Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Äänieristystä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121966

    Tapaus 1.
    Kaverilla on sätkä vm-72/86. jossa ei ole konepellissä ja rintapellissä konehuoneen puolella ääni- tai muita eristeitä. Silti sätkä on uskomattoman hiljainen. Lattioilla on alkup. kumimatto. Koneessa on yksikurkkuinen kaasari peltisellä putsarilla varustettuna.

    Tapaus 2.
    Sätkässäni on rintapellissä pikimattoa(paksuus 4mm. paino 7.5kg/m2) ja alkuperäinen verhous/eristys ohjaamon puolella, tarvikeliikkeen 1cm paksu jonkinlainen superlooni konetilassa. Konepelti on myöskin eristetty. Rintapellistä on kaikki läpiviennit tiivistetty. Lattialla on solumuovia ja paksua kuramattoa. Koneessa kaksi kurkkuinen kaasari vaijeripolkimella ja muovisella putsarilla.
    Ja meteliä riittää enemmän kuin tapaus ykkösessä.

    Mistähän moinen johtuu?
    Toimiiko runko mahdollisesti kaikukoppana?
    Millähän sitä kannattaisi vaimentaa? Ohennettua alustamassaa ruiskulla rungonsisäpinnoille tuli itsellä mieleen.

    T:Nim. “peltorit” päässä ajellen luulevat mikki hiireksi… 😉

    #132433

    Uudemmissa 2CV6-koneissa on moottorin lämpöpeltien ympärillä äänieristys. Se vaimentaa moottorin ääntä.

    Pohjan massaus vaimentaa kivenrapinat yms alustaäänet.

    #132434

    Tässä tapaus ykkösessä on vielä vanhanmalliset moottoripellit, eli eivät ole eristetyt.
    Aattelin sillä massauksella rungon sisäpuolta. Rättärin konehhan ei ole kovin kummasesti rungosta eristetty, joten värinöitä yms. varmasti syntyy.

    #132435

    juu,
    Tuo hiljainen kaunotar on nykysin meillä. Konepellissä on ohut vaimennus, muuten niinku Jalppis kuvaili. Lämpöputketkin vain pahvitötteröt, ei mitään eristettä. Lattialla ei mitään ylimääräistä,
    vain kumimatto… Runko tässä on suojattu 50% öljy / 50 % kotelosuoja-aineella.
    t. 2cv kuiskaaja

    #132436

    Siinä äänekkäässä saattaa kori ottaa runkoon ja kone on äänekäs?
    Kun taas hiljaisessa taitaa olla pehmeästi käyvä kone.
    Monesti koneremotteja tehdessä keskitytään vain ohipuhalluksen korjaamiseen.

    #132437

    Neoamen, vihjaatko sie että tuohon ite koneen tuottamaan meteliin voipi vaikuttaa esim. remontin yhteydessä? Jos ei lasketa lämmönvaihtimien äänieristämisiä jne. vaan ihan ton perusmöykyn metakkaan ilman apulaitteita? Hiljainen kone, onko se osatekijöiden summa vaiko joku maaginen one-in-five juttu?
    t. toope

    #132438

    Kyllä, viallinen nokka-akseli ja nostajat ovat lähes aina syynä koneen äänekkyyteen.
    Siinä vaiheessa kun kampi rupeaa pitämään ääntä niin se hajoaa hyvin pian.
    Ääntä tulee mm. myös isommista puristuksista, isoista venttiilin välyksistä, jyrkästä nokasta, hieman kiinnileikkantunut mäntä voi myös nakuttaa ja mäntien tasapainotus vaikuttaa.

    #132439

    Kannattaa tarkistaa vielä kerran ne lämpöputket. Varsinkin tuo tuulilasille tuleva tuntuu olevan ratkaiseva elementti. Sitrosen putkilla olen päässyt aika hiljaisiin tuloksiin. Mitenkäs tuo takapään äänenvaimennus? jos takarööri on äänekäs niin takakontti toimii kaikukotelona ja lisää kabinetin meteliä aivan hirveästi. Sitten nuo verhoilut ovat aika tärkeät. Eli mitä pehmeämpi materiaali noissa yläkaarissa ja takasisälokasuojissa niin sen parempi. Onko siinä hiljaisessa sätkässä ovissa mitään ääni/lämmöneristystä?

    Meillä on yksi kuljin, jossa äänieristykseen on panostettu aikalailla ja siitä tulikin sellainen, että ajaessa voi keskustella takapenkkiläisten kanssa ilman että tarvii huutaa 😆 : Uudet lämpöputket, routamattoa ovissa, bituumimattoa takasisälokareissa, cd Cardicin mustaa pehmeää äänieristyslevyä katonrajan kaarissa, etuhattuhyllyllä (päällä vielä bituumimattoa) ja etujalkatilan kolmiopelleissä (alla bituumimattoa). Konehuoneen rintapelti yhtenäisesti bituumimatolla päälystetty, konepellissä routamattoa… Koneena se uudempi kutonen äänieristetyillä “pelleillä”, mutta kone on äänekäs. Lattialla saunan ritilämattoa, jonka päällä harmaa ruohomatto ja paksut kumimatot. NIIn ja nopeusmittarin kotelo täynnä superloonia tms. Huomasimme nimittäin, että tuon kotelon vaimennus auttoi paljon. Perässä on peppureppu, joka on eristetty uretaanilla ja päällä tuota harmaata mattoa. Äänenvaimennuksena edessä omatekoinen lähes samanlainen kuin sätkässä, keskellä pyöreä pönttö (en muista mittoja) ja takana omarakenteinen ovaalivaimennin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132440

    Itse asiassa miulla on kolme sitikkaa käytössä. Mainitsemassani kulkimessa on lattiat 2mm. paksua peltiä. Lattian ja rungon välissä telttapatjaa. Pakoputkisto alkuperäistä citroenia. Korin sisäsivut huopaa, ovien sisällä pikimattoa. Koneeseen olen joutunut kammen vaihtamaan. Lämpöputket artikkelin pahviputket. Tämä on kulkimistani hiljaisin, vaikka kone on kovaääninen.

    Toisessa kulkimessani on alkuperäinen kutosen tekniikka. Seinillä ei ole mitään eristettä. Lattioilla kumimatot. Äänekäs on, mutta tätä en olekkaan pyrkinyt saaman hiljaiseksi.

    Kolmas kuljin on paku. Jälleen kutostekniikkaa. Routamattoa, pikimattoa, solumuovia pitkin ja poikin korissa. Pikimattoa rintapellissä ohjaamonpuolella ja alkuperäiset eristykset päällä. Solumuovia korin ja rungon välissä. Tässä on verhoilut vielä kesken, mutta nykyisistä eristeistä huolimatta ääntä piisaa. Jopa sen verran, että harmittaa. Moottorissa ei ole ylimääräisiä ääniä.

    #132441

    Vielä tarkennus, että käyttämäni “routamatto” ja “bituumimatto” ovat juuri tuota telttapatjaa ja pikimattoa…Sama asia, eri sana…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132442

    Äänten alkuperä ja kulkureitit ovat joskus varsin kummallisia. Oli tilanne sellainen, että 2cv6 vm-90 piti melko voimakasta ääntä, joka kuului kulkimen takapäästä. Ensin tietysti epäilytti olisiko pyöränlaakeri menossa, mutta ääni kuului myös paikallaan käyttäen ja oli riippuvainen kierroksista. Ääni tuli pakoputkea pitkin ja kulkeutui siitä takimmaista kannatinkumia pitkin vasemmanpuoleiseen sisälokariin, joka tietyillä kierroksilla alkoi “soida” todella voimakkaasti. Tarkemmassa tutkiskelussa ilmeni, että taajuus on sama kuin laturissa ja sehän on suorassa yhteydessä pakoputkeen. Laturin laakerit?? Stetoskoopilla kuunnellen asia vielä varmistui, laakerit vaihtoon. Kuitenkin ihmetytti miten voi niin hyväkuntoisista laakereista lähteä niin kova ääni. Laturi nippuun ja paikoilleen, ja ääni jatkuu. Lopullinen syy löytyi laturin hihnasta, sen kun vaihtoi, niin johan hiljeni. Hihna oli ollut käytössä vain parin tuhannen km:n verran, mutta konetta ei käytetty moneen vuoteen ja hihna oli kovettunut “muotoonsa” ja kun joutui töihin alkoi värisemään, josta ääni syntyi. Uskomatontonta, mutta totta.

    #132443

    🙄 Nyt tuli sitten todettua sekin asia, että runko ei toimi kaikukoppana sitikassa. Laitoin eilen pikimattoa isonpalan lattialle toiveissa saada hiljaisuutta, mutta koeajo kertoi karua kieltään. Ei sitten yhtään mitään vaikutusta.
    Toppo huomasi hiljaisesta sätkästään sellaista, että siinä on rintapellissä ohjaamonpuolella alkuperäisen eristeen/verhoilun alla noin 30mm. paksu vaahtomuovi tyyppinen eriste alkaen tuuletusluukun alareunasta päätyen polkimien alle.
    Eli seuraavaksi lisään pakuuni eristettä tuonne samaan paikkaan. Nythän siellä on jo pikimattoa. 🙄

    #132444

    Mutta täytyy muistaa että sinulla on paku joka pitää jo sinäänsä kovaa ääntä. Pakuissa on niin paljon peltiä jonka vaikutuksesta melutaso nousee normaalia rättäriä korkeammaksi. hyvä konsti saada pakua hiljaisemmaksi on eristää kaikki sisä pinnat esim neulahuovalla kuten meillä on yksi paku. Siinä on koko sisustus neulahuovan alla ja äänitaso on hiljentynyt huomattavasti!!

    #132445

    No niin…

    Lisäsin rintapeltiin ohjaamonpuolelle cd-cardikin äänieristemattoa alkuperäisen verhoilun alle ja taitaa olla että täällä on suurin hyöty eristeestä. Moottorin ääni oli vieläkin hallitseva.

    Eilen lauantaina sitten vaihdoin moottorin pakuuni, edellinen kun oli perso öljylle. Tämä moottori on 80-luvun tuotteita, ei kuitenkaan vielä eristetyillä moottorin jäähdytyspelleillä. Noo… Koeajolenkki olikin sitten miellyttävä yllätys. Pakun metelit olivat puolittuneet! Enää ei moottorin ääni ole hallitseva.
    Vielä kun vaihdan kesäkumit alle, pääsen nastojen ropinasta. Nyt voinkin kaivaa stereot hyllystä ja ryhtyä suunnittelemaan niiden asennusta.
    Iloista kevättä. Keep on duck`n! 😉

    #132446

    Muistakaapa sellainen juttu, että kun lähdette etsimään metelin lähdettä niin ensimmäisenä kannataa tarkistaa kaasutangon aukko. (Tätä ongelmaa ei tietenkään kutosessa ole.) Nuo kaasutangon aukon “tiivistekumit” tuppaa olemaan yleensä aika kuluneita ja väljiä. Äänihän leviää pienestäkin reiästä, joten kannattaa tukkia kaikki mahdolliset ylimääräiset reiät.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.