Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka nelosen laatikko ja kutosen kone

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122422

    Moi vaan kaikille.Minulla on 2cv4 vm.72 ja vähän uudempi kutosen kone ilman vaihteistoa.
    Joutuuko tekemään paljon töitä jos istutan sen kutosen nelosen laatikkoon?
    Tämä on ihka ensimmäinen käyntini tällä foorumilla.

    #134496

    Käy se nelkun laatikko ihan suoraan siihen koneeseen. Välitys vaan muuttuu “maastoautomaiseksi”. Ja näihin viesteihin voi vastata ihan tällä “vastaa” näppylällä. Ei tarvitse aloittaa uutta keskustelua!
    Ja käyttäjä voi poistaa oman viestin, jota suosittelen siihen toiseen ketjuun.

    #134497

    muuttuukohan paljonkin maastomaiseksi? ajattelin kesällä Hammerfestiin pyyhkäistä.
    Siellä ylhäällä se onkin varmaan sopiva välitys.Entäpä maantie ajossa lumpio suorana huutaako kone?

    #134498

    Jos ei kauheita huippunopeuksia halua, niin kyllä sillä pärjää. Ykkönen siinä tahtoo jäädä turhaksi. Nelkkuhan kiertää yli 6600 ja kutonen vastaavasti jotain 5700. Jasu vois tarkentaa, vai?

    #134499

    Tienpäällähän sen sitten näkee kuinka käyttäytyy.Kiitos vinkeistä palaan sivuille toistekin

    #134500

    Joo, tuota, kyllähän nämä kiertää kivasti sellasen kymppätonninkin, ihan ilman virityksiä… Tietenkään ei saisi suositella, joku kuitenkin älähtää tästä… Mut omallani (kun vielä rundari mukana menossa oli), joskus kolmoselta neloselle vaihtaessa tuli viisari irti 8000 PM tapista asettuen lukemaan 7500 RPM… Ja edelleen sama kone ajossa…

    Haulla noista kierrosluvuista pitäisi jotain löytyä, nyt ei oikein aikaa tahdo löytyä juuri mihinkään… Kirjoittajaksi hakuun kannattaa tarjoilla minun lisäksi myös Akailea, hänelläkin on kivasti tuota tietoa kertynyt aiheeseen.

    Satkun vauhdissa nelkun loodalla kierroksia löytyy about 6000 ja kutosella vastaavasti 5000 RPM, näin karkeasti.

    #134501

    lainatakseni seuraavia sivuja:
    http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_calculations.html

    2cv6 vaihteistona 2cv4, renkaat 125/15 michelin
    100km/h = 5478r/min.

    2cv6 vaihteistona 2cv6, renkaat 125/15 michelin
    100km/h = 4891r/min.

    eroa on 587r/min.

    (Sitrosen hinnastossa rumpujarrullinen kutosenloota taisi olla n.170€.)

    #134502

    Vielä ne perusasiat miksi nelkun laatikko on liian lyhyt kutosen koneeseen.
    1. Kutosenkin laatikko on liian lyhyt kutoseen.
    2. Kulutus lisääntyy yli 70km/h nopeuksilla->lisääntynyt kulutus maksaa pian laatikon verran.
    3. Melu lisääntyy.
    4. Huippunopeus pienenee.
    5. Jos vedätetään äärirajoilla niin hajoamisriski isonee.

    Hyödyt on aika marginaalisia, kunnossa oleva kutonen kiipeää kyllä apeille isossakin lastissa, että ei 1-2 ylityksen takia kannata laatikkoa vaihtaa.
    Kiihtyvyys ei parane samassa suhteessa kuin huippunopeus, vaan vähemmän.

    Jopa alpeilla asuvat ovat alkaneet rakentamaan 5-vaihteisia, vaikka 1-4 vaihteet olisi saatu pelkästään välityksiä laskemalla.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.