruuvia (?) erään toisen kaksikurkkuisen kaasarin ruuviin, niin tuossa hajonneesa näytti olevan ylimääräistä kärkiosassa. Tästä seurasi tietysti se, että käytettävissä olevasta kierteestä oli käytetty vain 3mm ja tämä oli sitten vielä rikottu…

    @nameone wrote:

    En ole kuullutkaan toillaisesta suodattimesta, voisitko kertoa tarkemmin?

    Skannailin lontoonkielisestä korjausopaasta kuvan tuonne osoitteeseen http://www.kotiposti.net/sorva/2cv/bensafiltteri.jpg. Eli kuvassa 2.22 näkyy tuo filtteri (2). Kun sakkakupin (1) irrotti, tuo prikkanippu väljistyi sen verran, että sen pääsi kunnolla putsaamaan.

    Meikäläisen vehjeshän on vuodelta -70, mutta tietääkös joku, onko samanmoista viritystä käytetty muissa malleissa (vanhukset, uudemmat kutoset jne.)?

    #131482

    @niko wrote:

    @nameone wrote:

    Ei siinä kyllä mielestäni mitään lukenut. Olisipa tuo digitaalikamera, niin voisi ottaa kuvan. Siis kyseessä on se kaasarin ulkokyljessä oleva säätöruuvi.

    Vertasimme tuota seosruuvia (?) erään toisen kaksikurkkuisen kaasarin ruuviin, niin tuossa hajonneesa näytti olevan ylimääräistä kärkiosassa. Tästä seurasi tietysti se, että käytettävissä olevasta kierteestä oli käytetty vain 3mm ja tämä oli sitten vielä rikottu…

    Niinpäs sanoitkin että ilmaruuvi jo aikaisemmin.
    Sittenhän sen sama minkämuotoinen reikä siellä on, kunhan sen kokoa pystyy säätämään, eli ei se välttämättä vaikuta.
    Eli koneen pitäisi sammua kun kääntää sen ruuvin kiinni. Toisaalta sen pitäisi myös aueta riittävästi.

    Se bensansuodatin ei ole sitten oikein toiminut, jos kerran bensapumppu oli täynnä roskaa.

    Asutko muuten Sorvassa? Se paikka on aikanaan (15v. sitten) tullut hyvin tutuksi, vietin siellä kaikki kesät siihen aikaan.

    #131483

    @nameone wrote:

    Se bensansuodatin ei ole sitten oikein toiminut, jos kerran bensapumppu oli täynnä roskaa.

    Se suodatin on tosiaan rakenteeltaan sellainen, että kyllä sen ohi vähän moskaa pääsee. Täytyy vain ottaa hommaksi puhdistaa tuo säännöllisesti. Sen verran yksinkertainen operaatio se kuitenkin oli.
    @nameone wrote:

    Asutko muuten Sorvassa?

    Ei ihan siellä perillä, vaan pari kilometriä ennen. Tuli tuo nettitunnuksen valitseminen niin “yllättäen”, että ei emännän kanssa muuta keksitty 😆

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.