Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kutosen kammen päittäisvälyksistä.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122347

    hou,
    Mimmoisiahan päittäisvälyksiä terveessä kutosen koneessa on kun otetaan kiinni vauhtipyörästä ja ruvetahan nylykyttämähän?
    Jos sitä ompi millitolkulla (2-3 mm) niin mitä onpi tehtävissä? Voiko sitä säätää niinku esim. Volkkarin koneessa prikkojen tms. avulla? Haiskahtaapi kyllä jotta olis kammen taka- & etupään laakerit sohjona…
    Konetta en o vielä avannut eli en tiä onko kiertokankeissa klapia kanssa vaan pitäis sottailla jotta kannattaako ruveta edes purkamaan enempää…
    t. nimim. “klapikone, halvalla”

    #134166

    Viisaammat korjatkoot jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen tieto, että 2CV-koneen kammen päittäisvälyksestä ei kannata huolestua.

    Sen sijaan välys kiertokangissa kertoo kuluneesta koneesta.

    #134167

    Jeh,
    Otin koneesta savut – kolissut ei lain. Eikä savuttellukaan. Tohkeissani purin sen atomeiksi ja totesin jotta klapi tulee kammen etupään laakerista : koko laakeriholkki liikkuu kammella n. 2-3 mm. Jalppiksen kanssa pähkäiltiin jotta olis nähty jossain irtokammissa em. paikassa teräksisiä prikkoja jolla em. on saatu kuriin…
    Sekoilenkos mie nyt ihan turhaan, eli pitääkö miun päästä eroon tosta klapista vai pistänkö tyytyväisin mielin vaan myllyn läjähän?
    t. klonkku

    #134168

    Tuon välyksen haitoista en osaa sanoa, mutta koska se ei siihen alunperin kuulu, niin ei se varmaan hyväksikään ole.
    Tuon korjaamiseen olen käyttänyt seuraavanlaista meetelmää: Mitataan se nykyinen välys. Otetaan hammaspyörä irti (sitä varten piti tehdä ulsvetäjä). Hammaspyörän alla on levy, joka toimii laakerin liukupintana päittäissuunnassa. Levy nojaa sisäkehältään kampiakselissa olevaan olakkeeseen. Jotta levy saadaan menemään syvemmälle täytyy siitä sorvata ainetta pois olakkeen kohdalta. Ainetta poistetaan sen ylimääräisen välyksen verran. Nyt levy pääsee menemään syvemmälle, jolloin välys pienenee. Jotta hammaspyörä tulisi kohdalleen on sen alle vielä lisättävä prikka, joka on sen poistetun aineen vahvuinen. Lopuksi lämmitetään hammaspyörä (uunissa n.200C) ja pudotetaan paikalleen. Koska hammaspyörä jämähtää hetkessä paikalleen on ajoitusmerkkiä turha yrittääkkään saada kohdalleen, niin on helpompi tehdä uusi ajoitusmerkki ja poistaa se vanha jos ei vahingossan olisi osunut kohdalleen.

    #134169

    Mahtavata Masa!
    Nuista toleransseista vielä : Nyt kun syynää lämpimässä ja otollisissa valaistusolosuhteissa, niin klapi on 1.2 mm. Täsä nähdään taas jotta silmä on huono mittaustyökalu (enkä tarkoita edes p-silmää)…
    Nynnyt mittaa, mie taijan olla nynny 😉
    Eli onkos tuo 1.2 mm liikaa?
    t. taksamittarimato

    #134170

    Se ratas vaikuttaa sitten tosi paljon, vaikka siirtymä olisi vain puoli hammasta. mutta jos tekee uuden ajoitusmerkin, niin kannattaa laittaa nokkaa mielummin aikaisemmalle kuin myöhemmälle.

    #134171

    1,2 mm on liikaa. Kirjan mukaan pitäisi olla 0,07-0,14 mm

    #134172

    Tere, minusta kannattaa jos ottaa rattaat pois niin sorvauttaa kokonaan uusi etupäänlaakeri. Minä ainakin olen tehdyt niin, klappi on yleensä loppunut siihen. Taitaa olla yksi uusi sorvattu laakeri tallessa. Se kun tehdään pitää muistaa katsoa miten mikäkin aineseos keskenään käy. Olen kolmeen koneeseen vaihtanut eikä ne ainakaan enenpää ole kolisseet kuin muutkaan. Tämä oli vaan minun ehdotus, laittaka muutkin ketkä tietävät lisää.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.