Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sekasikiön käyttökokemukset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122281

    Noniii, parit 11h päivät vierähti tallin perukoilla ja tuottihan se tulostakin. Eli nyt on sitten vuorossa käyttökokemuksia kone-vaihteistopaketista, johon haalasin osia vuoden päivät ympäri eurooppaa 😆

    Halusin koneesta taloudellisen, tarvittaessa ripeän ja ennen kaikkea Sitkeän isolla ässällä! Ja näin siinä sitten kävi:

    Kampi ja nokka saksasta 664 tyyppisestä koneesta, eli tavallaan kierroskone pienellä kulutuksella (Alkup. männät 7.9:1) Kaasari 18/26 kurkkuinen vastaavasta koneesta. Vauhtipyörä se kuuluisa hemmetin paksu mötkäle mitä acadyanen keuloilla on näkynyt. Männät uudet Franzoselta 8.5:1 puristuksilla. (Oisin ostanu 9.0:1 mutta olivat huonommat laadultaan.) Y-käyrästö ensimmäisen äänenvaimentajan tilalle, mutta mittavirheen takia se ei ole vielä paikoillaan. K&N vapaavirtaus suodin normaalissa ilmanputsarissa ( jota käytin jo nelkussa), mutta kannen ja suotimen väliin 10mm korkea kumirikka—> jättää ilmaraon sisääntuloilmalle, mutta suodatin suodattaa silti. Ja miksi tällainen viritys kannen alle? Tunnetusti sätkän oma putsarikotelo on ahdas ja suodatinkin ahdistaa, joten nyt säästyin “bensankäryltä, meteliltä ja ilmanputsarikotelon rei’tykseltä”

    Suotimesta johtuen jouduin myös miettimään kaasarin suuttimet uusiksi: Kapilaariputket 652 visasta ja muut suuttimet kutosen omia.

    Vaihteisto: Ensinäkin suuri kiitos Jasulle! Vaihteisto on juuri sitä mitä ajattelin! Ja tietenkin Tornioon kumarrus loodan aihiosta 🙂 Looda on -85 vm kutosen loota, (lähes kaikki laakerit meni uusiksi) jossa ami 8 perävälitys—> 15% pidemmät vaihteet kuin ami 8:ssa/acadianessa.

    Samalla tuli tehtyä terästetty lämmitys sätkän omiin lämmönvaihtajiin (tarkenee!) ja öljypohjan lämpöä ajatellen pohja”panssari” alumiinista.

    Taitoin juuri ensimmäiset 240 kilomeetriä ja tältä se tuntui: Ensivaikutelma on…jäykkä. Ajoin juuri viikon 664 koneella, jossa on kevyt vauhtipyörä ja totuin siihen, että kakkoskurkulle mentäessä tuntuu niskoissa etenevän liikkeen laki… Mutta nyt ei siis ole tuntumassa pahemmin eroa ajaako kakkos- vai ykköskurkun puolella. Ja kyllähän siihenkin alkoi tottumaan, tosin kiihtyvyys paranee sisäänajon edetessä. Mäet meni heittämällä, esim. 85kmh ennen mäkeä ja 80kmh mäen jälkeen ilman että luukuttaa kaasua pohjassa kokoaikaa. Vaihteisto: normaalilla kutosella kierrokset on 80kmh vauhdissa samat kuin tällä vaihteistolla 100:ssa (Suurinpiirtein) ja 100:n jälkeen voi vielä painaa kaasua ilman, että loppuu välitykset kesken. Siispä voin todeta, että sitkeyttä löytyy. Pienet koneen käyntihäiriöt kompensoituu vauhtipyörän massan alle, eli erittäin mielyttävä ajaa kaikenkaikkiaan. Liikennevaloista voi lähteä siten, että nostaa vain kytkimen (ykkösellä) eikä tarvitse nostattaa kierroksia, kun kuljin jo lipuu etiä päin.

    Ainoa harmi oli bensankulutus: Aluksi kaikki meni kuten pitikin, mutta 150km jälkeen kaasarissa lähti mönjät liikenteeseen ja tyhjäkäyntisuutin meni tukkoon kaksi kertaa, ja koska toisella kerralla olin pimeällä motarilla en jaksanut pysähtyä ja sinnitellessä paloi n. 10 litraa bensaa 😳 Nostalgiaa sinänsä, tuli kummasti nelkku mieleen, kun rekkoja ohittaessa tehot hukkuivat 😀

    Kysykää jos tulee mieleen jotain. Anteeksi pitkästä jutusta ja kiitos jos jaksoit lukea 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133741

    @Akaile wrote:

    Looda on -85 vm kutosen loota, (lähes kaikki laakerit meni uusiksi) jossa ami 8 perävälitys—> 15% pidemmät vaihteet kuin ami 8:ssa/acadianessa.
    Kysykää jos tulee mieleen jotain. Anteeksi pitkästä jutusta ja kiitos jos jaksoit lukea 😀

    Noilla välityksillä pitäisi tulla 1,2 ja 3:S vaihde 31/33 suhteessa pidemmät kuin ami8:ssa ja 4:s vaihde on vain n, 3% pidempi kuin ami8:Ssa.

    Laitoitko muuten uudet laakerit vai jostain muusta?
    Oliko muut osat käypiä jos kaikki laakerit oli huonoja?

    Mahlen männätkö laitoit?

    Paljonko se acadianen vauhtipyörä painaa ja onko siinä paino enemmän ulkokehällä kuin tavallisessa 9kg vauhtipyörässä?

    #133742

    En laskenut itse välityksiä joten en sano juuta enkä jaata. Laakerit on ihan uusia. Pinion ja lautaspyörä oli eriparia ja mitoitus päin hanuria, joten hammastus oli kulunut sen mukaisesti. Tilanne korjautui niillä amin osilla ja tarkasti passaamalla. Loota on todella hiljainen ja vaihteet menee hyvin päälle, joten ilmeisesti homma toimii. Niin ja vaihteiston takalaakereista alempi jäi sijoilleen, se oli vielä tiukka.(Kytkinakselin laakeri oli huono) Eikä ne muutkaan ihan loppuja olleet, vaihdoin siks, ettei tarvis tasauspyörästöö aukoa vähään aikaan.

    Männät+pytyt ovat Perfect Circle merkkiset. Uustuotantoa ja Saksassa rättäripajassa ovat olleet tyytyväisiä laatuun. (Vertaavat mahleen) Esim. öljyrenkaat olivat hyvän malliset ja koneistus vaikutti tarkalta.

    Vauhtipyörä on muuten ihan sama kuin se sätkän yleisin (keskikokoinen?), mutta ulkokehällä, starttihammastuksen vieressä, samaan korkeuteen hampaiden kanssa on lisää metallia. En punninnut pyörää, mutta veikkaan 10-11kg. Tarkistan asian sitten kun muistan ja kerkiän.

    Tänään ykkös- ja kakkoskurkun vetoon alkoi tulla eroa, (en kylläkään kierrätä vielä pahemmin) joten kyllä se tästä alkaa jo liikkumaan ripeämmin. Vääntö on valoissa mukava lisä nelkun jälkeen. 🙂

    Kaadoin tankkiin Red Linen polttoainejärjestelmän puhdistusaineen, saa nähdä miten käy 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133743

    @nameone wrote:

    Noilla välityksillä pitäisi tulla 1,2 ja 3:S vaihde 31/33 suhteessa pidemmät kuin ami 8:ssa ja 4:s vaihde on vain n, 3% pidempi kuin kutosessa.

    Siis laatikko on tavallinen kutosen laatikko johon on laitettu AMI8:n perä. Ami8:ssa on laatikko hieman tiheämmillä sisäisillä välityksillä kuin kutonen, mutta siinä on tuo harvempi perä. Silloin kun pelkkä perävälitys muutetaan, KAIKKI laatikon välitykset kasvavat samassa suhteessa…

    #133744

    Niin…mäkin jo vähän ihmettelin koska onhan ami 8 laatikkokin varmaankin nelosella sen 3% pidempi kuin kutonen nelosella…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133745

    Piti sanoa siis että 3% pidempi kuin ami 8:ssa, (kutoseen verratuna jotain ~7%). Mutta ei siis ainakaan 15% pidempi kuin ami8:ssa.
    Eli
    “1,2 ja 3:S vaihde 31/33 suhteessa pidemmät kuin ami 8:ssa ja 4:s vaihde on vain n, 3% pidempi kuin ami8:ssa”

    #133746

    Oli miten oli, mutta käytännössä tuon eron jo huomaa. Voi pitää satasen matkavauhtina ilman, että bensankulutus kasvaa litralla / 100km (Vrt. normaali kutonen 100km @ 90 km/h vastaan 100km @ 100km/h ) Periaatteessa mihinkäs tässä maailmassa on kiire…

    Niin ja vielä selvennykseksi, että tietenkin se bensankulutus kasvaa sillä litralla jos ajaa tällä kokoonpanolla 90km/h 100km verraten 100km/h 100km , mutta se kulutus on sama tällä kokoonpanolla satasen vauhdissa kuin kutosella (A06/664) 90km/h vauhdissa. En tiedä ymmärtääkö kukaan enää mitä yritän sanoa 😆 Ilmoittelen kulutuslukemia sitten, kun olen pari tonnia ajellut. Laskin eilen nelkun kokonaiskulutuksen, joka oli 5.8 l / 100km (6500 kilometrin seurannalla) ja sen alle on tavoite tällä kokoonpanolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133747

    Toi laatikko on kyllä ihan sopiva tuolle koneelle ei siinä mittään.
    Kyllä pitäis mennä aika vähän bensaa vielä kun dyane on vähän liukkaampi, ainakin kesällä. Etuvaimentajankin puuttuminen vähentää jonkinverran kulutusta, kerro sitten onko pahat äänet. Etuvaimentajan poiston y-haaran voisi tehdä spiraloputkestakin, ei tarvisi hitsata ruostumatonta.
    Muistutan vielä kaikkia ketkä ajelee talvisin että käyttäkää ryyppyä vain sen verran kun on tarvis että säästyy bensat ja koneet.

    #133748

    Oiskohan kone pikkuisen liian rikkaalla, kun lähti pakkasyön jälkeen näpäyttämällä käyntiin ilman ryyppyä? Säädin sen sillain, että seosruuvia kiinni niin kauan kunnes tyhjäkäynti alkaa huonontua ja siitä 1.5 kierrosta auki…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133749

    Eikös perussäätö ole että ensin kiinni ja sitten 1.5 auki.
    Tai sitten kun rupeaa hidastuun, niin n. 1/2 kierrosta auki, eikös noin säädetä muissakin autoissa? silleen ainakin on mennyt testeistä läpi?
    Eli tämän mukaan se olisi kierroksen liian auki.

    #133750

    Ei oo tarttenu pakokaasutestiin mennä… Mutta täytyypä ruuvailla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133751

    ruuvasin kierroksen pienemmälle…ai ai ai, ei hyvä. Pientä nykyttelyä eikä vastaa kaasuun yhtä terhakkaasti. Laitoin takaisin. Täytyy kyllä vielä kattoo noita suutinkokoja, koska tuntus olevan vähän runsas kulutus kaupunkiajoonkin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133752

    Tuossa on pari tekijää jotka nostaa kulutusta,sisäänajovaihe ja lisääntyneen tehonkäyttötaipumus. Itse ainakin olen huomannut että kun tuota tehoa on hieman enemmän kuin hetkeä aikaisemmin, tulee sitä liiankin helposti käytettyä.

    Eli en olis kovin huolissani vielä tuosta kulutuksesta, “riittävän” sisäänajon jälkeen ja ajotavan muututtua “normaalimmaksi” kannattaa aloittaa kulutuksen mittailu. Nimim. kokemusta tuostakin. Viritetty Visa meni helposti lähelle viiden litran kulutuksia ku maltto olla painamatta kaasua yhtään liikaa, alkuun meni monasti kymppiä, vähän toistakin(sillon se meni kyllä lujaakin, Jyväskylästä Mikkeliin helposti alle tunnissa…). Voima ei tule ilmaiseks, jostain se pitää ottaa eli näissä tapauksissa bensasta.

    Ja tämä äskeinen sillai yleisesti, tiedän ettet mikään ihan älytön-kahju-reikäpää tuolla liikenteessä ole…

    #133753

    Juu onhan tuossa perää 😳 Jokainen ohitus pois motarilla niin johan tippuu kulutus. Laitoin just talvirenkaat alle niin sekin nostaa entisestään kulutusta. (Ajan marraskuun loppuun bonusten takia)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133754

    Juup, taas 700km lisää ajoa: Lähtiessä kulutus oli n. 7.3l/100km ja otti hieman päähän! Noh, ajelin kotitalliin ja lunttasin velipojan huoltokirjasta notta millaset suuttimet sillä on K&N:n kanssa… Ja yllätys oli melkoinen: tyhjäkäynti 50! Muut suuttimet samat. Otin 39 suuttimen pois ja laitoin tilalle 47.6 tk-suuttimen ja laskin bensan pintaa. Ajelin pari päivää ja kulutus: 6.9L/ 100km….liikaaaa…. Ja kävin hakemassa nelkun koneesta 49 suuttimen. Kulutus nyt 240km matkalla 6.5 mikä alkaa olla kohtuullisissa rajoissa talvirenkailla. Aion kokeilla vielä 55:sta tk-suutinta ja vasta sen jälkeen mietin visan kapilaariputket uusiksi. Jokatapauksessa kulku on parantunut aina, kun suutin on isontunut. Vääntö lisääntyy pintakaasulla ja nyt rupee jo tapahtumaan kakkoskurkun puolella 😀 Vaihdoin öljyt ja magneetti oli aika puhdas, ei mitään isoja tikkuja/lastuja. (+ jälkikiristin kannet ja vetarit, säädin venttiilit jne jne olihan siinä taas yhdelle viikonlopulle :D)

    Lämpöputket onnistu hyvin, kabiinissa tarkenee t-paidalla 😆 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 48)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.