Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka öljyä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121878

    Millaisia vaihteistoöljyjä käytätte laatikoissanne? Itse olen käyttänyt pidemmän aikaa Nesteen hypoidia, mutta nyt ajattelin vaihtaa Teboilin vastaavaan…

    Onko viskositeetillä väliä?
    Kuinka usein vaihdatte v-öljyt?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131975

    Muistan lukeneeni että 2CV:n vaihteisoon ei pidä laittaa hypoidiöljyä, vaan kevyemmin lisäaineistettua EP-tyyppistä GL-4-vaihteistoöljyä.

    Ainakin Teboililla on tällainen tuote.

    Jotkut ruotsalaiset 2CV-harrastajat kehuivat Red Line Oil -tuotteiden soveltuvan hyvin 2CV:n vaihteistoon. En tiedä onko näitä myynnissä Suomessa. Katso http://www.redlineoil.com/products_gearlubricants.asp?subcatID=18.

    #131976

    Ja minä kun olen kuullut että nimenomaan hypoidia sen öljyn pitäisi olla?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131977

    Sitä minäkin, sillä perä on samassa ja vaihdeöljyssä pitää olla erityisiä paineenkesto-ominaisuuksia perää varten.
    Muutenkin uudessa laatikossa synteettinen toimii usein hyvin, mutta vanhassa en menisi niinkään takuuseen.

    #131978

    Mobilin täyssynteettiset nakkasin, hienosti pelaa !

    #131979

    se on eriasia kauan tiivisteet pitää öljyt kopassa….synteettisillä meinaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131980

    jaa..miksiköhän tiivisteet alkais vuotaan synteettistä ?
    Valmistajan itsensä mukaan tuo öljy pidentää
    tiivisteiden käyttöikää.
    Öljyhän on mallia: Mobilube SHC 75W90

    tuolla on jotain nippelitietoa ko. öljystä:

    http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobilube1SHC_75W-90.asp

    ja…hauskaa joulua 😀

    @Akaile wrote:

    se on eriasia kauan tiivisteet pitää öljyt kopassa….synteettisillä meinaan…

    #131981

    koska yleensä jos esim. koneessa on ensin ollut mineraaliöljyä ja sitten siihen laittaa synteettistä öljynvaihdon yhteydessä niin johan rupee tiivisteet falskaamaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131982

    En tiedä mitä öljyä ne tehtaalla on vaihdelaatikkoon laittaneet, mutta
    ei kait ne mineraaleja sentään ?

    Konehuoneeni on ainakin vielä täysin steriili ja puhdas kaikesta
    öljystä ja moskasta, mutta katsellaan nyt sitten jos
    se alkaa vuotamaan…

    #131983

    On nähty myös sellainen ilmiö käytettäessä synteettistä öljyä sätkän laatikossa, että koko laatikko muurautuu ulkoapäin sillä synteettisen öljyn tekemällä töhnällä hiekan kanssa liki tunnistamattomaksi möykyksi. Ei kauhian hyvin sätkän laatikkoon ole tuo synteettinen soveltunut.

    Ja sitten tuosta perävälityksestä, sätkässä ei ole hypoidipyörästö, vaan “tavallinen” kulmavaihde… Öljyllä on tuolloin kovin erilaiset vaatimukset. Ns. normaali laatikkoöljy toimii paremmin kuin hypoidiöljy, tosin ei siitä ainakaan suurta haittaa pitäisi olla. Parempi edes sitä kuin jotain iänikuisen vanhaa veden kanssa muhinutta öljyä…

    #131984

    Tälläistä tietoa löytyy enemmänkin netistä, vaikka tämä teksti onkin suora lainaus:
    “Jos laitat GL-5 öljyä vaihteistoon, johon on tarkoitettu GL-4 öljyt, niin
    siitä kärsii synkronoinnin pronssiset kitkarenkaat. GL-5 öljyssä on
    vahvemmat paineenkestolisäaineet, joita tarvitaan vain hypoidi-tyyppisille
    hammaspyörille.
    Haitallinen vaikutus näkyy vasta 100000-200000 kilsan ajon jälkeen, kun
    vaihteet eivät enää mene jouhevasti päälle.”

    #131985

    “En tiedä mitä öljyä ne tehtaalla on vaihdelaatikkoon laittaneet, mutta
    ei kait ne mineraaleja sentään ? “

    Silloin kun nelkut ja kutoset asteli tehtaasta ulos niin öljyt olivat aivan jotain muuta kuin nykyiset öljyt. En edes usko, että tuolloin käytettiin synteettisiä öljyjä. Oli miten oli niin nykyiset mineraalit vastaavat vähintään sen ajan synteettisiä…. Mahotonta meininkiä tää kehitys… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131986

    Synteettisessähän on se vika että se valuu pois helposti.
    Tiedän kaksikin tapausta että sama joku 75w90 tms. synteettinen vaihdeöljy on ilmeisti rikkonut lukkorenkaat, (vielä killan joku palkintopönikkä:)
    Vaikka GL-5 öljy söisi synkroja niin ne tuskin ekana hajoavat, vaan lukkorenkaat, joiden kulumista GL-5 voi jopa ehkäistä.
    Mutta olen tosiaan kuullut että uusissa laatikoissa synteettinen olisi toiminut oikein hyvin, kun kaikki välykset on pienempiä.
    Kun kerran tiedät kulmavaihteen ja hypoidipyörästön eron niin kerrotko sen vielä ettei tarvi etsiä?
    Mun tietääkseni takavetoisen perä on hypoidimallinen yleensä ja samanlainenhan löytyy 2cv:n tasauspyörästöstä?
    Kyllähän se tasauspyörästökin voi kulua ja GL-5 sen kulumiselta suojaa, mutta GL-4 kyllä toimiii varmasti sekin.
    Minun vaihdeöljysuositus olisi sitten loppujenlopuksi 1/4-1/3 synteettistä ja ilmeisesti sitten GL-4:sta loput, viskosta en mene kylmiltäni kommentoimaan.
    Noi sekoitukset on mielestäni moottoriöljyssäkin hyviä, koska yleensä parhaat ominaisuudet kummastakin, korostuvat eikä huonoimmat.
    Muuten moottoripyörien kalliit erikoisöljyt on mineraaliöljyjä, koska niiden (visko?) kytkin ei pidä synteettisillä.
    Niissä on sitten mittava määrä lisäaineita jolla pyritään kompensoimaan mineraalilaatua. Joissain pyörissä kyllä toimii synteettisetkin ja tossa yksikin on ajanut 120tkm, kun monesti motskarien koneen km:trit on paljon pienempiä ennen kuin tarvii rempata. Mutta ainakaan motskarin öljy ei ole parasta 2cv:hen se.

    #131987

    Sekä teoria- että kokemusperäistä tietoa 2CV:n vaihteistoöljyasiasta löytyy sivulta http://web.citroen.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12819.

    #131988

    Heippa !
    Hypoidi perä tarkoittaa sellaista perää, jossa perää pyörittävä akseli on alempana kuin tasauspyörästön laakerointi. Sillä pyritään saamaan perä äänettömämmäksi, kuin samassa tasossa aksiaalisesti oleva perä. 2cv:n perässä aksiaalisuus on samassa tasossa, joten se ei ole hypoidi, vaan suomeksi sanottuna kulmavaihde, kuten kolleeka tuossa edellä sanoi. Silloin siihen laitetaa tavallinen mineraali vaihteisto öljy jokin esimerkiksi W80
    Moikka!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.