Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Käyntiongelmia
- Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14.8.2021 at 22:50 heikkike toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.3.2006, 08:04 #122436
Nyt olis tämmöinen tapaus:
Vanhus lähtee hyvin käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä tasaisesti.
Kun lisää kaasua, niin pyrkii tukehtumaan ja paukuttaa ilmeisesti ilmanputsariin. Sama juttu vaikka käyttää lämpimäksi.
– Venttiilit on säädetty
– Kaasutin on liki uusi (500km ajettu)
– Pumppu melko uusi
– Tulpat ok
– Tulpanjohdot uusittuOmia pähkäilyjä:
– Sytytys pielessä. (miten säädetään?)
– Venttiilit karstassa (vähäinen ajo takana)
– Kaasuttimen säädöt ja mahdolliset vuodot???
– Polttoaineen syöttöongelmia?Jos joku tietäis lonkalta sanoa mitä tehdä. Joitakin ajatuksia sain jo vanhoistakin viestiketjuista.
Ps. ajokokemukseni on jo kymmenkertaistunut. (ainakin 500m jo ajoa takana) 😀
11.3.2006, 08:49 #134546Viallinen kondensaattori aiheuttaa tuollaista paukkumista.
Ohje kärkien vaihtoon ja sytytyksen ajoitukseen on esim http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/howto.html#ignition.
11.3.2006, 11:03 #134547Kuulostaisi siltä että sytykset jne. myös kaasarin tyhjäkäyntipiiri toimii.
Mutta heti kun avataan kaasuläppää, niin seos menee liian laihalle, koska bensaa ei jostain syystä tule.
Jos vikaa olisi pumpussa tai bensaletkun imupuolella, niin ehkä tyhjäkäynnilläkin olisi jotain häiriöitä.
Eli veikkaisin pääsuutinta, joko roska tai vettä.
Helpointa on tietenkin kaataa tankkiin etanolia.
Toiseksi helpointa avata kaasarin kansi ja puhallella paineilmalla.11.3.2006, 12:31 #134548Taidan aloittaa siitä siirtopumpun tsekkauksesta.
Kaasuttimen “anatomiaan” en ole vielä perehtynyt, mutta eiköhän se siitä selkene.
Jos ei sillä tokene, niin sitten kärkien kimppuun. Sitä sytytysennakon merkkiä en noin tekstin perusteella vielä hahmottanut, mutta eikös se ns. reikä sieltä jostain vasemmalta vauhtipyörän kupeesta löydy.
Polttoainevikaa puoltais ainakin se että tankissa oli pari vuotta vanhaa bensaa puoli litraa pohjalla, millä tuli ekat käynnistykset tehtyä. Tyhjensin kyllä loput pohjapropusta ja oli suht puhdasta.
Oliskohan polttoainesuodattimessa mitään ideaa?
11.3.2006, 13:17 #134549Jaa ei ole bensansuodatinta, kannattaisi laittaa.
Jos kone tukehtuu heti kun painaa kaasua niin en usko että vika on kärjissä.
Toki niitäkin pitää säätää, ettei se toki hukkaan mene jos niille ei ole tehty mitään.
Mikset laita etanolia ekana? Siellä on varmasti vettä jos tankki on seisonut tyhjillään ulkona?11.3.2006, 13:30 #134550Tankki on puhdistettu ja auto seisoo sisätiloissa kuivassa ja lämpimässä, mitä nyt kävin pihalla lenkin kiertämässä. Uudet bensat on tankissa ja tuskin siellä vettä on, mutta roskista en mene takuuseen.
Kyllä se kierroksia ottaa ja pitääkin ne, mutta kaasua painaessa ekaks paukuttaa imusarjaan muutaman pamauksen ja sitten vasta lähtee 😕
11.3.2006, 14:30 #134551Ai no sitten voi olla sytytyksessä, seossuhteessa, tulpissa, johdoissa, jos nyt mitään vikaa edes on…
11.3.2006, 14:41 #134552Tarkistapas tulpanjohdot ettei vuoda maihin jostain väliltä. Itse etsin joskus vikaa pitkään ja hartaasti ennen kuin huomasin että toinen tulpanjohto oli sulanut kiinni pakosarjaan; paukutti muuten melkoisesti…
11.3.2006, 22:29 #134553Tarkista että kaasari on tullut kiristettyä kunnolla. vuoto imupuolella saattaa hyvinkin aiheuttaa em. oireita. Ajelin itse muutamia tuhansia kilometrejä kaasari puoliksi irti rempan jäljiltä (en tiedä wanhuksesta, mutta nelkussa yksi mutteri on aivan mahdoton irroittaa sekä kiristää). Tyhjäkäyntiä käy hyvin, mutta takkuilee keskikierroksilla. Liian laiha seos syttyy ennenaikaisesti, ja voi paukuttaa imupuolelle venttiilin ollessa vielä auki. Korajatkaa mikäli puhun paltuuria, tietämykseni rajoittuu nelkkuunn( ja nyt myös geesun koneeseen johon tuntuisi pätevän samat systeemit). Puristukset kannattaa tietenkin mitata, joku voi kertoa mitä ne wanhuksessa pitää olla. Huonot tai epätasaiset puristukset kertoisi mahdollisesti kantavista venttiileistä (tai isommista murheista).
13.3.2006, 19:23 #134554No niin tänään pääsin tutkimaan asiaa.
Otin ilmanputsarin pois ja kokeilin käynnistää nähdäkseni tapahtuiko siellä kaasarin kurkussa mitään.
Ja kyllä vaan tapahtuiki. Löipi 20 cm lieskat ulos. hyvä ettei tukka palanut 😳Siitä päättelin, jotta sytytys täytyy olla väkisinkin pielessä. Kärjet oli ok. Kärkiväli ok. Ajoitus oli ehkä lievästi aikaisella. Säädin hiukan. Sitten laitoin kaikki tyytyväisenä pakettiin. Ja eikun starttaamaan. Ei lähtenyt enää lainkaan käymään.
Taas auki ja tutkimaan. Lopulta todennäköinen syy kaiketi selvisi. Katkojan kärjet eivät saaneet kontaktia, eli olivat ikäänkuin aina auki. Hiekkapaperilla kärkiä kiillottelemaan ja kontakti löytyi.
Elikä lopputulos oli se että pitkä seisotus oli hapettanut kärjet vähän toisaikaisiksi ja kipinä tuli milloin huvitti. Muutoin kärjet oli ok ja konkkakin oli ilmeisesti kunnossa.Kiitokset avusta vianetsinnässä. Kohta varmaantaas lisää kummia kysymyksiä 😀
21.3.2006, 20:23 #134555No nyt on vaihdettu kärjet kokonaan uusiksi ja käynti tuntuis olevan aina vaan parempi.
Nyt jäin ihmettelemään sitä säätöruuvia kaasarin alareunassa. Mitenkähän sitä olis tarkoitus säätää ja mitä se ylipäätänsä säätää? Olisko kyseessä tyhjäkäynnin seosruuvi ❓ ❓26.3.2006, 08:05 #134556No vastauksen tapaisen kaasuttimen säätöön löysin lopultakin.:D
Lainaus säätöarvokirjasta, tai mikä lie:
” SOLEX 26CBI: Lämmitä moottori normaaliin käyntilämpötilaansa ja säädä joutokäynnin kirrosluku niin suureksi, että keskipakoiskytkin juuri alkaa tarttua kiinni. Joutokäynnin kierrosluvun säätöruuvi nojaa joutokäyntivaimentimen vipuun. Tämän jälkeen avataan ruuvia puoli kierrosta.
Kierrä joutokäynnin seosruuvia kiinni kunnes moottori juuri alkaa käydä epäsäännöllisesti. Avaa ruuvia sitten puoli kierrosta.
Avaa kaasuläppä ja anna se sulkeutua joutokäyntiasentoonsa. Mittaa aika, joka kuluu nopeudensäätöruuvin kosketushetkestä vaimentimen vipuun tämän vivun ylimpään asentoon kääntymishetkeen saakka. Ajan tulee olla 1,4…2,5 sekuntia. Ellei aika ole annetuissa rajoissa, on vivun palautusjousen jännitystä muutettava. Jos jousta kiristetään siirtämällä päätä kauempana olevaan pykälään, aika lyhenee ja tietenkin päinvastoin.”
Vihkosesta löytyy säätöohjeet myös 26 BCI kaasuttimelle
2.4.2006, 18:24 #134557Alempi säätöruuvi vaikuttaa ilman santiin.Perussäätä:kokonaan kiinni ja puolitoista kierrosta aukipäin.
2.4.2006, 19:21 #134558Juuh.. Nyt olen vetänyt vähän henkeä välillä. Tuo säätökirjaohje edellytti nostamaan kierrokset niin ylös, että keskipakoiskytkin tarttuu kiinni.
Kokeilin sitä, mutta kyllä kierrokset on silloin jotain muuta kuin tyhjäkäyntiä, vaikka siitä sitten puoli kierrosta ottikin pakkia ruuvista. Asettelinkin sen sitten ihan siivosti käymään joutokäyntiä paikallaan.No sen tyhjäkäynnin seosruuvin laitoin siten, että kun alkoi tukehtua niin puoli kierrosta takaisin. Menee vähän kokeilumenetelmällä 🙂
17.4.2006, 07:39 #134559Vappu lähestyy ja edelleen yskii 😥
Kaasua painettaessa veto päällä tuntuu ikäänkuin miettivän ens alkuun sitten köhii hetken ja vasta sitten “ampasee”??
Tähän mennessä:
Venttiilit säädetty
Kärjet vaihdettu ja sytytystä säädetty ennakkomerkin mukaan.
Pumpun pitäisi olla lähes uusi. Ilmeisesti toimii kun pitää kierrokset
Kaasaria puhdistettu. Kaasutin lähes tuliterä 500km ajettu
Tyhjäkäyntiseosta säädetty sinne ja tänne.Ajatuksia:
Pitäisikö sytytystä vielä jotenkin säätää.
Kantaakohan venttiilit (säädetty kylmänä 0,2mm) -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.