Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasuvehkeet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122344

    Luin tuossa Tuulilasia ja siinä sanottiin, että kaasuajoneuvolle ei enää olisi sellaista rangaistusveroa niinku ennen? Ni sit tuli mieleen, että kuinkas helppo sätkästä on tehdä maakaasu tms. käyttöinen? Kun olihan tuolla euroopan markkinoilla LPG-sätkiäkin? Eikös joku oo tinskuun laittanukin kaasuvehkeet pienen ajan sisällä suomessa? Onko liikaa kysymyksiä? 😆

    nm. päästövero on jo selkäs takana.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134130

    Hollannissa ainakin on LPG:llä toimivia Sätkiä ja -Ameja. Itsekin ajoin kerran kaasukäyttöisellä Ami 8:lla ja mukavasti kulki.

    Muunnososia on siellä saatavissa. Ensin kannattaa kuitenkin selvittää, mitä määräyksiä Suomen viranomaiset ovat asettaneet kaasuvarustukselle.

    #134131

    Verovapautus koskee niitä automalleja, jotka ovat ns. tehdasvalmisteisia. Toisinsanoen, autoja jotka ovat ovat sarjavalmisteisesti bifuel- tai pelkästään kaasukäyttöisiä. Niitä tämä etu koskee. Niitä on aika vähän, lähinnä Volvolla ja amerikan Fordilla vain.

    #134132

    Lpg sätkiä on tehty ihan tehtaalla, joten jos sellaisen toisi suomeen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134133

    Ihan tosi ? Kuulostaa mielenkiintoiselta.. 😀
    Siis onko niin että näistä ei enää joudu maksamaan ns. “diesel-veroa” ?
    Onko noihin sähkökäyttösiin ym. tullut mitään muutoksia ?

    @Akaile wrote:

    Lpg sätkiä on tehty ihan tehtaalla, joten jos sellaisen toisi suomeen?

    #134134

    @Akaile wrote:

    Lpg sätkiä on tehty ihan tehtaalla, joten jos sellaisen toisi suomeen?

    Jotenkin aivolohkoon on syöpynyt ajatus siitä että tehdas olisi noita kaasuvermeitä laittanut vain Acadianeen? Joskus taisi olla Nyytisessäkin tarinaa aiheesta…

    #134135

    Kuinaks se nyt olikaan, eikös LNG-maakaasu (metaani) tarvitse huomattavasti korkeamman paineen kuin LPG (propaani-butaani) pysyäkseen nnestemäisenä? Silloinhan polttoainejärjestelmä menisi joka tapauksessa uusiksi. Kai se kuitenkin jollakin lailla olisi sovellettavissa.
    Saisi taas vähän haastetta AKE:n kanssa 😈 .

    #134136

    Juu catsin sivuilla mainitaan acadiane, mutta olen nähnyt joitakin sätkiäkin lpg vehkeillä, sitä en tosin tiedä, että onko sätkä-malliin niitä koskaan tehtaalla asennettu.

    Ja en tiedä tuosta juridisesta puolesta enempää kuin sen mitä Helsinki Motorshow ilmais-Tuulilasissa sanotaan ja senpä vuoksi aloitin keskustelun, jos joku muu ois asiaan enemmän perehtynyt?

    Miki, tuu hakeen superiesite (tai sovitaan tapaaminen), lähden keski-suomeen 16-19. 12 ja laskeudun takaisin 26.12, tammikuusta eteenpäin olen vaikeasti tavattavissa 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134137

    @Akaile wrote:

    Miki, tuu hakeen superiesite (tai sovitaan tapaaminen), lähden keski-suomeen 16-19. 12 ja laskeudun takaisin 26.12, tammikuusta eteenpäin

    Loppuviikosta? Soittelen…

    Kai ne motorshown bifuel-vehkeet sentää oli maakaasulle? Ei niistä paljoa iloa olisi grillikaasulla ajellessa. Tulee kalliiksi.

    #134138

    Juu täällä ollaan.

    En muista mille kaasulle ne volvot oli, kun tuntuu, että polttoaineita tehdään jo niin montaa eri laatua kaikenmaailman mäkkärirasvoista. (vits is guud)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134139

    Olen taas ollut liian laiska ottamaan yhteytta henkilöön jolla on hallussaan GS:n dieselöity kone. Oli tehty mäntyöljyllä käyväksi, joku tekun lopputyö vissiin. Savua ja ääntä oli kuulemma tullut ihan mahottomasti, tehosta ei tietoa. Mutta varsinainen biojätteen polttolaitos kumminkin. Olisihan sellainen mielenkiintoinen. Mitäs jos ei nimittäisikään sitä dieseliksi, vaan vaihtoehtopolttoainekulkimeksi, välttäisiköhän sillä veron?
    Diisseli onkin kaiketi aikoinaan kehitelty moottoriksi joka polttaa lähes mitä tahansa öljyä. Mäkkäriöljyn saisi kyllä puolestani kaataa suoraan tankkiin, kulkematta pottukeittimen kautta.
    Jossakin, olisikohan ollut hesari tai presso, oli juttua pula-ajan polttoaineista. Ovat kuulemma puhtaanapitolaitoksen heput täälläkin ajaneet viemärikaasulla aikoinaan. Käyttösäde vaan oli kovin pieni, kunnes keksivät vaihtopullon… Tähän on tultu. Kohta on öljy-yhtiöt helisemässä, kun joka takapihalla on biodiisselitislaamot, tai kakkakaivosta johdetaan kaasut suoraan tankkiin 😀

    #134140

    @Akaile wrote:

    Lpg sätkiä on tehty ihan tehtaalla, joten jos sellaisen toisi suomeen?

    Nii-in. Siinä on lisävaateena, että auto täyttäisi Euro 4 saastevaatimukset, jollei peräti Euro 5 vaadita. Muutenhan täällä virolaiset ajaisivat taksi-Volgilla 😉

    Eli, sätkä pitäisi varustaa kaiken maailman suihkuilla ja elektronisilla ohjauksilla, että saataisiin tuo Euro 4 -speksit täytettyä. Jos niilläkään päästäisiin…

    Toki, olisihan siinä haastetta kerrakseen.

    #134141

    Ei olisi uskonut että kaasulla saastutus on avainkysymys, aivan älytöntä, samalla autolla saa ajella sitten kuitenkin bensalla.

    #134142

    Jostain syystä tuo saastekysymys on esillä aina kun polttoainesysteemiin ollaan tekemässä muutoksia, dieseliin turbon lisääminen, kaasuttimen korvaaminen ruiskulla, kaasua bensan tilalle yms…

    Mutta eikös näissä kuitenkin katsota ajoneuvon valmistusajankohdan mukaisia saastemääräyksiä? Akesta tai katsastelukonttoreilta tätä kysellä pitäisi, jos varmimman vastauksen haluaa. Muuten liikutaan lähinnä spekulaatiolinjalla mutu-tietämyksen varassa.

    Niin, ja itse en Akesta tätä lähde kyselemään, sen verran asioita on sieltä kyselty että taitaa olla jo nimi muistissa siellä… Ja kysymykset sinne voi laittaa osoitteeseen tekniikka@ake.fi

    Mutta jos tuollaiset Acadianen kaasuvermeet jostain vastaan tulisi, niiden asentamisessa ja leimaamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa koska silloin käytettäisiin “mallisarjaan kuuluvaa” moottoria.

    #134143

    Joo-o. Kaiken maailman virityksillä saa ajaa, tässä tapauksessa saa myöskin joskus maailmassa tehdyillä kaasuvirityksillä. Mutta jos meinaa ajaa verovapaasti, niin pitää täyttää AKEn ja verottajan nykyvaatimukset.

    Muuten, nämä vaatimukset ja verovapausehdotukset ovat tulleet EU:n tahdosta. Suomen hallitus tuskin olisi tullut tämänkään vertaa vastaan.

    Jos haluaa ajaa verovapaasti, niin häkäpönttö olisi ainoa vaihtoehto. Se olisi helpoin vaihtoehto. Tässä olisi ajatusta paku- ja kaminakuskeille :wink:, etenkin seuraavaan maailmankokoukseen.

    Nämä Euro 3-4-5 ovat vaatimuksia saastepäästöistä. Määreistä en tiedä tarkkaa lukua, käsittääkseni Euro 5-määräykset ovat tosi tiukat. Jopa niin tiukat, että nyky autoteollisuus käy sitä vastaan kaikin rinnoin. Mutta niin se on aina tehnyt, kun on kyse määräyksistä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.