Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrut

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122247

    Saakohan täällä keskustelupalstalla esittää erittäin typeriä kysymyksiä, vieläpä naisihmisenä? Myönnän siis heti alkuun olevani aika onneton 2cv-tekniikan kanssa. Tosin jos täällä lähistöllä järjestettäisiin 2cv:n huolto-/korjauskursseja niin menisin varmasti mukaan.

    Minulla on ongelma. Vm. 1979 2cv6:seni ei mennyt katsastuksesta läpi, vaikka olen tänä kesänä ajanut aika vähän ja viime vuonna ei ollut mitään ongelmaa. Syinä oli etujarrujen liian suuri jarrutehoero ja toisen etuiskarin riiittämätön vaimennus. Olen tähän asti huollattanut Rättärini vanhalla kotipaikkakunnallani, mutta nyt se on aivan liian hankalaa kun minulla on ihan pieni vauva täällä kotona.

    Kysymys nro 1 kuuluu siis: Osaisiko joku arvella, mitä jarruille pitäisi tehdä, jotta tehoero saataisiin alle 30 prosentin? Nyt ero on 42 %, tehojen ollessa vas. 0,7 ja oik. 1,2. Sama tehoero näkyy seisontajarrussa: 38 %, vas. 0,8, oik. 1,3.

    Kysymys nro 2 kuuluu: tietääkö joku Keski-Suomesta sellaista korjaamoa, jossa osattaisiin jotakin tehdä noille jarruille ja jopa ei olisi mikään kiskurihintainen korjaamo?

    Kysymys nro 3: Se toinen etuiskari täytyy varmaan vaihtaa? Onko se suuritöinen? Sitrosella näkyi maksavan uusi iskari 30 euroa. Kummallista tässä on se, että viime vuonna kun itse katsastin Rättärini, katsastusmies koetti sillä laitteella iskareita, nauroi ja sanoi ettei ne lukemat pidä paikkaansa tällä autolla, “tämä on omaa luokkaansa”.

    Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa Rättärini talviunille ja aloittaa koko katsastusrumba alusta ensi keväänä, kun lapsikin on vähän isompi ja haittaa vähemmän harrastusta.

    Kirjoitinpa pitkästi. Tuhannet kiitokset jo etukäteen, jos joku viitsii vaivautua vastaamaan!

    #133568

    Kysymys no1. luultavasti riittää kun jarrut kehitään, ei ole iso homma.
    Kysymys no2. Joku Kesulainen varmaan tietä paremmin, menkää nyt ja auttakaa kiltasiskoa.
    Kysymys no3. Suosittelisin kyllä että vaihdat molemmat iskarit yhtäaikaa, ovat vähän niinkuin pari, ei tämäkään mikään iso homma.

    – Typeriä kysymyksiä ei olekaan, on vain typeriä vastauksia –

    #133569

    >Kysymys no1. luultavasti riittää kun jarrut kehitään, ei ole iso homma.

    Mitähän tuo kehiminen on, puhdistamista, herkistelyä..?

    TmòU

    #133570

    Kehiminen tarkoittaa sitä että RUMPUJARRUISSA jarrukenkiä siirretään lähemmäksi rumpua. Sitä varten on sätkässä jarrukilpien takapuolella 14 mm mutterinkannat joista sopivalla avaimella kiertämällä kenkiä saadaan liikuteltua.
    Toivottavaa olisi että molemmat puolet saataisiin pitämään tasaisesti ja ottamaan kiinni rumpuun yhtäaikaa kun jarrupoljinta painetaan.
    Tässä yhteydessä luultavasti joudutaan myös käsijarrun vaijereita kiristämään.
    Huom! jarruja ei saa jättää ns kehälle, eli pientä liikettä täytyy päästä syntymään.
    Alkuperäisestä kysymyksestä päättelin (vm 79) että po. vaunussa on rumpujarrut edessä.

    Levyjarrujen säätäminen on sitten asia erikseen. Mikäli alkuperäisen kysyjän vaunussa on levyt edessä, katsoisin ensin että jarrupalat on kunnossa, sitten tarkistaisin että jarrusatulan mäntä liikkuu. Jarrupalat on sitten vaihdettava molemmille puolille yhtäaikaa, jos vaihtaa vain toiselle puolelle niin säässtää kyllä ihan väärässä paikassa.

    Kannattaisi varmaan tutustua esim Haynesin tai Teemu Eerolan korjausoppaisiin!

    #133571

    Jos Ansku on viikonlopun aikaan “katselmusta” vailla, voisin yrittää vaikka katsella kuljinta..? Ja samalla voisi miettiä huoltojuttuja muutenkin, paikkakuntalaisena saattaisin jotain osata neuvoa…

    #133572

    Hitsi vieköön, miksiköhän tämä viimeisin vastaus ei tullut sähköpostiini vaikka muut tulivat? No, tilanne on nyt siis se, että Rättärini on talviunilla, kun täällä on täysi talvi! Ja keväällä sitten yritän uudemman kerran ajatella, mitä sille pitäisi tehdä. Tiedän, että katsastus menee sitten ihan kokonaan uusiksi eikä pelkällä uusintakatsastuksella selviä, mutta ei nyt vaan ollut voimavaroja tähän hommaan. Kiitos Jasu, otan vaikka yhteyttä keväällä? Jos sillon osaisit neuvoa, mitä tuolle pitäis tehdä ja mihin viedä…

    Toivottavasti Rättärini ei ota itseensä, vaikka jätinkin hänet talviunille viallisen iskarin ja jarrujen kera. Se on niin herkkä ottamaan itseensä tämmösistä jutuista, raukka.

    #133573

    Niin, ja HUKIlle myös suuret kiitokset vastauksista!!!
    Ansku

    #133574

    No niin, kelit alkaisi näyttää siltä, että Rättäriä voisi alkaa herättelemään talviunilta. Talven aikana tilasinkin Sitroselta uudet iskarit odottamaan vaihtoa. Isäni muisti kun tuosta jarruasiasta juteltiin, että etujarrujen tehoero johtunee siitä, että toisen puolen jarrujen ilmausruuvi on auttamatta jumissa (kun viime kesänä ilmasi jarruja kulkimesta). Kehiminen ei siis varmaan auta, vaan tuo ilmausruuvi pitäisi saada auki? Isäni oli sitä mieltä, ettei se ehjänä lähde auki, kun kaikki kikat on vissiin kokeiltu. Onko jollakulla hyviä vinkkejä (lähtien siis siitä etten minä ymmärrä näistä tekniikka-asioista valitettavasti juuri mitään)? Jasu, soittelen jonakin päivänä noista täkäläisistä korjaamoista, että mihin tuon kulkimen veisi kunhan nyt ensin selvittelen mitä sille pitääkään tehdä ja mitä osia vielä tilata…

    #133575

    Moi

    No ekana ite ainakin koittasin saada sen ilmausruuvin auki ja jarrut ilmattua..

    Ite oon saanu ne sitkeimmät ja ruostuneet ilmausruuvit aina auki seuraavin konstein..

    -teräsharjalla se näkyvä kierteen osa puhtaaksi..
    -kierteen kylkeen ruosteenirrotus sprayta annetaan liota yön yli..
    -lämmitetään kuumailmapuhaltimella, (lisää sprayta.. huom!) ja kokeillaan aukoa..

    huom! tuo ruosteenirrotus spray saattaa syttyä eli ei sitä ihan järettömästi kannata laittaa..

    voi tietty koittaa kuumailmapuhaltimella lämmittää eka ja sitten jäähdyttää nopeasti se ilmausnippa esim vedellä varovasti valellen vain nippaa.. jolloin jarrusylinteri on kuuma ja nippa kylmempi…

    yleensä kyllä pelkkä lämpö puree..

    Jos nippa aukeaa se kannattanee uusia.. varaosia en ite vielä tilailisi..

    Ei muuta kun isipappa hommiin..

    Jaska

    #133576

    Jos ruuvi ei tokene ja jarrusylinterien ikä on arvaamaton, kannattaa ostaa suosiolla uudet sylinterit. Ovat kuitenkin suht halpoja osia. Samalla saa uudet ilmausruuvit.

    Takajarrut jumittuvat aika äkkiä toimimattomiksi, varsinkin jos aina tekee vain kevyitä höyhenjarrutuksia.

    #133577

    Pienillä lukkopihdeillä se aukeaa (lämmön kera kuten täällä jo mainittiinkin).

    #133578

    Oikeastaan ainoa paikka minne voisin kuvitella sätkän vieväni, on JMT-autopalvelu, Nisulassa. Numero sinne 014-610043. Ovat siellä ainakin Méharia osanneet laittaa…

    Kevät taitaa sittenkin olla tulossa..?

    #133579

    Ensiksi tarvitaan kuusikulmainen lenkkiavain tai hylsy (8mm), ruosteenirroitusainetta, naputtelua sylinterin runkoon vasaralla (pieni) samalla vääntöä kiinni päin! (vähän), lisää naputtelua, r-ainetta, (lämpöä) ja vääntöä oikeaan suuntaan eli auki (toivottavasti) – mutta, jos naps = ilmausruuvi poikki, niin kaupasta muutamalla kympillä uudet (luotettavat) etusylinterit (esim. motonet) – ja sitten väännetään vanha sylinteri pois pitäen kiinni jarruputken juuresta ja kääntäen sylinteriä (ei putken kiinnitysosaa eli holkkia) ja uudet sylinterit päin vastoin takaisin, taas kiristäen sylinterillä ja ilmaus, niin ja ilmausruuviin pieni rasvaus ja kumihattu päähän ja niin kesä saapuu….

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133580

    Voi kiitos taas! Liekö sitten järkevää vaihtaa koko jarrusylinteri, kun ei ole mitään käsitystä miten vanha se on. Ja isä kyllä koitti jo kaikkia noita ruosteenirrotusaine-, lämmitys- ym. juttuja kun kyselin, tosin ei uskaltanut vääntää niin paljon ruuvia että olisi napsahtanut, kun ei ollut osia silloin viime kesänä käsillä ja mun piti päästä kulkimella takas kotiinkin. Eipä tuo sylinteri kallis näyttäisi olevan, Sitrosella 17 euroa. Pitääkö ne vaihtaa molemmille puolille jos rupeaa vaihtamaan?

    Niin, isäni osaisi kyllä tehdä nämä kaikki hommat, ja kuulemma vaikka silmät sidottuna 😉 mutta välimatkaa meillä on liian paljon eikä katsastamatonta kuljinta voi lähteä sinne nyt ajamaan, eikä isäpapalla ole aikaa tulla tänne korjailemaan. Siksi yritän kehitellä näitä paikalla tapahtuvia korjauksia. Pitäisi kai pyytää isää pitämään mulle Rättärin huolto- ja korjauskurssi, jos sillä joskus olisi aikaa. Tosin kutosesta sillä on kokemusta vain tämän minun kulkimeni kanssa.

    Yksi “tutun tuttu” on lupautunut katsomaan, josko hän vaihtaisi nuo osat täällä Jkl:ssä. On laittanut autoja paljon, mutta rättärikokemusta ei tietääkseni ole. Onkohan tuhoon tuomittu ajatus? Tai kannattaisiko vaihdattaa hällä vain iskarit ja viedä tuonne JMT-autopalveluun niitten jarrujen kanssa, niin saisivat samalla mitattua siellä jarrutehojen erot.

    Mulla on Teemu Eerolan Korjausopas (ja myös Huolto-ohjeita), joten ne ajattelin antaa tuolle tutun tutulleni luettavaksi jos uskallan antaa kulkimen hänen käsiinsä. Tosin putki-iskareitten vaihtamisesta tuossa ei puhuta mitään, puhutaan vain kitka- ja massavaimentimista ja todetaan, että 2 cv 6:ssa on vain putki-iskarit.

    Oi voi, kun pian pääsisi ajamaan. Jos vaikka saisi lapsen turvakaukalon etupenkin 3-pistevöihin kiinni, niin uskaltaisin kait lapsen kanssa ainakin kaupungissa ajella. Ajanhan minä polkupyörälläkin lapsi kyydissä.

    #133581

    Jos sulla on kaksiosainen etupenkki, niin apumiehen penkki pois ja turvakaukalo tukevasti lattialle tilalle. Ja ainahan yksiosaisestakin saa puolet pois (r-saha)…

    Pieni kaukalo mahtuu normipenkillekin, mutta omilla on ollut ongelmana se, että selkänoja osuu tuulilasiin ja se ei ole hyvä se.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.