Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka virinokka

  • Tämä aihe sisältää 40 vastaukset, 9 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 23.6.2019 at 20:23 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 41)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121783

    Tahtoisin kysyä Nameonelta missä hän hiottaa sätkän nokat sekä mitkä ovat niissä asteet y.m.. tiedot. Kun luin että hänellä on ollut Visan männillä sekä virinokalla eikä kulutus ollut kuin 5,5litraa satasella , olisin kiinnostunut siitä padasta kerran sain sen käsityksen ettei se enää ole nokilla. Täällä on pari muutakin ketkä meinasivat hiottaa nokan jos kulku tulee noin hyväksi eikä kulutus lisäänny. Kerro paikka. Vesku

    #131545

    No missä tahansa koneistamossahan ne niitä hioo. Eri asia on sitten millä arvoilla. Siitä nokasta minulla ei ole niitä arvoja.
    Olisko se ollut enemmän vääntävä nokka?
    Mutta esim. 664:n nokka on hyvä ja tehtaan suunnittelema. Bonuksena koneen äänet jopa laskee.
    Sillä saa kulutuksen 77-78 männillä todennäköisesti alle 6:een. Sen verran pieniä lukuja olen sillä kuullut jo matapuristeisilla männillä, että mahdollisesti jopa lähelle 5:ttä.
    Nokkaa aikaistamalla voi saada myös vähäkulutuksisemman ja vääntävämmän koneen.
    Visan männistä tuskin kannattaa kovin kierroskonetta ruveta tekemään
    mäntien painon vuoksi, visan koneessakin on max. kierrokset pienemmät kuin kutosessa ja nokka siinä ilmeisesti on vääntävämpi..
    Sitten se vaihdelaatikkohan pitää ehdottomasti muuttaa jos laittaa jotain isompia mäntiä, ami8:nkin on liian lyhyt, varsinkin visan männille.
    Tässä on vaan pieni ristiriitä, visan männät on vääntävämmät ja visassa onkin kolme runkolaakeria, mutta kutosen kampi onkin onneksi pitkäikäinen, vaikka onkin suunniteltu erilaiseen käyttöön.
    Paljonko teillä on mennyt bensaa visan männillä ja millä kokoonpanolla?

    #131546

    Viela ma haaveilen sun rakentavan mulle koneen, vaikka sanoitkin olevasi vahemman innostunut siita Vesku… Kaikki tarpeellinen jo onkin.

    #131547

    Mikä on 664 nokka?
    Ja mistä niitä saa tai mistä sen tunnistaa?
    Onko se ollut jossakin konemallissa vakiona?

    Kyselee mikämikä mies Jojensuusta

    #131548

    “664 nokka” on 664 koneen nokka jota on tehty ilmeisesti verotussyistä ainakin Saksan markkinoille. Koneessa on pienemmät puristuksen ja tehonlasku on kompensoitu nokalla. En tiedä sitten miksi verot olisi halvemmat pienillä puristuksilla, ei ainakaan päästöjen takia jotka nousee pienemmillä puristuksilla. Sen tunnistaa päällepäin siitä että nokan epäkeskojen profiili on erilainen ja nostokorkeus pienempi.
    Asteita ja overlappia on enemmän ja max. vääntö on 3500 sijasta 3750.
    Minä voisin mahd. luopua yhdestä 664 nokasta.

    #131549

    Eikö ole kertoa tietoa, miten saisi tietää ettei koneessa jo ole sellainen nokka-akseli? (Tietenkin moottoria purkamatta.)

    #131550

    Mitä sulla lukee koneen tunnistelaatassa? Minkälainen vauhtipyörä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131551

    A 06/635
    0903051947 (moottorin numero)
    Vauhtipyörä on ohuin koskaan näkemäni orkkis pyörä(, kytkin on tähtimallinen).

    #131552

    Vakio kutosen kone eli 635.

    #131553

    8.5:1 29hp 5750rpm 39N 3500rpm, mutta ei pitäis olla kevyellä vauhtipyörällä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131554

    Toi on tehty ilmeisesti v.83, suurinpiirtein sitä uudemmat koneet mitä olen nähnyt, ovat olleet kevyellä vauhtipyörällä 😉 .

    #131555

    Itse veikkaisin vuosimallia -83.
    Eikös oo niin, että moottorilätkän 3.ensimmäistä numeroa kertoo kone mallin, neljäs numero vuosimallin… Lätkän väri kymmen luvun.
    Vihreä? =60-luku?
    Musta = 70-luku.
    Punainen = 80-luku.
    Jäähdytyspelleissä on natsat levyjarrujen jäähdytykselle.
    Hyvä vinkki: Laitoin “turbo”putken sieltä alhaalta ilmanputsarille, kun ei ole levyjarrulootaa käytössä. Jos haluis näpertää, niin vois laittaa tuplaturbon! Lähtöjähän on kaksi kappaletta…

    #131556

    Tosi hyvä idea, mutta huonoa on että ilmansuodatin likaantuu, tosin sen pesu kovin hankala ole.

    #131557

    Tottakai se likaantuu, kun se on käytössä -se putsari siis. Mutta ei kai tuo normaalia enempi kakkaannu vaikka ilma tulee ropelin takaa koneen alaosasta. Ei niistä lämpöputkistakaan kuraa naamalle ole ainakaan toistaiseksi tullut vaikka ei ole edes suodatinta välissä.

    #131558

    @nameone wrote:

    Tosi hyvä idea, mutta huonoa on että ilmansuodatin likaantuu, tosin sen pesu kovin hankala ole.

    Ja miksi likaantuisi yhtään enempää kuin ylhäältä ilmaa otettaessa? Näin asennettuna vähenee tarve muokata puhallinkoteloa(siis mikäli ei tuota “turboputken” lähtöä ole) sekä 2CV:n tapauksessa saa sen putken sopiman paljon helpommin paikalleen…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 41)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.