Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Taka turvavyöt??

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122504

    Heippa..

    Olen talven aikana kunnostellu -82 vuoden 2CV6 sitikkaa, nyt alkaa olla loppu suoralla ja tuli tuossa pulma eteen.
    Auto on maahan muutossa tuotu Suomeen Norjasta -97. Suomessa ei ole katsastettu ja nyt pitäs katastaa…eli kysymys kuuluu pitääkö takana olla kolmen pisteen turvavyöt, kyseisessä autossa on vain lantio vöille paikat takana…
    Suomeen tuli laki 1.1.1981 kolmipisteturvavöistä koskeeko maahanmuutto ajoneuvoja??

    Löytyykö ennakkotapauksija…

    #134920

    Ei koske.

    #134921

    En nyt muista kuka, mutta joku Oulun-Kajaanin tasalla elävä kiltalainen joutui laittamaan taakse kolmipistevyöt. Kuljin oli joku 80-luvun malli. Charleston kai. Rullat oli muistaakseni kiinnitetty takaikkunan yläpuolella olevaan hentoon palkkiin hitsattuun paksuhkoon teräslaattaan.

    Hatarat ovat muistikuvani, joten valalle en asiasta mene.:oops: Kuljin ei tainnut olla varsinaisesti “muuttoauto”.

    #134922

    Miksipä ei koskisi? Oma kohtainen kokemus viikon takaa.
    Miulla on acadiane -84 ja kolmipistevyöthän ne taakse piti laittaa. Kiinnitys tavalle ei ole sääntöä. Ja sitten vielä etupenkkeihin pitää laittaa niskatuet jos ei jo valmiiksi ole.
    Huom. missään ei sanota että ne pitää olla rullavyöt. Eli helpomalla pääset jos laitat rullattomat kolmipistevyöt(?).
    Soitto katsastuskonttorille niin saat varmuuden asioista 😉

    #134923

    Terve!

    Katsastus viranomaiset tarvitsee faktoja..
    Laki 267/1981 momentti 88§

    Turvavyön käyttö
    Henkilöautossa kuljettajan ja etuistuimella matkustavan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä, jollei asianomaisen sairaus tai vamma taikka muu erityinen syy sitä estä Liikenneministeriö voi antaa tarkempia määräyksiä sellaisista henkilöön liittyvistä seikoista, jotka estävät turvavyön käytön.

    Jollei lapsi voi käyttää turvavyötä, kuljettajan on huolehdittava, että lapsi matkustaa takaistuimella tai tarkoitukseen soveltuvassa turvaistuimessa.

    Edellä 1 momentissa säädetty turvavyön käyttämisvelvollisuus ei kuitenkaan koske ammattimaiseen henkilöliikenteeseen käytettävän henkilöauton kuljettajaa eikä matkustajaa. Asetuksella voidaan säätää kuljetuksen ja ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.

    Tämä laki velvottaa etuistuimella olevien turvavyön käyttöä mutta ei puhu
    takana istuvista mitään..

    1.1.1981 laki velvottaa kolmipiste vöitä eteen ja taakse…

    Löydätkö jonkin pykälän joka osoittaa katsastusmiehelle että sitikkaan ei tarvitse asentaa kolmipiste vöitä taakse….maahanmuutto ajoneuvvoon?

    #134924

    Kiitos avusta…

    Kyllä taitaa päästä vähemmällä kun ripustellee jotku henkselit taakse kolomee pisteesee…ja vie auto näytille 😉

    #134925

    Hetkinen, onhan autoja tuotu maahan viime päivinäkin, eikä niissä ole oikeastaaan mitään varusteita mitä laissa on säädetty.
    On eri asia jos auto ensirekisteröidään kuin että se on ollut jossain muussa maassa rekisterissä.
    Jalppis, millä perusteella ne sitten sitä vaati?

    #134926

    Olikohan aken sivuilla vai missä, mutta jossakin on selvät säännöt siitä mitä ajoneuvosta pitää löytyä. Suomen laki on Suomen laki, muutenhan tänne vois tuoda vaikkapa Hollannissa myytävänä olevan acadianen, jossa on subarun moottori ja saada sen rekisteriin…
    Ei sillä ole merkitystä jos auto on ollut muualla rekisterissä. Kun tuonti-auto on Suomessa, niin se pitää rekistöröintikatsastaa Suomessa. Tässä rekistöröintikatsastuksessa insinööri lukee lakikirjaa ja tutkii auton varusteita. Tuon jälkeen voi vaikka purkaa varusteita pois jos haluaa – ei ne niitä enää normaaleissa vuosikatsastuksissa katsele.

    #134927

    Vaikka siellä on selvät säännöt, niin silti voi olla pykälä joka sen kumoaa.
    Miten sitten on ylipäätänsä mahdollista saada sätkä Suomessa rekisteriin, kun siitä puuttuu ainakin 10 eri varustetta, enkä ole kuullut että kukaan Suomessa olisi moiseen urakkaan ryhtynyt.
    Siinäkin on eroa että Suomessa ei ole koskaan ole ollut tyyppihyväksyttynä rättäriä subarun moottorilla, eikä myöskään missään muussakaan maassa.
    Eikä myöskään tietääkseni missään sätkissä ole ollut edes kolmipistekiinnikkeitä?

    #134928

    Yritinhän mie selitellä, että eihän viimeisissä Korpivaaran tuomissa sätkissä ollut kolmipistevöitä takana, että sätkillä oli joku erivapaus niistä.
    Ei ollut mitään merkitystä asialla. Se on ollut Korpparin oma sopimus. Nyt jos haluaisi saman vapautuksen pitäis se erikseen hakea ja maksaa 300€ siitä. Eli ei kannata. Mutta edelleen käynti/soitto konttorille selvittää asian/asiat.
    Hyvää kevättä sätkäilijät 😉

    #134929

    Tälläinen löytyy AKE:n käytetyn auton maahantuontiohjeesta:

    “Rekisteröintitodistuksessa on oltava merkittynä ajoneuvon rekisteröinti- tai käyttöönottopäivä, jonka perusteella määräytyy ajoneuvolta Suomessa edellytettävä tekninen vaatimustaso.”

    Tämän mukaan Suomeen ei voisi käytännössä tuoda yhtään yli vm 81:stä sätkää.
    Miksiköhän katsastusmiehet sitten hyväksyvät sellaisia kolmipistevyövirityksiä jotka ovat vain muodon vuoksi, ihmeellistä lain tulkitsemista.

    Aihetta sivuten, täällä on mielenkiintoisia esimerkkejä lain tulkinnoista:
    http://www.katsastajat.com/kysymykset/

    #134930

    😮 Ompa omituiset Olympialaiset; itse olen tuonut maahan vuonna 1984
    2 v vanhan Charlestonin, johonka vaadittiin lannevyöt taakse, roiskeläpät eteen, lämmitettävä takalasi ja lampunpesimet ( 3 viimeistä häipyneet muittenkin autojen katsastuksesta !) Viime kesänä toin Ranskasta 1986 Cocoricon, jossa lannevyöt takana; ei kommentteja kolmipisteisistä tai niskatuista ! Ainoastaan peruutusvalo ja sivuvilkut vaadittiin. TULE JYVÄSKYLÄÄN, SUOMEN ATEENAAN, TÄÄLLÄ KATSASTUSKIN HOIDETAAN SIVISTYNEESTI 😆 😆 😆

    #134931

    @Julli wrote:

    Ainoastaan peruutusvalo ja sivuvilkut vaadittiin.

    Eikä nämäkään olleet edes hankalat laittaa, mitähän siihen mennyt olisi, muutama hassu tunti kahveineen ja makoisine lisukkeineen. Suuritöisin oli peruutusvalokatkaisija, olikohan joku Audin osa mikä siihen tuli laitettua. Ja vieläpä ihan vastaavasti kuin tehtaallakin olivat asian ratkaisseet, yllättävää minulta että näin tällä kertaa… Siis tuo tehtaan ratkaisun apinointi…

    Nimim. tuossakin projektissa mukana ollut…

    #134932

    Mulla ei ole 3-pistevöitä takana, ja on suomen rekisterissä.

    Katso muuten se 4-numeroinen luku apparin puolelta rintapellistä ja tarkista siitä kulkimesi valmistuspäivämäärä. Jos auto on tehty 81, kannattaisi se ehkä laittaa museorekisteriin ? Tässä kohta kun kuitenkin tulee päästöjen mukaan tuo auton käyttövero, eikä kulkimessasi luultavasti kuitenkaan ole katalysaattoria.

    #134933

    Julli kehuu Jyväskyläläisiä katsastusasemia. Kysyisinkin: Mitä katsastusasemaa suosittelet rättärin katsastukseen Jyväskylässä/Keski-Suomessa?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.