Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Bensaa mittareissain

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122118

    Alkaa pikkuhiljaa keittämään, kun lyö vaikka sadalla eurolla bensaa tankkiin niin aina se on silti tyhjä. Nyt en puhu normaalista bensan kuluttamisesta vaan siitä kun mittari EI toimi! Eli mikähän mahtaa olla? Viisari ei nouse kun lyö virrat päälle. Hauskinta tässä on se, että aamulla starttaillessa , kun on viileämpää ja kosteaa niin mittari toimii aina siihen asti kunnes kuljin alkaa lämmetä. Citromarc haisteli, että se ois maavika (mitä itsekkin epäilin), mutta juuri annoin mittarille maita ja mitään muutosta ei tapahtunut. Anturin pitäisi olla ehjä, kun se kerta lukemia antaa aamuisin? Mittari heilahtaa, jos sille antaa plussaa anturijohtoon.

    Kaik pellepelottomat ja sähkömiehet, auttakkee auttakee minne ne kaikki elektronit katoilee?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133017

    Yleinen syy bensamittariongelmiin on anturin maajohdon liitosten hapettuminen.

    Kurkista auton alle tankin tienoille, löydä maajohdon liitos runkoon ja puhdista liitos.

    Jos takalattiassa on luukku, anturinpuoleiseen liitokseen pääsee helposti käsiksi yläkautta, mutta jos luukkua ei ole, pitää pudottaa tankki alas.

    #133018

    Luukku on. Kuljin valmistui alta kaks kuukautta sitten, että hapettumis-ongelmaa ei vielä pitäis olla. ( Rasvaa on lotrattu) Mielestäni sen anturin pään jo kerran katsoin, mutta se on sitten katsottava tarkemmin. Kuinkas tuon mittarin kunnon saa selville?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133019

    Anturia voi simuloida käyttämällä sopivaa potentiometriä, toinen laitimmaisista navoista maihin ja keskimmäinen anturin paikalle. Mittarin pitäisi näyttää täyttä tankkia kun anturin piuha on maissa ja tyhjää anturin(testissä potentiometrin arvo) arvon ollessa n.400 ohmia. Näin siis citroenin alkuperäisissä mittareissa.

    Tuo vika kuulostaa siltä ettei itse mittari saisi syöttöjännitettään, tämä selviää helpoiten irroittamalla anturi ja mittaamalla anturin piuhasta jännite. Tällöin pitäisi piuhassa olla lähes akkujännite, ainakin digitaalimittaria käytettäessä, analoginen kuormittaa sen verran että jännite saattaa olla mitattaessa hieman akkujännitettä pienempi.

    #133020

    No sen jännitetestauksenkin taisin jo kerran tehdä, mutta kerta kiellon päälle. Eihän se voi olla niin ylipääsemätön vika…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133021

    Sen anturinkin voi mitata vastusmittarilla, kun se on irti.
    Joskun vanhemmiten voi anturin kosketin liuska kulua, eikä
    anna kosketusta, tai kuluu jopa poikki. 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.