Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rättärin kriittiset kohdat?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122149

    Jos tässä nyt sattuisi pääsemään ihan kosketusetäisyydelle Rättäristä, niin kertokaapa kokeneemmat, mitä kohtia siinä pitäisi erityisesti katsoa välttääkseen kalliita korjauksia ihan lähiaikoina. Toki olen elämäni aikana autojen kanssa ollut tekemisissä, mutta 2CV on uusi tuttavuus ja jokaisessa merkissähän on omat heikot ja vahvat puolensa.
    Tietenkin keksinnön yleinen ilme ja ryhti, onko moottori terveen kuuloinen, vaihdelaatikon toiminta ja ajossa aistinvaraiset puutteet…mutta nyt spesialistit, ammentakaa kokemuksestanne.
    Kiitos ja anteeksi.

    #133164

    Ruosteen osalta tarkista ainakin:
    – runko etuakseliputken alla ja edessä
    – korin poikittainen, runkoa vasten lepäävä kolmiokotelo etujalkatilassa
    – takasisälokasuojat jousitustoppareiden kohdalla
    – tavaratilan pohja
    – lattiapellit
    – kynnyskoteloiden pohja ja saumat
    – tuulilasin kehys (tiivisteen alla ja ympärillä)
    – konepellin sarana korissa
    – ovien alareuna

    #133165

    @amikutoseeni wrote:

    Ruosteen osalta tarkista ainakin:
    – runko etuakseliputken alla ja edessä
    – korin poikittainen, runkoa vasten lepäävä kolmiokotelo etujalkatilassa
    – takasisälokasuojat jousitustoppareiden kohdalla
    – tavaratilan pohja
    – lattiapellit
    – kynnyskoteloiden pohja ja saumat
    – tuulilasin kehys (tiivisteen alla ja ympärillä)
    – konepellin sarana korissa
    – ovien alareuna

    😀 voi kiitos! Juuri tuollaisia vinkkejä halusinkin nähdä. Korin osalta osaan nyt kriittiset kohdat. Mihin pitäisi kiinnittää huomiota voimansiirron suhteen?

    #133166

    Olkataapien välys.
    Ohjauksen välys.
    Vaihdelaatikon synkronointi.
    Kytkinpolkimen jäykkyys.
    Jousituksen herkkyys.
    Jousipönttöjen kunto sisältä ja ulkoa.
    Rungon kunto sisältä jos tarkistureikiä.
    Kannattaa katsoa onko konepelti lentänut tuulilasille

    #133167

    Tervehdys Keiteleelle!
    Täällä Toivala-Puutossalmi akselilla on nähtävänä niitä kriittisiä kohtia 2CV kulkimista. Kohteet ovat kutosen korin osat ja nelkun runko ja akselistot. myös koneeseen ja vaihteistoon voi tutustua lähemmin.
    Samalla voi vaikka liittyä Kuopion Jaokseen ja saada lisätietoa Kiltaelosta sekä KUJJEILUISTA.

    Antti JP/ Kuopio
    Värttinäpolku 7 as 1 TOIVALA

    040-745 3500

    #133168

    @nameone wrote:

    Kannattaa katsoa onko konepelti lentänut tuulilasille

    😳
    Kas vain, on nimittäin yhden kerran itselle tuollainen moka sattunut. Kauhea tunne, kun se pelti alkaa nousta, tajuaa tilanteen, yrittää jarruttaa mutta mitään ei ole enää tehtävissä.

    #133169

    @Citroman wrote:

    Tervehdys Keiteleelle!
    Täällä Toivala-Puutossalmi akselilla on nähtävänä niitä kriittisiä kohtia 2CV kulkimista. Kohteet ovat kutosen korin osat ja nelkun runko ja akselistot. myös koneeseen ja vaihteistoon voi tutustua lähemmin.
    Samalla voi vaikka liittyä Kuopion Jaokseen ja saada lisätietoa Kiltaelosta sekä KUJJEILUISTA.

    Antti JP/ Kuopio
    Värttinäpolku 7 as 1 TOIVALA

    040-745 3500

    😉 Kiitän, voinpa vaikka liityäkin kunhan/mikäli onnistun kulkimen alleni saamaan. KUJJEILUT kiinnistaa kyllä. 😉

    #133170

    @keitere wrote:

    @nameone wrote:

    Kannattaa katsoa onko konepelti lentänut tuulilasille

    😳
    Kas vain, on nimittäin yhden kerran itselle tuollainen moka sattunut. Kauhea tunne, kun se pelti alkaa nousta, tajuaa tilanteen, yrittää jarruttaa mutta mitään ei ole enää tehtävissä.

    Yleensä niin voi käydä, kun pysähdyksissä on konepelti auki tuulisella ilmalla ja tulee sopiva puuska. Ei korin vääntymiseen tarvita edes ajamista.
    Se on helppo kyllä todeta onko tuulilasi mutkalla, väittäisin että vähintään puolessa autoista näin on joskus käynyt.

    #133171

    @nameone wrote:

    @keitere wrote:

    @nameone wrote:

    Kannattaa katsoa onko konepelti lentänut tuulilasille

    😳
    Kas vain, on nimittäin yhden kerran itselle tuollainen moka sattunut. Kauhea tunne, kun se pelti alkaa nousta, tajuaa tilanteen, yrittää jarruttaa mutta mitään ei ole enää tehtävissä.

    Yleensä niin voi käydä, kun pysähdyksissä on konepelti auki tuulisella ilmalla ja tulee sopiva puuska. Ei korin vääntymiseen tarvita edes ajamista.
    Se on helppo kyllä todeta onko tuulilasi mutkalla, väittäisin että vähintään puolessa autoista näin on joskus käynyt.

    Tuo väite on kyllä aika tuulesta temmattu, ehkä tuo on mahdollista, mutta en ole ikinä kuullut pellin pompanneen lasia vasten muuten kuin katkenneen rungon tai ei-niin-huolellisen sulkemisen johdosta. Yleensä tuo pellin kiinnitys ei toimi enää suunnitellulla tavalla kun runko, korin etukolmio tai molemmat alkavat pettää.

    #133172

    Kyllä täällä rannikolla ainakin tuulee niin että pelti on jatkuvasti lähdössä lentoon.

    #133173

    @nameone wrote:

    Kyllä täällä rannikolla ainakin tuulee niin että pelti on jatkuvasti lähdössä lentoon.

    Ja muualla päin suomea ei siis edellisen mukaan tuule? Monesti rannikollakin käynyt olen, myös paljon ystäviä rannikon tuntumasta tunnen, silti ei koskaan ole kuvaamasi ongelma tullut eteen/puheeksi. Tai sitten ystäväpiirini on hieman huolellisempaa lajia… 😕

    #133174

    Huolellisempaa lajia, siis pysäköivätkö he tuulensuojaan vai?
    Kummallista saivartelua.

    #133175

    Omakohtaisia kokemuksia pellin avaamisesta Hollannin rannikon pitkää padolle tehtyä tietä myöten, siellä tuulee varmasti, aina, ja lujempaa kuin suomessa juuri koskaan. Silti ei mitään edellä kuvailemaasi, ei edes läheltä piti tilanteita…

    @nameone wrote:

    väittäisin että vähintään puolessa autoista näin on joskus käynyt.

    Saivartelua tai ei, mihin “tilastoon” tuo yllä oleva perustuu, kovin suureen osaan aktiiviharrastajia “törmäilen” varsin tiheään, jos ei nyt ihan päivittäin, niin useasti viikossa kuitenkin..? Suomessa on kuitenkin toista tuhatta sätkää rekisterissä, jotenkin en jaksa uskoa että tuntisit niiden omistajista puoliakaan… Sorry, menee väkisin henkilökohtaiseksi…

    #133176

    Se olikin oletus, väittäisin sanassa onkin sellainen vivahde, väitän taas on painavampi, joka myöskin voi olla toki arvaus mutta se ei käy siitä heti ilmi.
    Tälläistä ilmaisua voi käyttää, koska jokainen varmasti ymmärtää että en voi mennä asiasta takuuseen jokaisen auton kohdalla, sanomattakin.
    Oletus perustui siihen otantaan mitä olen nähnyt, jokainen katsokoon omasta
    autostaan.
    Minä epäilen että itse et ole mahdollisuudesta ollut tietoinenkaan, reaktiosi johtuu ehkä siitä, että kun pitäisi omaksua jotain uutta ja kun huomataan että oma tieto- ja taitovarasto ei olekaan täydellinen ja kaikenkattava, yllättäen.
    Sinä voit ihan rauhassa tuudittautua siihen ajtukseen että niin ei voi käydä, itselelleni on se tärkeintä, että osaan ottaa asian huomioon

    #133177

    Tällä foorumilla ei oo mitään muuta täydellistä kuin ne kulkimet joita me kaikki harrastetaan 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.