Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kutosen muuttaminen 12 kaakkiseksi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121975

    Onko kukaan miettinyt kuinka pienellä työllä loppujen lopuksi voisi muuttaa kutosen oikeaksi 12 kaakkiseksi ? Kutonenhan on loppujen lopuksi alunperin muutettu nelkusta, joka taasen on aika lähellä monin osin 18 kaakkista (esim maski on sama) ja siihen 18 kaakiseen taas jo rupee sopimaan esimerkiksi monet koneen osat 12 kaakkisesta, joka on lähes identtinen monilta kohdin alkuperäistä 9 heppaista. Näin pieni on maiilma näissä asioissa.

    Tässä joku hetki sitten teimme pienellä ryhmällä listausta niistä osista, jotka muuttamalla kutosesta saisi kelpo kaksitoista kaakkisen. Lista ei tuntunut mahdottoman isolta; oopperaikkunoiden umpeenlaittaminen hieman arvelutti pientä ryhmää siinä vaiheessa iltaa, mutta Erkki R varmaan voisi tehdä siitä Nyytiseen oivat opastukset, kuten viimeisessä kerholehdessä oli peräpään korjauksestakin tehnyt. Erkki R osaa, se oli todella mielenkiintoinen artikkeli. Kiitokset siitä.

    Saa nähdä koska tämänkin muutostyön pioneerityö on tehty? Jos sellainen jossain tehdään usko sen syntyvä Suomessa, sätkähullujen luvatussa maassa. Olihan jonkun naapurimaan tietojen mukaan Suomessa rehellistä, mutta yksinkertaista kansaa. Sätkähän on yksinkertainen.

    Semmoista 🙄

    #132489

    Muutos kannattaa tehdä vaiheittain: kutosesta ensin nelkuksi,nelkusta 18 heppaseksi ja 18 sitten 12 heppaseksi.
    Vaivaa ja rahaa säästämättä 😀 😉

    Muistan joskus taannoin WW-Helgen tuumailleen, ettei noissa 12 heppasissa ja kutosissa ole oikeastaan mitään samaa, muistanko väärin???

    Pikkulistaa erilaisista osista: puskurit, lokasuojat, konepelti, valopukki, sähköt, kone, loota, jarrut, vetarit, iskunvaimennus, katto, kori, ovet, penkit, mittaristo, ratti, takavalot, takapelti, lukot, rintapelti, polkimet, yms.yms.
    Kiva ajatusleikin aihe… enemmän olisi haastetta kääntäen – mitkä osat ovat samanlaiset? ❓ 🙄 ❓

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #132490

    Ja jos aloitetaan “snobbailulinja”, niin kaikki M7 ruuvit ovat 12mm kannalla vanhoissa ja uusissa 11mm kannalla. Sekä tietenkin M4 ja M5 ruuvit ovat eri nousulla… Ja kun riittävän vanhaan mennään, niin vannekokokin on eri, uudemmissa 380m(15″) ja vanhoissa 400mm…

    Eipä sieltä juuri yhteensopivuuksia taida löytyä, 12-kaakkisen näköispainoksen kyllä voisi tehdä helpommin..?

    #132491

    Eikös Nyytisessä arvuuteltu joskus 2CV yhteneviä osia välillä VM-49 ja VM-90. Tulos oli muistaakseni noin parikymmetä nippeliä tyyliin venttiilinsäätöruuvit jne pikkuhilppua . . . koko listaa en nyt muista. Eli eipä sitä ihan samaa kovin paljon ole.

    Hyvää kevättä ja varokaa Volkkareita 😆

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.