Etusivu Foorumit Päävalikko Ostetaan halogeenivaloja?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121965

    Ostan sätkään pyöreän halogeeniumpion (sisään päin kovera lasi) tai 2 muun mallista halogeenivalaisinta. Puh. 040- 5213256 ❓ 💡

    #132413

    Ootteko muuten tietoisia, että h4 polttimoita saa p45t kannalla, eli nuo käyvät ihan sätkän vakioumpioon… Itte oon käyttäny 55w(?)/60wattisia polttimoita jo pari vuotta ilman onkhelmia, mulla ei nimittäin oo siinä kulkimessa ylimääräisiä releitä ja johdotus on suurimmaks osaks alkuperäinen… Valokytkimen ruuvinkannat kuumenee, mutta ei oo rikki menny… Katsastusmieskään ei ole sanonut yhtään mitään, vaikka noita p45t kantoja ei kai ole hyväksytty yleiseen tiekäyttöön. En kyllä ymmärrä mitä haittaa niistä edes olisi…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132414

    Nykyään saa myös E-hyväksyttyä halogeenipolttimoa P45t-kannalla. Tuote on: Tungsram Duolux R2 12 V 45/40 W halogen 52950 P45t-41 .

    Joskus kokeilin ei-hyväksyttyjä halogeenipolttimoita P45t-kannalla. Niissä lähivalon hehkulanka ei ollut oikealla kohdalla, sillä lähivalokuvion keskelle (yläreunan taitoskohtaan) jäi pimeä alue.

    Tässä Tungsram-lampussa valokuvio on ihan niin kuin pitääkin.

    Valoreleet kannattaa asentaa riippumatta siitä millaisia polttimoita käyttää. Hehkuvaloistakin tulee ihan kelvolliset, kunhan jännitehäviöt on minimoitu releiden ja kunnollisen kaapeloinnin avulla.

    #132415

    Taitaa ne hehkulamput viedä saman verran virtaa kuin halogenitkin, eli valokytkin rasittuu. Vaikka olisi E-hyväksytty poltin, niin jos lasi ja umpio ei ole halogeeneille hyväksytty niin ei ole lain mukainen, katsastusmies saattaa lasista aika herkästi huomauttaa, mutta tuskin pyytää vaihtamaan.

    #132416

    40/45W polttimo vie sen 15W vähemmän kuin 55/60W polttimo. Tämä tarkoittaa noin yhden ampeerin verran vähempää virrankulutusta, arvojen ollessa 3,5/4A 40/45W polttimolla ja 4,5/5A 55/60W polttimolla. Nämä äkkiä päässä laksettuja noin arvoja… Eli sellainen 25% enemmän virtaa liikkuu tehokkampia polttimoita käytettäessä.

    Tuo yksi lisäampeeri kyllä antaa kivasti lisää lämpöä valokytkimeen. Kunnossa ollessaan valokytkin ei havaittavasti lämpene, vanha ja kulunut kyllä sen tekee jopa pelkillä parkkivaloilla ajaessa(tapauskohtaista, on erilaisia lämmönlähteitä niissä…).

    Releitten lisäys ei ole mitenkään vaikea juttu, samalla saa kivasti lisää valotehoa kun polttimoille saadaan enemmän sähköä syötettyä. Tiinaan, ja miksi ei sätkäänkin, saa releet piilotettua vaikka nopeusmittarin takana olevaaan koteloon mistä mittarinvaijeri kulkee. Tällöin muutokset johtosarjaan tule näkymättömiin ja muutokset on myös helposti palautettavissa alkuperäiseksi mikäli tarvetta ilmenee.

    Itselläni oli vastaavaa lämpenemistaipumusta Tinskussani, lämpöä riitti jopa niiden valokatkaisijan verhoilumuovien ulkopuolelle asti. Varsinkin käytettäessä halogeenipolttimoita(saa Biltemasta, ellei itse viitsi vaihtaa kantaa(erittäin laitonta…)). Releitten lisäyksen jälkeen ei lämpöä enää sieltä löydy. Releet laitoin rintapeltiin, johtosarjasta etsin valojen piuhat ja siitä vain poikki ja releitä väliin. Ja kun käytössä oli nelivalot, niin releitä kaikki neljä kipaletta ryhmään ja piuhaa ja sulakkeita niin vietävästi. Tottakai ohjaukset sillai ettei kaikkia valoja tarvii aina polttaa.

    Ja jos niitä sulakkeita on siellä rintapellissä, niin muistakaa jättää ne edelleen käyttöön. Ja sillai miten ne on alunperin, eli joka polttimon langalle oma sulake! Eikä niin kuin minä tein eli lähivaloille oma, kaukovaloille oma, lisälähivaloille oma… Jos tulee vaikka joku kiva vika ja sulake palaa, niin koko maisema pimenee liian nopsaan. Ei kiva. Muutos on tulossa kevään käyttöönottoremontin aikana…

    Niin, ja jos noista kytkennöistä on jotain kyseltävää, mielelläni vastaan niihin. Soittakaa rohkeasti!

    Jasu, 040-7630470

    #132417

    Niin, eli kahdellakin releellä selviää? (pitkille oma ja puolikkaille oma) Oon pistäny merkille, että tiinassa on paksummat valojen johdot kuin sätkässä? Jos sätkään laittaa releet niin kannattaa myös uusia johtoja paksummiksi, on nimittäin sen verran naurettavat ja kovettuneet nuo alkup. johdot…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132418

    Juu, kaksi relettä hyvinkin riittää, yksi lähi- ja toinen kaukovaloille. Ja mielellään ennen sulakkeita jotta molemmat valot ei pimene sulakkeen palaessa…

    Jos tarkoitus ei ole säilyttää kuljinta alkuperäisasussaan, niin suosittelen kyllä laittamaan uudet piuhat valoille. Ovat vanhat jo varmasti kovettuneet ja ehkä hapettuneetkin. Ja hieman paksumpaa piuhaa voisi käyttää kuin mitä tehdas on nuukuuksissaan laittanut, joku 1,5 neliömillin piuha on riittävää. Jo pelkästään piuhojen vaihdolla paksumpiin saadaan selkeästi huomattava parannus valotehoon.

    #132419

    Olen lukenut noita kaavioita ja kyllä kytkimet ja sulakkeet / huonot liitokset vie enimmät jännitteet, ei johtimet noin pienellä kuormituksella vielä, mutta kyllä niilläkin saa muutaman kymmenyksen lisää.

    #132420

    Mulle on ihan sama montako kymmenystä paperilla lähtee liitoksissa, kun paksummilla johdoilla sen eron n ä k e e samantien… Testaappa: vedät akulta kolmen metrin johdot peräkontiin, toinen 1.5neliö mm ja toisen 30 neliö mm kaapelin, kytket molempiin samanlaisen polttimon. Kummassa on kirkkaampi valo? Kyllähän liitoksilla on oma merkityksensä, mutta kun tekee uudet johdotukset niin eikös siinä tehdä uudet liitoksetkin…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132421

    Niin, ja uusiin piuhoihin on paljon helpompi tehdä hyvät liitokset kuin iänikuisen vanhoihin jo mustunutta kuparia sisältäviin piuhoihin. Tuo on mielestäni väärässä paikassa säästämistä jos ajovalon piuhan paksuudessa alkaa säästämään!!!

    Kyllähän se sähkö perille osaa vaikka 0,5 neliön piuhassa, mutta kyllä sitä sähköä silloin menee huomattavasti enemän moottoitilan lämmittämiseen kuin käytettäessä 1,5 neliön piuhaa… Ja kirkkauseron huomaa selvästi, kaverin entiseen postinjakoautoon (bx, yllättäen…) korvattiin alkuperäiset 1,0 neliön piuhat 2,5 neliöisillä, ero oli kuin olisi vaihtanut uudet umpiot keulalle!

    #132422

    Ei ole vaan paperilla, vaan kyllä noi laskut pystyy laskemaan ylensä ihan ennakkonkin, niin tarkasti että pystytään rakentamaan tietokoneita jne.
    Sen siitä testistä näki että liitimet kautta sulakkeet kannattaa ensin poistaa.
    Ja jos valokytkin kuumenee, niin huomaa äkkiä että kyllä se muutaman watin vie.

    #132423

    Kyllä tässä on sähköfysiikka ihan tuoreessa muistissa, mutta kun sätkä ei vaan tuppaa olemaan mikään tietokone, joten en jaksa suunnitella kaikkea paperilla viimeisen päälle, kun aina tulee jotain, missä joutuu joustamaan suunnitelmiensa suhteen. Sen olen huomannut tässä projektin edetessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132424

    Volttimittarin kanssa valojen virtapiirin kunto on helppo tarkistaa: umpio irti kopasta, valot päälle ja mitataan jännite polttimon kannan liittimistä kun kyseisessä poltimossa palaa valo. Sitten mitataan akun napajännite.

    Ilman releitä tuskin pääsee alle 0,5 V jännitehäviöön vaikka kaikki muut osat on priimakunnossa. Ja jos on vielä vanhat, ohuet johdot ja hapettuneet liittimet, häviötä voi olla jopa 1,5 V.

    Kun on releet, paksummat (2,5 mm2) johdot ja kunnolliset liittimet, jännitehäviön saa painettua 0,1 V paikkeille. Johtojen kunnostamisessa pitää muistaa käydä läpi myös maadoituspuoli.

    Nällä konsteilla tulee kirkkaat valot myös ilman halogeeneja. Hehku- ja halogeenipolttimon kirkkaudessa ei uutena ole juurikaan eroa, jos wattimäärä on sama. Halogeenin etu on, että se ei käytössä tummu läheskään niin paljon kuin hehkupolttimo.

    #132425

    Sätkän liittimet ei kyllä taida olla huonoimmasta päästä, silloin kun eivät ole hapettuneet, tuollainen tavallinen laattaliitin on paljon huonompi.
    Kyllä sen eron varmasti huomaa johtojen paksuudessakin, mutta liittimet tarkistamalla saa pienimmällä vaivalla valotehoa.

    #132426

    Kun puhutaan asiasta, niin silloin ottanen esimerkin asian vierestä:

    Normaalihuonesähkö on 240 volttia ja laskennalliset tehokestot 1,5 ja 2,5 neliön piuhoille on 10 A ja 16 A => lieneekö tuolla mitään tekemistä sätkän valojen kanssa… ja onkohan tuolla toisaalta muutakaan merkitystä, kuin että
    1,5 neliön piuha lämpiää…

    Valojen kirkkauteen vaikuttaa oleellisesti se, että leikkiikö rockmuusikkoa illallakin eli ne aurinkolasit – ne ensin pois päästä, sitten 2,5 neliön kolmijohtimellisella kumikaapelilla (jatkojohtomalli) releeltä/sulakkeelta lampulle, sitten se tärkein = valopukin asiallinen maadottaminen esim. 20-30 neliön piuhalla, miinuspuolellahan tavallisesti epähuomiossa säästetään.

    Omakohtaisesti todettu, että kun valopukin maadoitus on huono (lue puuttuu kokonaan), niin valopukin nivelissä leiskuu salamat ja jopa katoaa koko härvelistä sähköt.

    Mulla on kytkentätauluna sätkässä BX:n sulake-/rele-/puihamysteerio ja johdotukset kulkee teemalla “korin ulkopuolella 2,5 neliön kumikaapeli ja sisäpuolella saman koon muovilanka. Lisäksi 12 vuotta takaperin oli aikaa kytkeä taulu, niin että ulkoa tuleva johto menee ensin mysteeriin, jossa se vaihtuu sisäjohdoksi (ja päinvastoin). Ja nyt se opetuksen sana: “Älkää hel****ssä kukaan tehkö samalla tavalla – piirikaavio on neljä A4:sta ja johtoa on muutama sata metriä ja mitäs sitten kun tuo kaavio menee hukkaan tai joku muu kuin minä korjaa sähköjä???

    Hyvää keskustelun jatkoa kaikille asianomaisille

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.