Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Ministeriössä päätettyä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.2.2005, 08:52 #121913
Veljet ja siskot: Tuo kapula mobiiliharrastajan rattaissa, Liikenne ja Viestintäministerö on astunut askeleen kohti valoa. Lukekaa ja ihmetelkää.
Liikenne- ja viestintäministeriö
17/2/2005Ajoneuvoharrastajille selkeämmät säännöt ja lisäaikaa rakenteluun
Ajoneuvojen kunnostamista ja rakentelua koskeviin säännöksiin on tulossa muutoksia. Muutos helpottaa erityisesti auto- ja moottoripyöräharrastusta.
Liikenne- ja viestintäministeriö antoi asiasta asetuksen torstaina 17. helmikuuta. Uudet säännökset tulevat voimaan 1. maaliskuuta.
Niin sanotusta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuden laskeminen määritellään nyt asetuksessa aiempaa tarkemmin, mikä selkeyttää ennakoitavuutta ja tulkintaa. Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu.
Autoverolain mukaan auto on ensirekisteröitävä ja verotettava ensi kertaa käyttöön otettavana uudestaan silloin, kun puolet tai enemmän sen osista on vaihdettu. Käytännössä 50 prosentin rajan ylittäminen rakennelluissa tai korjatuissa ajoneuvoissa on harvinaista.
Olennainen muutos entisiin säännöksiin on se, että alkuperäisten ohjaus- ja jarrulaitteiden vaihtamista liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei lasketa kanta-ajoneuvon osuuteen. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta.
Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä.
Rakentamisen aikaisempi kahden vuoden enimmäisaika poistuu. Rakentaminen vie usein enemmän kuin pari vuotta, ja määräajan poisto antaa harrastajalle enemmän aikaa määritellä hankkeensa kesto.
Ulkomailta tuodut ja kotimaiset ajoneuvot asetetaan nyt laissa samaan asemaan. Ulkomailta korjattuina tuotujen ajoneuvojen prosenttiosuuksia ryhdytään laskemaan 35 prosentista ylöspäin, kun aikaisemmin luku oli 25 prosenttia. Samalla ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn rakennetun ajoneuvon rekisteröinti Suomeen helpottuu, kun kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä.
Lisätietoja
liikenneneuvos Kari Saari, puh. (09) 160 28557 tai 050 558 7461
ylitarkastaja Maria Rautavirta, puh. (09) 160 28577 tai 040 749 6272Liikenne- ja viestintäministeriön Internet-sivut osoitteessa http://www.mintc.fi
19.2.2005, 10:33 #132160?? Hämmästyttävää..mitä tohon voi sanoa…??
😯
21.2.2005, 10:32 #132161@MikaVeee wrote:
?? Hämmästyttävää..mitä tohon voi sanoa…??
😯
Normaali perus-sätkäilyyn tuo ei varsinaisesti kovinkkan paljoa vaikuta, ellei sitten satu olemaan (virallisesti)vaihdettu runko, moottori, vaihteisto sekä erinäinen määrä alustaan liittyviä tilpehööreijä. Jokainen peltikolari joka vaatii uuden peltiosan vaihtoa, rasittaa kanta-ajoneuvoprosenttia. Esimerkkitapauksessa ollaan jo hyvin lähellä 50:tä, joten kaikenlaisia kontakteja ulkopuolisiin esineisiin, tai muihin kulkimiin tulee välttää.
Tulkitsen asian niin, että nyt esim lokari on ns. “kriittinen” osa, jonka siis nyt saa vaihtaa ilman prossarasitetta.
Myös esim rakenneltuun vanhukseen voi nyt huoletta vaihtaa modernimpaa tekniikkaa, 2-piirijarrua, modernia etuakselistoa ym.
Eniten täsät hyötyvät varmaankin jenkkimobilistit, jotka noita rodeja rakentelevat.
Tämä ratkaisu ministeriön taholta osoittaa mielestäni vahvasti sen, että harrasteautoilijaa ei ole kokonaan unohdettu. Saisi vielä AKE:n mukaan juoneen 😈 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.