Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkun hammastangon ym. kuvia netistä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122043

    Olisko tiedossa linkkiä/kuvia otsikon aiheesta. Olis mukava tallentaa kuvat ja mahdolliset kunnostusohjeet koneelle.

    Itse asiassa koko keulapään jousitukseen ja ohjaukseen liittyvä tekniikka? kiinnostaa.

    Miten kitkavaimentimien kireys säädetään oikeaoppisesti?

    Hammastangon/putkiakselin täyd. kunnostus ja siihen rasvanippojen laitto?

    Oletteko laittaneet tukivarsien laakerointeihin rasvanippoja?

    (2cv:n korjausopas on jo tuttu, mutta janoan lisätietoa…)

    #132771

    Tästä oli huomattavasti apua ohjausakselin kunnostuksessa
    http://www.cats-citroen.net/citroen_features/2cvsteering/index.html Ongelmana oli uusi, sisähalkaisialtaan liian väljä hammastangon hela, jouduin varmistamaan paikallaanpysymisen migillä 👿
    Lisäksi ne nelönmuotoiset liukukappaleet (joita ei saanut uusia edes rahalla) olivat jo kertaalleen käännetty, joten piti kaivaa miljoonalaatikon pohjalta parempikuntoiset.
    Jos aiot kunnostaa ohjauspesän akseli kulkimessa kiinni, niin onnistuu kyllä. Ainakin nelkussa hammastangon saa jopa takaisin matopyörää löysäämättä kun tekee rälläkällä hieman viistettä päähän (kiitos vinkistä Veijo S). Ilman oikeaoppista ulosvetäjää raidetankojen irroitus voi myös tuottaa tuskaa.
    Niin, ja se gummi joka eristää pelit ja vehkeet ulkomaailmasta pitää olla ehjä. Vanhasta roiskeläpästä näppärä värkkää sellaisen (niitäkään ei viime vuonna saanut uusia).

    #132772

    Mul on rasvanipat tukivarsien laakereille, samoin matopyörälle…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132773

    Tere taas

    Ilta vietettiin tallissa ja…

    Matopyörän laakeri on saanu joskus vettä, irroittaminen näytti mystiseltä. Missä se laakerin sisäkooli on kiinni? Onko tuo matopyörä uusittava tuon viallisen laakerin takia kokonaan?

    Se pohjassa oleva pusla (liukulaakeri), onko saatavissa varaosina? (Kyseessä on siis 7-hampainen malli.)

    Matopyörän pesään rasvanipan paikka on nyt funtsattu.

    Akaile, mihin kohtaan tukivarsia laitoit nipat? ylös/alas/taakse? Teitkö poistoreikiä?

    #132774

    Matopyörä ja laakerin “sisäosa” on samaa puuta. Avaaminen on erikoisavainjuttuja…

    Puslaa löytynee myynnistä. Rasvanipan paikka on akseliputken “klontin” puolivälissä, niin että rasva menee suoraan matopyörän hampaisiin… Voi kumpa joku painaisi uusiksi tuon Niksi-Nyytisten, se on oiva lehdykkä.

    Matopyörän “mutteri”:
    Poralla mahd. lukkoniittaukset kierteen kohdalta pois, meistiä ja vasaraa tai sitten “sivistyneesti” erikoisavaimella = sellainen putkenpätkä jossa on kaksi piikkiä ja kannattaa vielä putkeen tehdä sopivaan kohtaan esim. rattiputken lukitusuran kohdalle kolme-neljä lukkoruuvia (malli joulukuusen jalka), jotta saa e-avaimen pysymään paikoillaan väännön aikana… ei muuten ole helppoa kuvailla työkaluja näin kirjallisesti, saati että niistä joku vielä selvän saisi, taikka sellaisen valmistettua.

    Jossain päin nettiä olen joskus nähnyt 2cv:n erikoisavaimista kuvia, ken tietää missä kuvat on???

    Tuli mieleen aiheeseen liittyvä omakohtainen kokemus, tuolta sätkän korjausvuosien alkuvuosilta ( 86-88 ). Isäni aina sanoi, että rasvaa pistetään niin kauan nipasta sisään, että jostakin sitä tulee ulos… no kaksi tuubia painettuani akseliputken sisään tuosta kyseisestä matopyörän nipasta niin luovutin… ei näkynyt rasvaa missään… mistäköhän johtui?
    No muutaman vuoden päästä vaihdoin ohjauksen helaa ja ensimmäiseksi jouduin valmistamaan akseliputken sisään mahtuvan rasvanpoiskaapimistyökalun… nauratti jo silloin, niinkuin nytkin…

    Tukivarren nippoja olen nähnyt siinä varren yläpuolella… ja ohjauksen helalle on nippa tavallisimmin rakennettu sinne raidetankojen sisäpäiden väliin (liukupeltiin???).

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #132775

    http://www.2cvtools.com/www_2cvtools_com29.htm

    Tuolla on vaikka mitä mistä lainata ideoita. Erityisen hellyyttävä on tuo kaasarinirroitusavain.
    Jos jollakin on Niksi-nyytiset sähköisenä tai paperisena versiona, voin tehdä siitä esim. pdf:n tai webbisivuston josta voi ottaa ns. autotalliprinttejä sotkettavaksi. Muutenkin sellaisen uusintapainos olisi paikallaan. Uusia jäseniä on, ja varmasti osa vanhoistakin on jo omat nn:t kadottaneet tai loppuun selanneet.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.