Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka uusi nelkun katto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122361

    Hankin v:n -72 nelkkuuni uuden katon. Kattokiinnitys on uudessa katossa
    etuosasta erilainen, kuin vanhassa. vanhan katon kiinnitys on silmukalla, joka kiinnittyy korissa olevaan pienehköön “ulokkeeseen,mutkaan” Silmukka kiristetään kääntämällä lukitus-salpa taaksepäin kattoon kiinni.
    Uuden katon etureunassa on kiinteä rauta. Kuinka se voi lukita katon etuosan kiinni? En käsitä tätä! Pakkauksessa oli kyllä kaksi pientä rautaesinettä, mutta mihin käyttöön tarkoitettu?! ❓ 🙄

    #134220

    Ne rautaesineet on katon kiinnityskynnet. Katso onko ne väkäset tuulilasin yläreunassa kiinni popniiteillä tai vastaavilla. Siinä kuuluu olla sellaiset “tunnelit” niille katon reunan kynsille. Pysyy kyllä hyvin kiinni (katon reunan kuminauhan vetämänä sekä pyhän hengen avulla). Huomattavasti hankalampi käyttää, mutta ehkä hieman varmatoimisempi.
    Omassa vanhassa katossa oli juuri kuvailemasi kaltaiset nipsukat, ja uudessa katossa ei. Ne nipsukoiden vastakappaleet oli kiinnitetty popniiteillä (!) paikoilleen. Lähti helposti poraamalla pois. Toivottavasti sinulla ei ole hitsattu… Voithan myös siirtää ne vanhat nipsut uuteen kattoon, tulee muistaakseni samoihin reikiin kun se kynsi.
    Ei tainnut olla tämä selitys yksinkertaisimmasta päästä.:shock: Toivottavasti kuitenkin meni perille. Voin yrittää löytää kuvan selitykseksi.

    #134221

    No niin, tästä selviää:

    Tuollainen kolo pitäisi löytyä…

    …ja noin niiden mystisten metalllikappaleiden kuuluuu olla.

    #134222

    Sitten jos ja kun katto kutistuu, niin noitten nelkun kiinnikkeiden kanssa on ihmeissään.

    #134223

    Ai niin, tuli mieleen tuosta nameonen vinkistä se, että ne irtonaiset metallikappaleet on varmaankin taaimmaiset kiinnityslenksut jotka ainakin minulla tuli katon mukana myös.
    Kiinnittämällä katto ensin edestä, ja sitten vasta nuo takalenksut ruuvilla kiinni, saadaan pikkuinen säätövara jos katto kutistuu ( ei kyllä ole ainakaan vielä niin käynyt, kop kop…). Siis niin, että jos tekee oikein tiukkaa, irroittaa ruuvit ja vetää kuminauhaa tiukemmalle lenksujen takaa, ja lenksut uudestaan kiinni. Ei sieltä paljoa tule, mutta saattaa sieltä sentti irrota.
    Suurempi ongelma on ainakin autoartikkelin muutama vuosi sitten myymissä katoissa nuo metallikoukut joihin kuminauha on kiinnitetty. Irtosivat vuorotellen kummaltakin puolelta, ja viime kesälomareissulla vielä tuo palkin sisällä kulkeva nauha jonka päässä kiinnityslenkit.

    #134224

    Fairia ja muovivahaa kattoon pari kertaa vuodessa. Nam!. Pysyy tuoreena.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134225

    Ja ne kiinnityskoukut voi tehdä kupariputkesta, ei ruostu enään. Samalla kannattaa ruostesuojata se peltikotelo päistä, koska se on hajoaa koukkujen jälkeen seuraavana.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.