Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Miten kuljin tarkastetaan

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122363

    Hei!
    Olen vielä niin vihreä, että vasta etsiskelen kuljinta. Tiedän, että runko on se arka kohta, mutta miten sen kunnon voi taivasalla tarkastaa. Näkeekö sen jostakin painamalla tai nostamalla? Olen henkisesti varautunut uusimaan rungon ja koneenkin, mutta en mielelläni heti kättelyssä. Mattojen alle pitää kurkistaa, mutta kai niissä paikkoja saa olla kun vanhoista kulkimista puhutaan. Kuljin pitäisi olla mun tarkoitukseeni mahdollisimman alkuperäinen. Mieluummin osia sais puuttua, kuin että olis korvattu jollakin toiseen malliin tarkoitetulla.

    #134226

    Pahan runkovian näkee jo kaukaa. Etupellit (lokarit, konepelti, kolmiopellit) eivät istu paikoilleen eli rakoja siellä täällä. Samaten jos on lommoja kolmiopelleissä tms.

    Lahoja kohtia: Lattiat, takakontin pohja, takavalopelti, tuulilasin kehys, takalokarien kaaret, takatukivarsien stopparikumien alueet(=sisätakalokarit), rungon taka-aisat… Jos tuulilasintiiviste vuotaa pahasti niin myös hanskahylly on saattanut kadota jäljettömiin verhoilun alta. (Nähty on!) Ovien alapuolet kannattaa tarkistaa, samaten ovista etuikkunoiden alapuoliset osat (vaikeat korjata!)

    Koneesta: Ääni, pakokaasun väri (sininen runsas savu= syö öljyä) kuinka reagoi kaasuun (lämpimänä), kuinka öljyinen kone on päältä ja samaten vaihteisto. Vetarit: Jos on oikein väljät niin tuntee ajossa kun päästää kaasun ja aloittaa moottorijarrutuksen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134227

    Kiinnitä erityisen tarkkaa huomiota ovien istuvuuteen. Helmojen korjauksen yhteydessä saattaa huolimattomalta jäädä suuriakin heittoja joiden jälkeen ovet eivät enää istu. Tuollaisen virheen saa hyvin helposti aikaan, mutta on äärimmäisen hermojariistävää korjata jälkeenpäin.
    Huonosti tehdyt peltikorjaukset on yleensäkin ikäviä, koska sellaisten seurauksena saattaa joutua tekemään paljon ylimääräistä työtä.
    Konepellin sarana tuppaa myös ruostumaan puhki salakavalasti, jolloin vesi pääsee esteettä “hansikashyllylle”. Ja kuten Akaile mainitsi, siitä katoaa ajan kanssa pohja kokonaan.
    Kone on yksinkertainen ja varmatoiminen, ja jos kampi ei kolise, en olisi kovin huolissani jos nyt vähän tuprauttaisikin.
    Jos on tilaa tehdä sekä runsaasti aikaa ja paljon osaavia kavereita, mikään ei mielestäni sätkässä ole mahdoton paikka. Helpointa on tietenkin ostaa valmiiksi hyvä, mutta hankkimalla projektin, oppii paitsi tuntemaan kulkimen anatomian, tietää myös varmasti mitä saa.
    Onnittelut loistavalle harrastusvalinnalle 😀

    #134228

    Dyanen ovet ovat todella kettumaiset laittaa paikalleen ilman huonoa istuvuuttakin 😀 Mulla meni muistaakseni pelkästään ovien saranoiden paikan hakuun ja istuvuuteen yli 4h. Lukkoihin pari tuntia lisää!

    Mutta tavallisista sätkistä olen kanssa samaa mieltä, että istuvuus on tärkeää. Mutta hyvin yleistä on, että alareunasta paistaa valo, ovien kiinni meno ja pysyminen on tärkeämpää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134229

    Kiitti vinkeistä. Kyllä mulla olis tarkoitus purkaa se tuleva yksilö aikanaan, mutta ei tosiaan ihan kättelyssä. Kahtelin varaosahintoja niin totesin että vaihtomoottorikin maksaa suurinpiirtein yhtä paljon kuin nykyauton startti. Eikä se runkokaan mahdottomia maksa. No mulla on hyviä ammattiauttajia ympärillä tän tekniikan suhteen. Sen sijaan psyyke puolesta en niin tiedä, mutta kai sen puolen auttajat löytyy täältä 😉

    #134230

    Pssst… http://www.2cv-welt.de/shopkfzteile.php?c=163,166&kfzmodell=2cv6&ssl=OFF
    Paljon uusia osia, myös kokonaisia peltiosia…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134231

    jos haluaa rungoltaan ja tekniikaltaan toimivan pelin, niin katso myynti-ilmoitus. On uusi runko ja paljon muuta uutta. Eikä maksa kuin osien hinnan.
    Siis Dyane -73 kutosen alustalla ja tekniikalla.

    P.050 357 3010 tai 040 745 3500

    #134232

    Joo se olis varmaan ihan hyvä käyttökuljin, mutta kuten alussa kerroin, niin mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa olevaa haen.

    #134233

    Sitrosen myyntipalstalla on kaksi museorekisteröityä… 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #134234

    Näkyy olevan, mutta rättäreitä lienee ollut vain yksi. Nää viimeisen päälle laitetut on sitten taas harmittavaisia, kun niissä ei ole enää mitään tehtävissä. Ovat sivumennen aika arvokkaitakin.

    #134235

    Nettiautossa taatusti ruosteeton, sinkitylle rungolle rakennettu (+ sinkityt lokarit) ja tekniikaltaan kelpoisesti pelittävä museorekisteröity ajoon valmis wanhussätkä tunnuksella id553631

    #134236
    miki wrote:
    Kone on yksinkertainen ja varmatoiminen, ja jos kampi ei kolise, en olisi kovin huolissani jos nyt vähän tuprauttaisikin.
    /quote]

    Mulla on sellainen käsitys että silloin kun kampi rupeaa kolisemaan niin moottori hajoaa hyvin nopeaan tahtiin. Ehdottomasti yleisin syy kolinaan on nokka-akseli ja nostajat, myös osittain kiinnileikkautunut mäntä nakuttaa.
    Nokan kolina ei yleensä heti, eikä välttämättä koneen elinien aikana aiheuta suurempia vaurioita, mutta ääni tuppaa pahentumaan ja lopulta saattaa jopa aiheuttaa käyntihäiriöitä.
    Yksi jos toinenkin kone tuppaa kolisemaan 100tkm jälkeen jos nokalle ja nostajille ei ole tehty mitään.
    Kolinan laadusta voi kuitenkin päätellä aika tarkasti lähteen.
    Että jos kone kolisee, niin se ei välttämättä tarkoita että kampi olisi rikki.

    #134237

    Näyttää näitä kulkimia nousevan esiin kuin sieniä sateella. Tarkennan mun toivelistaa vielä. Kulkimen pitää olla mun mielestä rekisterissä, katsastettu, käyttömaksut suoritettu. Sit jos sitä on kunnostettu niin ehdottomasti alkuperäiseen suuntaan. Siis mm. auton, katon ja istuinverhoilun väri alkuperäinen. Moottorimalli sellainen mikä siihen alunperin on kuulunut ja rengaskoko ym. Kyllä kaikkia rättäreitä arvostan sinänsä, mutta itse en pidä sellaisesta omasta modifioinnista. Ps. Tällä hetkellä entistän moottripyörää.

    #134238

    Ei ole tuttavani vissiin vielä tätä myynyt. On erittäin alkuperäinen.
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=1328
    Kunnostus tehty pieteetillä ja ammattitaidolla. Luulen että hintakin on neuvoteltavissa.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.