Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Miten pakunne kulkee???

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122128

    Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, että miten pakunne kulkee?
    Itsellä on Ak 250 korinen akvaariopaku. Kone on -83 kutosen ja kakskurkkukaasarilla, vaihteisto 2cv4 ja renkaat 145/15.

    Just tehtiin Suomen kierros(1900km). Henkilö määrä 7kpl(2+5). ja peräkärryperässä (kärrynpaino tyhjänä 110kg ->kokonaispaino kuorman kanssa ehkä 200kg) (Henkilökuorma pakussa n.280kg.)
    – nopeus kaasupohjassa tai lähes kaasupohjassa vaihteli 80-110km/h.
    – kulutus n.7.5 – 8.5l/100km.

    (Ilman kärryä on parhaillaan mennyt jopa hieman vajaa 120km/h, mutta kuten meilläpäin on tapana sanoa: valamiissa mualimassa ei oo kiire mihinkään…)

    #133033

    Moikka!
    Ajeleppa pikkusen yli puolikaasulla niin huomaat miten eurot säästyy
    ja kyytit paranee. 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133034

    Korkea kulutus ja varmasti kauhea ääni, kun on nelkun laatikko, tollaisia lasteja sillä kyllä ajelee, mutta tyhjänä.
    Acahan on tehty pitkällä laatikolla, joten ei tossakaan varmaan kauhea vastus ole.

    #133035

    Ei kulkemisessa olekkaan mitään vikaa ja kulutuskin on mielestäni kohdallaan. Kiinnostaa vaan tietää miten muiden pakut kulkevat.

    Ilman kärriä pakuni on päässyt samalla henkilökuormalla 6.1l/100km.
    Eikä ne kierrokset nyt niin kovia ole, vaikka on nelkun loota.
    Jos netistä löytyvä laskuri pitää paikkansa, niin 92km/h = 5000r/min. ja vastaavasti 106km/h saavutetaan 5750r/min. -joka on kyseisen koneen suurimmantehon kierrosluku.

    Acadiane on muuten virtaviivaisempi, kuin 2cv pakut…

    #133036

    Niin ja acadianen välitykset ovat ylipitkät pakuun sekä acaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133037

    helou kaatosateiselta Alavudelta,
    -62 AZU, jossa AK:n 602 cc kone & AZU:n oma wanhusloota, perässä pikkune Heinemanni joka täynnä päivänvarjoa, paviljonkia ja kertakäyttögrilliä yms. Heikin päälle on pykätty teline jossa jököttää 2 kpl maastopyöriä. Pakun perskontti täynnä kaikkea mahollista ja mahotonta roinaa Applen Ibookista kylmälaukkuun, makkuupusseihin ja tennissukkiin. Matkanopeus semmoset 70 km/h suotuisissa olosuhteissa muutamia ns. “ykkösen” tahi “kakkosen” mäkiä lukuunottamatta. Nyt on tallottu 1200 km putkeen ja kulutus onpi semmoset 6.4 l / 100 km.
    Eläköön GPRS!
    t. addikti

    #133038

    @nameone wrote:

    Korkea kulutus ja varmasti kauhea ääni, kun on nelkun laatikko, tollaisia lasteja sillä kyllä ajelee, mutta tyhjänä.
    Acahan on tehty pitkällä laatikolla, joten ei tossakaan varmaan kauhea vastus ole.

    Terve Jalppis, siellä Hirsalassa tavattiin.

    No joo. Mökää piisaa sätkässä muutenkin. Itse ajan pakulla jossa moinen yhdistelmä. Kulutus alta 7 l vaikka vauhti on semmoista 90-100 km nurkilla. Mikä parasta, alituinen pykälän haku pienemmälle jää isoissa mäissä sikseen. Tosin kärrystä tulee käytännössä 3-vaihteinen. 1-vaihde jää niin pieneksi, että sillä menisi kuusen latvaa kohti jos renkaisssa olisi pitoa.

    Kulku? Käytännössä 105 km, tosin Sasin mäessä 120 km.

    #133039

    Kutosen kone ja kutosen loota, kaksikurkkuinen kaasari, kulkee myötätuuleen n.115 km/h ja vastatuuleen 90…
    Nopeusennätys: Kasselin mäessä ajettiin “Jaegeria…” eli mittari pohjassa.
    Kuluttaa jotain 6-7 l/100km, eli suhteettoman paljon koneen kokoon nähden, varsinkin kun toinen “farkku”, eli Xsara Hdi kahden litran koneella vie vain 4,9 l/100 km…

    #133040

    @hukki wrote:

    Kutosen kone ja kutosen loota, kaksikurkkuinen kaasari, kulkee myötätuuleen n.115 km/h ja vastatuuleen 90…
    Nopeusennätys: Kasselin mäessä ajettiin “Jaegeria…” eli mittari pohjassa.
    Kuluttaa jotain 6-7 l/100km, eli suhteettoman paljon koneen kokoon nähden, varsinkin kun toinen “farkku”, eli Xsara Hdi kahden litran koneella vie vain 4,9 l/100 km…

    No tulihan se sieltä… Turhaa nykypäivän autoja on verrata keski-iässä oleviin autoihin. Täytyy aina suhteuttaa autot oman ikäisiin. Väittäisin, että sätkä on sen ikäisistä autoista taloudellisemmasta päästä. Esim. verrataan Fiat 600 jne.

    Lisäyksenä. 6-kone ja 4-loota tuo erään muun mielenkiintoisen ominaisuuden. Nimittäin kiihtyvyyden. 6-kone ja 6-aski jäävät kiihdytyksessä toiseksi.
    Tuli tuossa mieleen, 4-askista voisi näppärä ja osaava kehitellä “vauhtilaatikon”. 1-pykälän kun poistaisi ja tilalle 4 suurempi välitys.

    #133041

    Lainaus:”No tulihan se sieltä… Turhaa nykypäivän autoja on verrata keski-iässä oleviin autoihin. Täytyy aina suhteuttaa autot oman ikäisiin. Väittäisin, että sätkä on sen ikäisistä autoista taloudellisemmasta päästä. Esim. verrataan Fiat 600 jne.” lainaus loppu.

    Kunhan totesin asian laidan… 🙁 nykyisellä bensan hinnalla vaan tahtoo jäädä tuo Rosalie väkisinkin pelkästään harrastekäyttöön, kun pelkkää työmatka-ajoa on noin 550 km/viikko, niin mieluummin kyllä ostan sitä naftaa… Sätkällä olen kulkenut viimeisen lähes 30 vuoden aikana varmasti ihan riittävästi. 8)

    Siitä olen ihan samaa mieltä että sätkä on oman aikansa waunuista varmasti niitä kaikkein taloudellisimpiä, jos kaikkein vähäruokaisin. Paku vaan ei todellakaan ole kovin taloudellinen, vertaa vaikka tavalliseen sätkään samalla tekniikalla. Tuo ihana muotoilu ja suurempi paino tekee kulutukseen oman osansa.

    #133042

    Oma -61 Paku jossa 60-luvun AMIN-kone + 2hlöa + matkatavarat. Kelson matkalla ajettiin 4150km keskikulutuksella 5,6l/100km. Peesissä kulutus oli noin 5l ja vetäjänä noin 6l. Sopiva vauhti oli noin 80km/h, huippujen ollessa noin 90-95. Kuiput on kuitenkin liikaa jo noin vanhalle Pakulle.

    #133043

    Ei kulje paku ei 😥 ON viela NIIN projekti. Mutta tulee siis olemaan AK 350 mutta kone ja laatikko on viela auki. Kulutusta en tule itkemaan, silla ei kai muuten pakua kukaan hommaa. 😀 Tod nak kone tulee olemaan pirtea ja laatikko tavan kutosen, katsotaan. Lahitulevaisuus, 10 v, nayttaa.

    #133044

    Paku 1960, tekniikka Dyane6 -72, kutosen vaihteisto.

    Kelson reissu 11300km täyset matka varusteet + 2henkilöä.

    Välillä uskomattomia mäkiä Alpeilla (pahin noin tunti ykkösellä)
    toisinaan taas motaria, kaupunkia… etc.

    vauhti 80-110 norm 90-100.. mutta yleensä niin lujaa ku pääsi.

    kulutukset 5,8l – 7,2l ääripäät siis. keski kulutus taisi olla noin 6,4luokkaa.

    T:Olli

    http://images9.fotki.com/v174/photos/7/700185/2510045/IMG_3295-vi.jpg?500375

    #133045

    Joo, kone tullee ehkä jopa olemaan visan kone ja laatikko on vielä auki. Tavan kutosen laatikko on jo, en vaan muista mikä. Hannu jos muistat minkä mä silloin teiltä hain ja jäin yöksi kun ei ollut ihan varma kunnosta… Ehdotuksia siihen pitkään matalaan laatikoksi? Jolloinkin löysin jostain laskimen millä laskin tiinalle ja sätkälle mutten pakulle. Siis netistä.

    #133046
    txk

    @dago wrote:

    Tavan kutosen laatikko on jo…,

    Mikä on Tavan kutonen????

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.