Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Maavara

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122545

    Mitenkäs tuossa kulkimessa säädetään tuota maavaraa.Pitäisi saada perää vähän ylös.Jostain luin että onnistuu yhtä pulttia kiertämällä mutta mistä pultti löytyy?
    Malli on -67.

    #135175

    Samaa asiaa vähän miettisin. Ajattelin, josko sieltä varvan päästä silmukoista säätäisi lyhyemmäksi? (ovatten usein piukassa, jos ei ole herkistetty ja voideltu)

    Kun nostin kulkimen nosturille niin että nostin nelipistenosturilla rungosta, niin yksi kulma jäi ilmaan. Ikäänkuin runko olisi korkkiruuvilla. Pyörilleen laskettuna se oli silmämääräisesti tasan, koskapa siinä on erillisjousitus kaikissa pyörissä.

    Todennäköisesti paino makaa kuitenkin nyt ristikkäin kahdella kulmalla.
    Jostain olin muistaakseni lukenut sellaisesta konstista, että laitetaan vaaka jokaisen pyörän alle ja aloitetaan niillä säätäminen tasan. Olisikohan jotakin kikka kolmosta näihin säätöhommiin? Mitenkähä korkealla sen peränkin sitten pitäisi olla?

    #135176

    2CV:n maavara on edessä 195 mm ja takana 280 mm, mittauskohta akselipulttien välissä.

    Säätö tehdään siten, että säädettävä nurkka (tai koko keula tai perä) tunkataan ilmaan, ja jousivarpaa silmukkamutteriin kiertämällä säädetään varvan pituutta. Kun varpa lyhenee, maavara kasvaa ja päinvastoin. Jousivarpa katkeaa jousipäntön sisältä, jos yrittää säätää niin että pyörä on maassa.

    Oikea-vasen-balanssia voi säätää näin (tässä etupään tarkistus ja säätö, takapää tehdään vastaavalla tavalla):
    – tunkataan auton perä ilmaan siten, että noston tukipiste on tarkasti rungon keskilinjassa taka-akseliputken alla
    – tarkistetaan onko oikean ja vasemman etunurkan maavara sama
    – jos ei ole, lasketaan perä alas, säädetään jompaa kumpaa etunurkkaa, tunkataan perä uudestaan ylös samalla lailla ja tarkistetaan korjaantuiko tilanne

    Aina ennen maavaran mittausta pitää keikauttaa autoa niin, että jousitus ja iskunvaimennus asettuu lepotilaan.

    #135177

    Kiitos tyhjentävästä selvityksestä. 😀

    Vielä tarkennukseksi, mistä tarkkaan ottaen mitataan kun puhutaan etu- ja takanurkista?

    #135178

    @amikutoseeni wrote:

    2CV:n maavara on edessä 195 mm ja takana 280 mm, mittauskohta akselipulttien välissä.

    Elikkäs kyseessä on ne 17mm (dementia, olikohan näin..? Siis pultinkannan koko) kannalla olevat pultit joita akseliston poikittain menevän putken kohdalla on.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.