Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kysyvä ei tieltä eksy!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122571

    Kutoseni pölläytteli runsaasti savua moottorijarrutuksen jälkeen,joten ajattelin kannet koneistamoon ja ohjurin stefat uusiksi.Kyllä öljyäkin lisäilin,mutta se on kohta halvempaa kuin bensa.Otin toisen puolen kokonaan irti sylintereineen,kun ei kansi suosiolla irronnut.Väkivaltaa en käytä.kuin pankin kassaholvissa.No,sylinterissä ei kynnyksiä,männän pää karstainen ja öljyinen,renkaiden katkokset kaikki samassa kohdassa.Sisempi kait öljyrengas löysä kuin villasukka.Edellinen omistaja sanoi kyllä että männänrenkaat kannattaa vaihtaa ja siitä on kai ikuisuus.Kone käy nätisti ja kalinoita ei kammessa,mutta veto on vähissä.Asiallisia neuvoja vastaanotetaan tässä foorumissa tai meju@kolumbus.fi🙂

    #135273

    Pelkästään se että renkaiden urat on samassa linjassa voi aiheuttaa jonkinasteista savutusta.
    Vielä jos öljyrengas ja sen ura ovat väljiä, lisäävät entisestään savutusta.
    Ennenkuin vaihdat männänrenkaita, tarkista että männän urat ovat riittävän tiukat.

    #135274

    Juurikin vastaavan oireiseen kutoseen remonttia tehneenä menneenä keväänä, kansista ei mitään sanomista löytynyt, männänrenkaissa katkosrakoa yli milli. Tehdas suosittaa hyvinkin paljon pienempää… Kampi ei kolissut, ei mitään välyksiä tuntunut. Oireina pelkästään vedon vähyyttä, öljynkulutusta sekä käynnistysvaikeuksia.

    Vaihdoin koneeseen uuden mäntä-putkisarjan (muistaakseni Auto-Gallialainen, edullinen sarja oli). Nokka oli myös tarkemmin tarkasteltuna rajatapaus jota ei ajokoneeseen kehdannut laittaa. Onneksi “takapihan varasto” auttoi asiassa… Näillä toimenpiteillä kone kasaan, “testipenkissä” koekäyttö (ekalla starttinhipaisulla käyntiin, tietenkin startilla ensin ilman kipinää öljyt kansiin), kone sätkän keulaan ja toteamus että taas mennään ja sujuvasti.

    Kun nyt kerran silinteri irrallaan on, mittaa männänrenkaan katkosrako ja jatka siitä eteenpäin. Myös männän väljyyden vertaaminen silinteriin on paikallaan…

    #135275

    Jasu on oikeassa, jos mantä on jo väljä sylinterin kanssa aiheuttaa se männän heilumisen koneen pyörimis suuntaan jolloin eivät männän renkaat enää pysty suoriutuun tehtävästään, saatikka että päitten välys vielä päästää öljyt ohi! 😯 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #135276

    Enemmän männän urien välys vaikuttaa kuin putken ja männän välys ja siitä johtuva päittäisvälys. Kokemusta on vanhoista kunnostetusta männistä ja vanhoista putkista mitä on hoonattu useampia kertoa urakalla, niin silti on mahd. saada hyvät puristukset.
    Mutta jos määnän urat on väljät, niin ei auta vaikka kaikki muu olisi kunnossa.

    #135277

    Mittautin 18 heppasesta ohivuotomittauksen. Näytti vasemmassa pytyssä vain 1% ohivuotoa. Oikeassa 15%.
    Kuulemma ei koskaan ollut tullut vastaan aikaisemmin alle 4% ohivuotoa.
    Tiedä häntä sitten?? Kone oli tosin kylmä.

    #135278

    Voi olla että venttiili kantaa tai vuotaa.

    #135279

    Vaan nimenomaan annettiin ymmärtää, että 15% ohivuoto on hyvä ja 1% ohivuoto on käsittämättömän pieni. 😯

    #135280

    En puhunut mistään päittäis välyksestä vaan mannän renkaiden päitten välyksestä! Toisekseen männän helmat kuluvat vanhemmuuteen koska toinivat männän ohjurina ettei mäntä pääse kääntymään silloin kun kiertokanki kääntyy yläkuolokohdan yli akselin pyörimis suuntaan!
    Sitä varten on vielä risti tappikin asennettu hiukan laitaan vähentämään männän kääntymis ilmiötä. Että kannattaa olla tarkkana kun arvostelee toisten kommentointia 😈 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #135281

    Ensinnäkin puhuin samasta päittäisvälyksestä kuin sinäkin enkä kommentoinut mainitsemaasi heilumista mitenkään, eli?
    Mutta virikoneissa on noita männänhelmoja lyhenneltykin ja männät kuluu sieltä alhaalta aika vähän ja putket vielä vähemmän, enemmän se yläpää kuluu.
    Sitten sillä männän mahd. ~0.03-asteen “heilumisella” ei kyllä puristusten kanssa ole mitään tekemistä.
    Mutta yhdet tosi väljät satsit kyllä taisi kolista hieman kylmänä, mutta puristukset oli priimat. En tiedä sitten johtuko väljyydestä, muttei siitä mitään muuta haittaa ollut.

    #135282

    Näinhän se menee. Se sylinterin kuluminen siinä männänrengaiden liike osuudella aiheuttaa sen että sylinteri kuluu maljamaiseksi, mikä taas johtaa siihen että männän renkas joutuu supistumaan ja laajenemaan joka kerta kun mäntä kulkee edes takaisin. Suurilla kierroksilla se ei enää kerkeä seurata sylinterin muotoja ja tapahtuu ohi puhallusta ja öljyn kulkeutumista palotilaan? Lisäksi vielä se männän helman lappääminen lisää efektiä!
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #135283

    Onhan se tietysti mahd. että renkaat eivät pysy mukana ja että männän toispuoleinen kuormitus lisää ohivuotoa (mutta ei kyllä kulmamuutos…), mutta käytännössä ainoastaan mäntien urien kulumisella ja renkaiden kulumisella on ollut todellista merkitystä.
    Toi mukanapysyminen ei musta kyllä kuulosta siksi realistiselta, että yläkuolokohdassa ne kyllä ehtivät palautua ja alaspäin mentäessä puristustahdilla suippeneva muoto itseasiassa tiivistää pintoja, tai vaikuttaahan se puristustahdin paineisiin. En kyllä osaa yhtään sanoa vaikuttaako puristustahdin vai työtahdin ohivuoto enemmän.
    Toki näillä kaikilla on yhteisvaikutusta, että jos renkaat ja männät on kuluneet, niin putkien välys ei varmasti paranna tilannetta.

    #135284

    Öljy kulkeutuukin sinne palotitaan imutahdin aikana? Ja samalla ohivuoto huonontaa bensan saantia eli sieltäkin puolen kannattaa asiaa lähestyä? 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #135285

    Ja sitten jos/kun venttiilien ohjureita vaihtaa/vaihdattaa, kannattaa yrittää varmistua että ohjurit myös pysyvät paikallaan. Ymmärtääkseni alkuperäisissä on ulkopinnassa uritus joka edesauttaisi kiinnipysymistä. Ettei käy kuten itselle Tammer-Dieselin ohjureiden (sileät ulkopinnat) asennuksen jälkeen, kahdesti irti. Tosin takuuseen laittoivat molemmilla kerroilla kiinni, kolmatta kertaa eivät enää kiinnittäneet kun teki saman tempun seuraavalla omistajalla…

    Tulee muuten tehokas savugeneraattori kun pakoventtiilin ohjari irtoaa, kanteen tuleva öljyputki kun painaa suoraan kannelle kuuluvat öljyt kuuman pakoventtiilin päälle… 1½ litraa viidessä minuutissa pihalle, irtomoottoria pihassa käytellessä ei moottoria näkynyt, ei edes käsiä kun pidin toista kättä kaasarilla ja toista laturilla (konetta kiinni pidellen, ettei karkaa naapurin puolelle.. 😉 )… Naapuri kyllä kehui että hyvät savut pihaan tuli, matkaa liki puoli kilometriä…

    #135286

    Kyllä nyt näillä näkymillä vaihdan vaan männänrenkaat,sillä oli ne kyllä aikansa eläneet etenkin öljyrenkaat.Sylinterit ei väljät eikä kynnyksiä.Pistän nippuun ja varakannet koneistamoon.Tämä kesä näillä eväillä ja katsotaan onko tarvetta talvella suurempiin operaatioihin.Saattaa tulla toinenkin Rättäri huostaanottoon. 🙄

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.