Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Gl4 vastaan Gl5 (Vaihteistoöljykeskustelua)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122260

    Olen tässä nyt pähkäillyt tuota vaihteistoöljy asiaa jonkin aikaa ja mieltä askarruttaa tuo otsikon asia. Huomasin tässä, että olen käyttänyt jo kymmenia tuhansia kilometrejä gl5 vaihteistoöljyä ja muistaakseni Nameone mainitsi tämän kyseisen öljyn haitoista synkronirenkaille. (?) Joten kysymys kuuluukin, että onko muilla kokemuksia Gl 5 öljyistä?

    Käyttössä on, ja on ollut Nesteen ja Teboilin hypoidiöljyä (gl-5 molemmat) ja ei tunnu olevan vuotoja ja synkrotkin tuntuvat pelaavan.

    Kysyn tätä siksi, että uusi vaihteisto menee nokille ihan piakkoin ja en viitsisi laittaa sisään huonoja öljyjä heti kättelyssä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133606

    Tässä yksi tietolähde: http://netti.nic.fi/~marlin/gearoil.htm ja http://netti.nic.fi/~marlin/suositus.htm . Kaveri tuntuu tietävän mistä puhuu. Näistä öljyistä olen kuullut paljon hyvää. Aion kokeilla kun seuraavan kerran ostan vaihteistoöljyä.

    #133607

    Heippa pojat!
    Minulla on 26 vuoden kokemus sätkäilystä ja usiampi kilometrikin kertynyt.
    2cv:veen vaihteisto on ihan tavallinen suora vetoinen vahteisto joka ei ole
    hyboidi peräinen siis, vaatii vain tavallisen vaihteisto öljyn suosituc on W80.
    Tavallisella vaihteisto öljyllä pärjää mainiosti, ja on lisäksi edullista. Vaihteisto pelaa moitteettomasti ja kestää kyllä, jos kytkin on kunnossa.
    Öljy pysyy myös laatikossa eikä vuoda suotta jos tuuletus reikä ei ole tukossa. Nykyään kauppaavat kaikenlaisia lisäaineistettuja erikois öljyjä,
    jotka on suunniteltu kilpa ynnä muuhun käyttöön ja uudemmille materiaalelle
    mitä meidän kulkimissa on?
    😀 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133608

    Näistä löytyy selitykset lähes kaikkiin kysymyksiin:
    Mikäli oikein ymmärsin niin hypoid-nimitys tulee siitä että kartiohammaspyärä ui öljyssä.

    “PERÄÖLJYT
    Taka-akselin vetopyörästö on yleensä hypoidi-tyyppinen, eli pinionpyörän
    akseli on vetoakseleiden linjaa huomattavasti alempana. Tästä johtuen
    vetopyöräparin hampaat eivät niinkään rullaa, vaan liukuvat toisiaan vasten.
    Suurista hankaus- eli leikkausvoimista johtuenöljyltä vaaditaan
    suurien pintapaineiden (EP) kestoa. Siksi perässä vaaditaan
    API GL-5 luokanöljyä, jossa EP-lisäaineina käytetään mm. sink”

    “MANUAALIVAIHTEISTOÖLJYT
    Manuaalivaihteistoissa vaaditaan yleensä GL-4
    luokan pintapaineen kestoa (=EP, Extreme
    Pressure). GL-4 käy myös silloin kun suositus
    on vaatimattomampi GL-1 tai GL-3. Mutta
    GL-5 -luokan (perä-) öljyjä ei suositella,
    koska niiden EP-lisäaineet ovat korrosoivia,
    ja voivat puolittaa ìpunametallienî,
    kuten pronssisten synkronirenkaiden ja
    puslien eliniän. Tästä huolimatta ranskalaiset
    automerkit suosittelevat yleensä GL-5öljyjä
    myös vaihteistoon. Tämä on kyllä tarpeen etuvetoisissa,
    joissa moottori on pitkittäin, ja
    etuperä on hypoidi-tyyppinen. On myös olemassa
    ei-korrosoivia GL-5 synkroniölj
    yjä, kuten Red Line 75W90NS.”

    Oma kokemus on että synkronirenkaat kestää pidempään GL-5:lläkin kuin muu laatikko, mutta tempomalla saa sykronit rikki vaikka olisi mitkä öljyt.

    #133609

    Taidanpa tilata tuota:

    Jos valmistajan suositus on vaihteistoöljy SAE 90 tai 80W90 API GL-1, -3, -4, moottoriöljy SAE 40 tai 10W40:
    valitse MT-90 (75W90 API GL-4)
    Alfa-Romeo (145-146-155-156-164-166 kaikki, Spider/GTV 1996->), Audi, Chrysler (paitsi Viper = D4 ATF), Citroen (2CV, Dyane, Ami, AX, Saxo, Visa, Xsara, C5,

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133610

    Puhut asiaa, tarkistin asian katalookeista, joita on kertynyt entisen työni puitteissa tuonne kaappiin. Huomasin semmosen asian, että GL4: on muuten
    nykyään samat lisäaineet ja ominaisuudet kun GL5: dessäkin, paitsi että
    GL5:teen on lisätty se hyboidi lisäaineistus, jota on turha tukkia välttämättä
    2cv:n laatikkoon kun ei ole hyboidi tyyppiä. Ei kylläkään välttämättä mitään haittaa? Voiteluaineen tärkein tehtävä laakerissa on se että öljykalvon pitäisi
    säilyä laakeripinnoissa joka olosuhteissa hyvänä. Lisä aineistuksella haetaan sitten ominaisuuksia parantavia ja lisääviä asioita, kuten korroosion, hapettumisen ja vaahtoamattomuuden estoa ynnä muita ominaisuuksia.
    Periaatteessa on ostettava sitä parhaiten soveltuvaa öljyä, mitä sattuu olemaan kauppiaan hyllyssä, ei välttämättä löydä kaikkea valikoimaa, vaan eniten myytäviä laatuja.
    😉 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133611

    Sätkässä on kyllä se perä siellä ja vaikka se ei uikaan öljyssä niin se kyllä kuluu ja sitä kulumista suojaa gl-5 lisäaineistus, joten ei se ole ihan turha juttu sekään.

    #133612

    Näinhän se todella on!
    On jännää miten öljytkin on kehittynyt kahdessakymmenessä vuodessa.
    Kun muistaa 2cv laatikon vahvan rakenteen, ymmärtää että se kestäisi varmaan huonommallakin öljyllä, kun nykyisin on saatavilla?
    Että semmosta! 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133613

    Ajaa hyvillä öljyillä niin on niitä laatikoita vielä 20 vuoden päästäkin… Sitä en sitten tiedä, että mikä kone nokilla…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133614

    Nyt on Redlinet ostettu, kallista on! 😀 Viikonloppuna näkee onko se hintansa väärti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133615

    @nameone wrote:

    Mikäli oikein ymmärsin niin hypoid-nimitys tulee siitä että kartiohammaspyärä ui öljyssä.

    Et näemmä sitten ymmärtänyt lukemaasi(tänne liittämääsi) tekstiä:

    @nameone wrote:

    Taka-akselin vetopyörästö on yleensä hypoidi-tyyppinen, eli pinionpyörän
    akseli on vetoakseleiden linjaa huomattavasti alempana. Tästä johtuen
    vetopyöräparin hampaat eivät niinkään rullaa, vaan liukuvat toisiaan vasten.

    Se, että kartiohammaspyörä ui öljyssä ei tee siitä hypoidipyörästöä. Harvemmin ne muutenkaan kuivana pyörivät… Eikä sekään riitä että vetopyörästö sijaitsee muun vaihteiston yhteydessä, näillä rattailla(siis pinionpyörä ja vetopyörä)pitää olla tuo yllä mainittu linjausero jotta hypoidipyörästön määritelmä toteutuu. Sätkän laatikossa on ns. normaali kulmavaihde, ei hypoidipyörästö, jolloin öljyssä ei tarvita hypoidilisäaineistusta.

    #133616

    Täällä on muuten kuva hypoidista:
    http://www.arrowgear.com/products/hypoid_gears.htm
    Siitä selviää mikä ero kulmavaihteella ja hypoidilla on käytännössä, ei vaan se mistä ne tunnistaa. Kuvassa näkyy että rattaat tosiaan liukuvat toisiaan vasten.
    Toisaalta on huomioitavaa on että mainitut Ranskalaiset valmistajat kun suosittelevat ep5:sta etuvetoisiin autoihin joissa on laatikko pitkittäin, vaikka niissä ei taida olla hypoidia, vaan kaikkia yhdistää se että niissä on kulmavaihde.
    Miksi paineenkestolisäaineet eivät suojaisi kulmavaihdetta kulumiselta, kun sitä ei kerran tarvita?

    #133617

    Koska täällä on keskustelu jo lämmennyt ja tunnelma katossa, pyydän nöyrästi palstan Guruilta neuvoa keskustelun aihetta sivuavaan ongelmaan:
    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/mikinkuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=5954
    Kuvassa näkyy GSA:n laatikko halkaistuna. Ongelma on se, että se rahisee melko pahasti ajaessa. Siis rahisee vai sanoisinko rohisee, ei vingu tai ulise niin kuin normaalisti kulunut laatikko tekee. Mekaaninen ääni on melko kova, jalankulkijakin huomioi sen.
    Kuitenkaan en näe mitään selkeätä syytä siihen, rattaat ovat hyväkuntoiset, päätylaakereissa ei ainakaan käsin tunnu olevan vikaa, eikä vetopyörästön kartiolaakeritkaan näytä vielä kovin pahoilta.
    Aluksi epäilin ylempää takapäädyn laakeria (1) koska se on vähimmällä voitelulla. Koska vapaalla ääni ei kuulu, pitänee vikaa kuitenkin hakea alemmalta akselilta (4 tai 5) tai vetopyörästöstä.
    Lautaspyörässä oli joitakin hapettumia, voisiko meteli johtua niistä? (ks. kuva)
    http://groups.msn.com/sitruunapatonki/mikinkuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=5955
    Minulla alkaa tietämys sekä konstit loppua, löytyykö täältä?

    P.S. Liemenä oli GL-5

    #133618

    Ihan vaan uteliaisuudesta… Oletko aivan varma, että ääni tulee vaihteistosta? Ettei vain kampi kolise? Meinaan vaan, että on kokemusta kolisevasta kammesta, jota ensin luulin vaihteistoviaksi…

    #133619

    Lautaspyörä näyttää kuluneen aika epätasaisesti…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.