Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ei starttaa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.5.2006, 14:37 #122534
Koitin lähteä vappuajelulle, mutta voi, kuljin ei startannutkaan. Kyseessä on 2CV6 -77.
Akussa on virtaa, ajovalot toimii. Öljynpainevalo syttyy, mutta avaimella startatessa ei startti inahdakaan. Konehuoneessa joku naksahtaa vaimeasti, (ja öljynpainevalo ihan hieman värähtää), eli mielestäni virtalukko toimii. Koitin heilutella sulakkeita, startin, puolan, yms käteeni sattuvat johdot ja piuhat, mikään ei tunnu olevan irti.Onko käytännönläheisiä ehdotuksia mitä kannattaa kokeilla sauraavaksi?
Startti ei ole pitänyt mitään ihme ääniä eikä oireillut aiemmin. Muitakaan oireita ei ole ollut.
Harmitti niin että en ole koittanut edes työntämällä käynnistämistä. Eipä oikein ollut sopivia työntäjiäkään. Ja eihän se ainakaan pidemmän päälle ole kovin käytännöllinen ratkaisu.
1.5.2006, 14:53 #135100Koputtele starttia varovasti vasaralla ja koeta uudelleen.
1.5.2006, 15:35 #135101Koputtelin ja koitin. Ja starttasi! 🙂
Kiitos PienempiOlli, että ystävällisesti vastasit viestiin. (Konsti oli lisäksi juuri sopivan vaikea mekaanikontaidoilleni.) Kolkuttelin kohtuullisen varovasti sekä moottoria että varmuudeksi vielä sitä solenoidia. Starttailin pari kolme kertaa, ja hyvin pelasi.
Seuraavaksi lukisin mielelläni käytännönkokemuksia tämmöisistä vasaralla koputellen toimivista starteista. Mikä tuo vika on, ja miten korjataan/korjautetaan?
1.5.2006, 17:47 #135102Hiilet lopussa/lopuillaan. Otetaan startti pois paikaltaan, avataan se vaihdetaan hiilet, kasataan startti ja kiinnitetään takaisin paikalleen. Näin yksinkertaistettuna… Vaihtoehto B: otetaan startti irti, viedään starttikorjaamoon(siis autosähköliikkeeseen), haetaan startti sovitun ajan päästä pois, jätetään eurorahoja starttikorjaamoon, palautetaan startti takaisin paikalleen ja jatketaan ajoa.
Kyl sätkän helposti tuuppaa itsekseen käyntiin, joskus työnsin alun kolmatta viikkoa käymään kun ei akkukauppaan ehtinyt, siis vähintään viisi kertaa päivässä… Käytännössä sätkäää ei tarvitse saada kuin juuri liikkeelle, niin jo vain koneen käymään saa. Ainakin silloin kun kone on kunnossa ja hyvissä säädöissä…
1.5.2006, 18:45 #135103Eikä tarvitse edes tuupata kun on veivi jolla käynnistää.
1.5.2006, 19:24 #135104Toinen kylläkin harvinaisempi vika – päätyjen puslat niin kuluneet, että ankkuri “makaa” vasten startin runkoa… metalli vasten metallia -äänet tässä tapauksessa huomattavat.
Omakohtainen kokemus = laiskuus vaihtaa = hyvä vasara.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.5.2006, 19:54 #135105Joo mut jos on keskipakoiskytkin, niin ei kai paljon tuuppailut auta käynnistämisessä:cry:
Mutta onneksi on veivi 😀
2.5.2006, 08:41 #135106@Aakku wrote:
Joo mut jos on keskipakoiskytkin, niin ei kai paljon tuuppailut auta käynnistämisessä:cry:
Mutta onneksi on veivi 😀
Totta, mutta tuota tuuppailua tarjoilin, koska:
@Turo wrote:Kyseessä on 2CV6 -77.
Kun koneessa on säädöt kunnossa, ei weiwaimella voi pyörittää niin hitaasti moottoria ettei se käyntiin lähtisi…
2.5.2006, 12:10 #135107Mä taidan, jahka joudan eli viitsin, irroitella startin. Käytännössä varmaan mun on parempi viedä se autosähkökorjaamolle, eli Jasun vaihtoehto B.
Eiköhän mulla veivainkin jossakin varapyöräkotelossa majaile. Voisihan sitäkin koittaa ainakin yleissivistyksen vuoksi joskus. Ja mielellään kaupan parkkipaikalla että on muillekin katseltavaa. Kyllä tossa mun sätkässä lähtee kone käyntiin tosi hyvin, että sikäli pitäis onnistua.
4.5.2006, 18:22 #135108Tiedoksi – jos vaikka joku muukin joutuu miettimään starttiasioita, tai muuten vaan – tässä tän hetken tilannetta.
-Uusi tarvikestartti Citroen tarvike ja varaosaliikkeessä 72 euroo
-Citroen korjaamolla Valeo startti 120 euroo. Se on kuulemma niin hyvä että voi ajaa pari kilometriä vaikka pelkällä startilla! 🙂
-Vaihtostartti autosähkötarvikkeessa Tampereen keskustassa n. 80 eurooAion koittaa, koska on jännempi laitella vanhaa kun ostaa uusia, sittenkin vaihtoehtoa C, ja usutin tuttavan joka on näitä askarrellut sen kimppuun. Mun tehtäväksi jäi etsiskellä uudet hiilet. Muuten se näytti siltä että saadaan siitä soiva peli jos hiilet löytyy.
? Jos joku tietää mistä Tampereella saa ostaa / kannattaa kysyä Ducellierin hiiliä, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Muuten koitan tuurilla mitä puhelinluettelosta löytyy.
5.5.2006, 07:49 #135109Suosittelen laakeriholkkien vaihtoa myös. Ei ole vaikea homma. Ja pyörii varmasti paremmin jatkossa. Siis holkki lyömällä pois, uuden holkin öljyäminen sormien välissä puristaen, varovainen naputtelu koloonsa. Ja siinä se! 😀
7.5.2006, 11:05 #1351107.5.2006, 15:13 #135111@Turo wrote:
? Jos joku tietää mistä Tampereella saa ostaa / kannattaa kysyä Ducellierin hiiliä, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Ainakin Jykylän suunnalla starttiin, kuten laturiinkin, saa hiiliä mistä tahansa autosähköliikkeestä. Ei niiden tarvitse olla merkiltään Ducellier, ottaa vain vanhan hiilen mukaan ja kysyy että “saisko tähän lisää mittaa, kiitos?”. Mittaavat vanhan hiilen ja menevät hyllystä noutamaan vastaavilla mitoilla varustetun hiiliparin. Mitähän lie hinnaltaan nykyään ovat, viimeksi näitä ostellessa oli jotain vitosen-kympin välissä…
Paras esimerkki mitä itselle on sattunut, menin 6-volttisen vetostartin takapäädyn kanssa Tarvikehaussi-nimiseen autosähköliikkeeseen, laitoin päädyn tiskille, jolloin n. 70-vuotias liikkeen omistaja katsoi että “onkos tämä 60-luvun alun Tuseljeerin pääty? Muistaakseni tällaiseen löytyy hiiliä, vielä kuutisen paria tuolta hyllystä…”. Ja sieltähän sellaiset löytyi, hintaan 18 markkaa…Ammattitaitoa ja kokemusta näytti olevan…
10.5.2006, 17:24 #135112Tampereelta löytyy 2CV:n startin hiiliä Electro-Tuotteesta Aleksanterinkadulla. Sama paikka josta taannoin ainakin vielä sai keltaisia polttimoita. Ducellierin hiilet maksoivat 6 euroo. Paris-Rhoneenkin olis löytynyt. Minulla on siitä putiikista hyviä kokemuksia.
Startti saatiin toimivaksi, ja kelpaa sillä nyt starttailla.
Kiitos kommenteista ja ohjeista kaikille osallistuneille!Tänään ihmettelin takaluukun lukkoa. Sitä kun ei enää tahtonut saada kiinni – lukko pyöri vaan tyhjää ja takaluukku jäi kolisemaan auki. Putsailin, ihan vähän viilailin yms. Ja ainakin nyt se toimii.
Hommaa helpotti se, että lukon niitti oli jo porattu auki edellisen kerran kun se lakkasi toimimasta joitain vuosia sitten, ja laitettu tilalle kierre ja ruuvi. Joten lukon sai irti ja puretuksi. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.