Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Keitereen kyselypalsta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.8.2005, 21:42 #122154
Nyt on siis rättäri. vm 1964, otettu käyttöön 1965. 420 kuutiota ja 18 hv. Tiedätte paremmin sen ominaisuudet kuin minä. Alan kysellä, olkaat kärsivälliset…jos jossain on aihetta käsitelty, antakaa linkki.
-Aloitan ilmansuodattimesta. Mistä saa moisia? oli melko öljyinen jo.
– Entä keltaiset 6 v ajopolttimot? Toisesta oli lyhyt valo pimentynyt.
-Pitääkö sitä lisäainetta panna polttoaineen sekaan lyijyn korvikkeeksi? -Turmelinko auton, kun ajoin 95 bensalla monta sataa kilometriä ilman k.o. ainetta?
-Pilaantuuko katto, jos jää sateeseen? Onko talliton säilytys kesällä turmiollista/riittäisikö kevytpeite?..noin aluksi.
6.8.2005, 07:27 #133191@keitere wrote:
-Aloitan ilmansuodattimesta. Mistä saa moisia? oli melko öljyinen jo.
Saa kai noita uusiakin, mutta aloittaa voisit pesemällä suodattimen bensalla ja käsittelemällä suodattimen ilmansuodatinöljyllä(sitä samaa mitä moottorisahoissa käytetään). Spraypulloihin pakattua tavaraa.
@keitere wrote:
– Entä keltaiset 6 v ajopolttimot? Toisesta oli lyhyt valo pimentynyt.
Hyvinvarustetut autosähköliikkeet. Ainakin Jyväskylän suunnalla tuntuu saavan mitä ihmeellisempiä polttimoita, myös vanhoihin laitteisiin.
@keitere wrote:
-Pitääkö sitä lisäainetta panna polttoaineen sekaan lyijyn korvikkeeksi? -Turmelinko auton, kun ajoin 95 bensalla monta sataa kilometriä ilman k.o. ainetta?
Olen siinä vakassa uskossa ettet mitään vahinkoa kulkimellesi aiheuttanut. Tuo ns.18-kakkinen kone nestää kyllä nykybensan. Ongelmat lisäaineen suhteen, tai siis sen puuttumisen, koskee ymmärtääkseni nelkkua, vanhemmat koneet toimii kiltisti nykyisellä bensalla…
@keitere wrote:
-Pilaantuuko katto, jos jää sateeseen? Onko talliton säilytys kesällä turmiollista/riittäisikö kevytpeite?
Ei se miksikään (pitäisi) mennä, uloshan se on alunpitäen suunniteltu. entäs jos ajoreissullasi sattuisi vaikka rankkasade, mitä silloin pitäisi tehdä? Pressu päälle ja odotta sateen laantumista? Ei, en huolestuisi sateista. Jos pystyt säilytyksen yhteydessä välttämään suoraa auringonpaistetta, sillä saat paremman tuloksen aikaan pitkäikäisyyden suhteen.
6.8.2005, 07:35 #133192Kiitän. Entä sitten akun lataus? Urheasti iskin moottoripyöran 12-volttisen laturin yöksi siihen kun ei muutakaan ollut. Ei se autoa särkenyt, mutta laturi oli kyllä kuuma aamulla. Laturin hiilet loppuivat matkalla Turusta Keiteleelle. Ovatko hiilet merkkikohtaiset vai saattaisiko sellaisia löytyä tavallisilta huoltsikoilta? Mukana tuli parit jokseenkin loppuunajetut hiilet.
Ja mikä se liike siellä Jyppäskylässä on, joka polttimoita kykenee hankkimaan?6.8.2005, 07:44 #133193Jyväskylän Autostartti, Miilukatu 6(muistaakseni). Seppälässä paikka sijaitsee. Samasta paikasta saa myös laturiin hiiliä, muistaakseni jopa oikean kokoisiakin ettei viilaaman tarvii alkaa…
Tuohon laturikysymykseen, ainoa mitä olisit saattanut tuolla rikkoa, on tuo laturi. Ja tuskin sekään rikki meni. Prätkän akkuja kun lataillaan sen verran pienillä virroilla ettei ainakaan akku siitä mitään huonoa tykkää, laturikin luultavasti kestää hyvin tuollaisen.
Ja vinkki tähän latausjuttuun: Jos kotoa ei löydy kuin 12 volttinen laturi ja 6 volttista latailla pitäis, niin apu löytyy ajovalopolttimosta. Se vain vaikka plussapiuhan väliin ja silloin siihen polttimoon jää “ylimääräiset” jännitteet. Loistaa kivasti, ei tarvii talliin edes valoja jättää päälle… latausvirta pysyy hyvänä eikä akun keittämisestä ole lähellekään niin suurta vaaraa…
6.8.2005, 08:21 #133194Entäpä sitten vielä…ensimmäinen ajokokemus oli kaatosateessa. Tuulilasi tiivisteineen vaikutti uudelta ja ehjältä. Ilmanottoaukon tiiviste oli ehjän näköinen. Silti vettä tuli säärille aika lailla. Pitääkö se luukku kiristää oikein tiukallekin (kiinni panin mutta kaikki on opeteltava nyt alusta pitäen) vai mistä sitä vettä onnistui lorottamaan niinkin paljon? Ja lattiallehan se päätyy, ruostuttamaan.
6.8.2005, 14:53 #133195Nelkunkone rotjakkeellani on ajettu jo yli 10 000 km nykyisellä 95 bensalla ilman mitään ongelmia…
Vesiongelma: Tuntuu siltä, että kaikki 2cv:t vuotaa tuulilasin ympäristöstä (Mutta yksikään ajamani dyane ei vuoda 😆 😉 ) ja olen kuullut vinkin, että jos vuoto tapahtuu tuuletusluukusta niin sitä tuuletusluukkua kannattaa pitää ihan vähän raollaan sateella niin kabiiniin syntyy painetta ja vesi jää ulkopuolelle. Lattiamattojen alle kannattaa hommata saunan ritilämattoa tms. —> maton alle jää ilmatila ja lattia kuivuu nopeammin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.8.2005, 06:31 #133196Siirrän ostetaan-palstalta tämän kysymykseni tänne.
“Akaile kirjoitti:
Vinkki: Saat siihen alkuperäiset mustat kilvet, (jos) siinä on sellaiset joskus ollut. Kannattaa kysellä konttorilta, maksaa muistaakseni parikymppiä…Niin ja onnitteluni!”
Vielä tuosta juolahti mieleen uusi kysymys (olenkin hyvä kyselemään):
Jos nyt hankin mustat kilvet niin nehän täytyy kiinnittää pieteetillä. Kuinka ne pitää kiinnittää ollakseen oikein? Tuossahan ne on taivutettu mutta kuvittelisin, että kilven pitää olla suorassa jos se laitetaan viimeisen päälle -vai pitääkö?. Mutta kuinka ja mihin kohtaan?7.8.2005, 10:45 #133197Kyllä kilvet paikkansa löytää, kun ne vaan hommaa 😆 Itsellä Dyanessa ei paljon vaihtoehtoja ollut, joten ne on ihan pulteilla kiinni.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.8.2005, 18:03 #133198Onnittelut mielenkiintoisesta hankinnasta. Niistä lampuista ja muista sähköhommista voisitte Jasun kanssa sopia, sillä kai ainakin Jasu on tulossa KUJJEILUIHIN. Kenties reissumies Jasu siellä Jyväskylässä käydessään voisi hankkia osia mukaan. Keitere muistanet aiemman viestin kutsusta Kujjeiluihin ja tietysti Kuopion jaoksen jäseneksi.
Jasu: Kyllä minäkin voisin tilata vaikka 4 kpl 12v keltaisia ajovalopolttimoita (ei halogeeni), jos niitä kerran sieltä saa.Antti JP/ Kuopio
7.8.2005, 22:29 #133199😯 😳 😥
Oi ja voi. Sähköongelmia.Minähän jo laitoin puolipitoiset hiilet laturiin, kun entiset olivat kerrassaan lopussa. Kävin sillä sätkällä vielä Pohjanmaalla elvistelemässä ja asiallakin, kun alkoi sähkö loppumaan. Latausvalo paloi aika pitkään ennenkuin melko kovilla kierroksilla suostui sammumaan. Kaatosateessa, taas, tärryyttelin Alavieskasta Nivalaan saakka, ja Ylivieskan kohdalla lopettivat pyyhkimet toimintansa aivan yhtäkkiä. Nivalan risteykseen hiljentäessäni sammui moottorikin eikä virtaa sitten ollut ollenkaan!
Shit!
Mutta mikä onni onnettomuudessa ja suuri ihme: Bussipysäkiltä kuului kysymys, että onkos ongelmia? Kävi ilmi, että siellä olikin lajitoveri vähän isommalla sitikalla huomannut ahdinkoni ja tarjosi auttavan kätensä. Sätkä hinattiin muutaman kilometrin matka pihaan ja siinä alkoi vianetsintä. Laturista virtaa akulle, Sätkästä vastahankitut uudet hiilet hiottiin hahloon sopiviksi ja asennettiin. Todettiin ainakin yhden karvan maavuoto ja eristettiin se. Akun ollessa letkuruokinnassa käytiin katsomassa ladossa oleva oikein kauniisti maalattu pakurojekti. Käynnistettiin sätkä. Mitattiin latausjännite, todettiin hieman niukaksi mutta riittäväksi. Käteltiin ja kiiteltiin avunantaja ja eikun ykköstä silmään lähtemisen tarkoituksessa
vaan silloin syttyypi latausvalo, taas, kirkkaana kuin mikä. No vielä teki parempaa maadoitusta auttava käsi mutta nyt ei ongelma avautunutkan enää helposti. Mahdollisesti valokatkaisijassa on jotain hämminkiä. Pakko on luovuttaa siltä kertaa ja jättäää sätkä siihen pihaan ja muulla kyydillä hankkiuduttava kotiin. Kun uusi päivä koittaa pitää keksiä keino millä petturisätkä saataisiin kotikulmille.
Anyway, tuhannet ja taas tuhannet kiitokset pyyteettömälle auttajalleni. En tiedä, miten hankalaksi ja kalliiksi olisi saattanut tullakaan sätkän toimittaminen talteen öisiltä vandaaleilta siellä kaukana kotoa saati muu harmi ja vaiva. Maksuakaan ei huolinut hän, nurkuen tilkan bensaa tankkiinsa huoli.
Panen vahingon kiertämään. Hyvän mielen sain, ritareita on vielä.8.8.2005, 07:35 #133200No harmituksen harmitus! Onneksi apu on aina (yleensä) lähellä. Kokemusta on johtosarjan palamisesta iltamyöhällä Turku-Kuopio välillä. Ja niin siinäkin apuun pysähtyi pari sitikkaa. Kuljin hinattiin kotiin ja olen vieläkin velkaa auttajalle ne pullakahvit. Tämä joskus vuonna -85.
Mutta, autosähköstä en paljon ymmärrä. Olisiko kuitenkin se 6v akku väsynyt, eikä enää ota virtasta vastaan. Ihan vaähän samanlaista oiretta antoi akku 12v, kun yksi kenno oli pimeänä. saattaa olla suuremmat vaikutukset 6v akussa. Uusi akku toi onnen ainakin minulle!Antti JP/ Kuopio
8.8.2005, 07:43 #133201Ei, juuri akku on ihan uusi. Siellä on jossakin nyt aika tanakka eristevuoto, joka tyhjää akun.
9.8.2005, 17:37 #133202Sain aika hyviä uutisia. Sätkä toimii taas! Laturi ei kuulemma saa oikein herätevirtaa, tai sitä oli pitänyt “säikäyttää” hieman ja nyt lataa ja kulkee normaalisti! Lähden maanantaina hakemaan sen kotiin, tai kyllä keiteretär saakin sen ajaa koska itseltäni leikataan olkapää perjantaina joten ei taida vaihtaminen sätkällä onnistua. On siinä sen verran laajat liikkeet kepissä. Onko tuollainen kuuden voltin laturi muilla ollut oikukas?
9.8.2005, 17:41 #133203Hyvä, että hommat hoituu!
Antti JP/ Kuopio
KUJJEILUT 26.-28.8 Rautalammilla
15.8.2005, 21:09 #133204@keitere wrote:
Entäpä sitten vielä…ensimmäinen ajokokemus oli kaatosateessa. Tuulilasi tiivisteineen vaikutti uudelta ja ehjältä. Ilmanottoaukon tiiviste oli ehjän näköinen. Silti vettä tuli säärille aika lailla. Pitääkö se luukku kiristää oikein tiukallekin (kiinni panin mutta kaikki on opeteltava nyt alusta pitäen) vai mistä sitä vettä onnistui lorottamaan niinkin paljon? Ja lattiallehan se päätyy, ruostuttamaan.
Mulla kävi samalla tavalla sadekelillä ennen kuin tajusin kiristää sen ihan kunnolla loppuun asti. Lorotteli vielä siitä kiristysnupikan kohdaltakin ennekuin väänsi sitä huolella 🙂
Tuosta lyijykorvikkeen käytöstä mulle viisaammat neuvot, että nelkussa sitä kannattais laittaa ysivitosen sekaan. Ilmankin voi surutta ajella pitkiä pätkiä, mutta kaiketi se voitelu pidentää osien ikää tms.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.