Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vanhuksen vaihtoehtolaturi..?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122342

    Mielessämme Kiltakapteenin kanssa olemme pyöritelleet ajatusta vanhuksen alkuperäislaturin korvaamista toisentyyppisellä ratkaisulla, jossa päästäisiin eroon kahdesta ongelmakohdasta- hiilistä ja releestä. Nyt olisi ajatuksena ottaa asiasta tarkemmin selvää, lähinnä kustannusten kannalta. Eli siis kartoitan mahdollista kysyntää tässä vaiheessa.

    Ideanahan olisi käyttää Jawaan perustuvaa 7 voltin vaihtovirtalaturia, jossa ei ole hiiliä ensinkään. Roottorissa pyörisi vain kestomagneetit ja elektroniikalla sitten hoidetaan jännitteen tasaus oikealle tasolle. Kokemuksia näistä on jo useaman vuoden ajalta, taitaa olla jo lähemmäs kymmenen vuotta, eikä mitän ongelmia ole ollut elektroniikan kestävyyden ja toimivuuden kanssa.

    Suoraan tuo Jawan systeemi ei sätkän käy, kiinnitykset varsinkin roottorin osalta poikkeavat merkittävästi. Mutta tämä ei ole ongelma, sillä minulla on hyvät suhteet ihmiseen jolla taas on erittäin hyvät suhteet tehtaaseen joka näitä tuotteita valmistaa. Näitä systeemejä on jo tehty moniin muihinkin 50- ja 60-luvun moottoripyöriin, eikä myöskään sätkään näiden osien muokkaaminen tehtaan toimesta mikään mahdoton toimenpide olisi. Itse asiassa tämä näitä laitteita maahantuova ystäväni otti asian puheeksi ja kysyi näiden mahdollista menekkiä.

    Toinen asia mikä estäisi Jawan laitteen käyttämistä sätkässä on tuo teho. 110 wattia riittäisi juuri ja juuri sätkälle, 150 W olisi parempi jolloin akku latautuisi riittävän nopeasti eli vähällä ajolla. Tehtaan mukaan tehon lisääminen ei olisi ongelma, syy näihin alhaisempiin tehoihin on ollut pyörien alhaisempi tehon tarve ja pieni koko. Sätkää varten voisi tehdä paljonkin paksumman laitteen, koon pysyessä edelleen alkuperäistä kapeampana. Tehoa laitteesta voitaisiin ottaa esim 150-200 wattia, jolloin ei tulisi akun latauksen kanssa ongelmaa, eikä tarvitsisi ajaa aina pitkiä matkoja varmistaakseen käynnistyskyvyn.

    Hintahan on varmasti se merkittävin asia näistä keskustellessa. alunperin arviona on ollut että hinta tulisi asettumaan noin 220-250€, mutta tässä mieleen tuli että näissä hinnoissa on mukana myös kärjettömän sytytyksen laitteet. Ilman niitä uskoakseni hintaan tulisi merkittävä pudotus, sillä sytytykseen liittyvät osat muodostavat, ainakin varaosahinnaston mukaan, reilun kolmanneksen hinnasta. Itse mietin että tuon sytytyksen voisi jättää pois tuosta ja käyttää vaikka alkuperäisiä kärkiä siinä. Tämän mukana tuleva sytytyspuola kun on sen näköinen ja muotoinen ettei sitä saa esim. alkuperäisen puolan sisään mitenkään piilotettua, josta museomiehet eivät taitaisi pitää. Ja mitään muuta puolaa tässä ei käyttää voisi, sillä puola sisältä myös sytytyksen ohjaukseen liittyvää älliä, ennakon säätöineen.

    Kommentteja tästä, olen lähipäivinä menossa tapaamaan tätä ystäväni tämän asian merkeissä. Kevääseen mennessä voisimme mitä luultavimmin saada jo ainakin testiversiot käyttöömme, ehkä jopa enemmänkin. Monen vanhussätkäilijän kanssa aiheesta puhuneena kiinnostusta tuntuisi olevan tälle.

    #134111

    Kannatan lämpimästi vaihtoehtolaturiajatusta. Minulla on vain myönteisiä käyttökokemuksia apparaatista museoJawassani.

    Ehdottaisin kuitenkin, että se kärjetön sytkäpaketti puolineen ja älyineen pidettäisiin kuvioissa mukana ainakin niin kauan, kunnes museokatsastajilta saadaan näkemys asiaan.

    Eikä tuo hinta-arvio pahalta kuullosta – on samaa suuruusluokkaa kuin Jawassa – jossa se tosiaan on ollut hintansa väärtti.

    Jos sitten päädytään siihen, että jätetään sytkäpaketti pois, niin mitenkä mahtaa onnistua nykyisen käytössä olevan kärjettömän sytkän asentamien vaihtoehtolaturin kanssa? No varmaan onnistuu, jos moinen juttu otetaan jo suunnitteluvaiheessa huomioon.

    Joten ei muuta kuin toimeksi … mahtaa olla kysyntää moiselle apparaatille muuallakin kuin täällä meillä Suomessa?

    Mosa

    #134112

    Äänekäs puoltoääni.

    Ihailtavaa vaivannäköä Jasulta.

    Meidän -64 ihastuisi lisäsähköstä.

    #134113

    Pääsyy tähän sytkän erottamiseen laturista, oma mielipiteeni asiasta. Koska laturi tulisi alkuperäisen paikalle, sen roottori pitäisi saada asennettua aina samaan asentoon kampiaksilaan nähden. Jawassa on sitä varten kampiaksilalla kiilaura, jolla varmistetaan oikea asento, sätkän koneessa tätä ei ole. Näin pitäisi tehdä jonkinlainen muutos kampiakselille (kiilaura tms) jotta varmistuttaisiin sytkän oikea-aikaisuudesta mahdollisen laturin uudelleenkiinnittämisen yhteydessä.

    Tämä laturimuutos ei mitenkään estäisi ainakaan 123-ignitionin käyttöä, kärkikotelon ja sen ympäristön jäädessä koskemattomaksi. Eikä tulisi mitään vääntöjä museomiesten kanssa, uusi jännitteensäädin kun mahtuisi alkuperäisen latausreleen sisään.

    Itsellänikään ei tuosta Jawan systeemistä mitään pahaa sanottavaa ollut, sellaisen hankin aikanaan IC:täni varten. Käytössäni se oli useita vuosia, eikä kertaakaan laitteissa ollut mitään vikaa. Samaa ei voinut sanoa IC:n alkuperäislaitteista…

    #134114

    Eikö tuo Jawan laturi, ainakin vanhoissa malleissa, ollut yksi murheenaiheista? Eli toimimattomuus? Korjatkaa, jos olen väärässä.

    #134115

    Oli, mutta tässä puhutaan aivan eri asiasta. Vanha laturi oli rakenteeltaan oikeastaan täysin vastaava kuin Wanhuksen laturi, muta tämä mitä nyt suunnitellaan ei vastaa miltään osin vanhaa Jawan laturia. Ei hiiliä, roottorissa pyörii vain kestomagneetit, elektroninen jännitteensäädin, siis täysin huoltovapaa ja huoleton laite.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.