Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Propellin irroitustyökalu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122762

    Olen useaan otteeseen taistellut itsepintaisesti kiinni jääneen kutosen propellin kanssa. On nitkutettu tiukalla ja vähemmän tiukalla putkella vasaran avulla ja ilman. Kiinni on ja pysyy. Aikanani laitoin sen kiinni uuteen koneeseen mutta nyt 13 vuotta ja 40tkm ajettuani alkaa olla jo käymishäiriöstä liikaa merkkejä.

    Muistivaraisesti aloin jäljittää irroitustyökalua, joka syntyy siten, että tehdään kierteet veivin paikalle jolloin 22mm pultilla sytyy ulosvetäjä. Idean kehittäjä kertoi laittaneensa 22mm kierretyökalun jaoksille kiertoon, muttei ollut saanut siitä havaintoa moneen vuoteen. (Hämeenlinnassa viimeksi?). Onkohan jollakulla tietoa missä ko. jenkatappi tälllä hetkellä olisi ❓

    #136469

    Hyvä työkalu siihen on ulos lyönti työkalu, sellainen jossa puntti liukuu tangossa jonka päässä on stoppari. Toiseen päähän laitetaan sellainen tanko jossa on kynsi laidassa. Sen voi tekaista vaikka 8 mm pultista. Kynsi pujotetaan ropellin pultin reiän taakse ja mojautetaan puntti liu-un päähän rivakasti ja ropelli kolisee lattialle.
    💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136470

    Nyt on propellikin irti 😀 . Tarvittiin se suoraan ulospäinvetävä voima. Tein ensin lainatulla 22mm jenkatapilla jenkat. Sitten pulttiin vanttiruuviöljyä ja kohttuvoimainen kierto ja irti pamahti.

    Yllätys oli kun kartiopinnat olivat täysin metallisen puhtaat, ilman ruostetta ja ilman rasvaa. Koneistusjälki on kyllä karheaa, kuin nro 60 hiekkapaperin jäljiltä. Ehkä se oli syy hyvään tartuntaan.

    Tämä tekniikka siis toimii erinomaisesti, joten jos jostain se jaoksissa kiertäväksi tarkoitettu 22mm kierretyökali ilöytyy, niin voin suositella jenkojen tekoa ennen seuraavaan jaokseen lähettämistä.

    Tuo lyöntityökaluvinkkikin olisi varmasti toiminut, mutta vitkuttamalla tämä yksilö ei olisi lähtenyt.

    #136471

    Tuota esittelemääni puntti lyönti työkalua on ollut myynnissä ainakin Biltemalla, voi olla että ei enää. Minulla kylläkin omaa valmistetta kaksi eri kokoa, rajumpi ja toinen pieni pikku touhuun. Niihin tekemällä sopivia nokka työkaluja voi sillä tehdä paljon muutakin touhuja, esim: laturin pääty laakeri ynnä muuta. Vain mielikuvitus on ehkä rajana?
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136472

    mahtaako kellään helsingin seudulla olla käytettävissä 22 mm kierretappia ??
    mikko

    #136473

    -k-raurasta 3,75e. 12mm aluslevy muutama noin 4. 12mm kertaa 100mm kuusioruuvi jam12 mm kertaa80 kiilaankkuri (20)porareikä,pfg-ankkuri irtohylsy m1 (24260114). ja vähän maalaisjärkee, niin kyllä irtoo !

    #136474

    @ernest wrote:

    -k-raurasta 3,75e. 12mm aluslevy muutama noin 4. 12mm kertaa 100mm kuusioruuvi jam12 mm kertaa80 kiilaankkuri (20)porareikä,pfg-ankkuri irtohylsy m1 (24260114). ja vähän maalaisjärkee, niin kyllä irtoo !

    Upea esimerkki täydellisestä tee-se-itsetyöohjeesta 😉

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #136475

    -jos joku haluaa jenkua vääntää, niin korsosta saa lainaan 22-tapit. mutta mistähän löytys 22pultteja? 😳 😡 😆 8) :?:(0400 451617) 😯

    #136476

    Myös Porvoon lähellä, Askolan Huuvarissa, on tällainen työkalu käytössä. Heka niitä kierteitä on tarvittaessa vääntänyt ja muistaakseni pultinkin on saanut pieneen kertakorvaukseen mukaan..? Ellen sit ihan väärin muista…

    #136477

    Kun on juuri oikean kokoinen tanko, niin olen aina saanut mahdottomaltaltakin tuntuvat tapaukset auki.
    Mulla on ollut myöskin kierteillä avattavia, mutta en niitä koe nykyään välttämättömäksi.

    #136478

    Tangolla saa kyllä auki ja varsinkin kun aina irrotuksen jälkeen laittaa öljyä tai vaseliiniä vähän kammen päähän ni helpottaa seuraavaa kertaa huomattavasti…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #136479

    Tämmönen työkalu:

    http://guillon2cv.free.fr/documents/dictionnaire/planches/slides/Planche15B.html

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #136480

    Jostain romulaatikosta löysin pultin 3/4 tuumaa x 3 tuumaa.
    Kolmenvartin tapilla vähän kierteen tapaista tuulettimeen.
    Avaan vähän sitä tuuletin kiinne pitävää pulttia ja sitten tämä 3/4 pultilla vedätän tuulettimen irti. Homma onnistuu koska kierteiden noausut ovat aivan eri suuruusluokkaa. Moi

    #136481

    Perinteinen puolen tuuman hylsysarjan jatko käteen, tai vaikka räikän varsi. varsi työnnetään kammen reikään (tietysti se grilliritilä on ensin irrotettu, ja ropellin pultti poistettu) Ravistetaan reilusti, niin jotta koko auto heiluu. Juuri ennen kuin nokkapelti putoaa niskaan, ropelli irtoaa.
    (joskus käy toisinpäinkin..)

    Irtoaa muuten hyvin. Vaikka tuntuu järjettömältä. Aikanaan n. 30 vuotta sitten näin tän homman ihan merkkihuollossa, kun huolsivat sätkiä siellä.

    ja monestikkaan tienpäällä ei arikoistyökaluja ole mukana.. 😀

    #136482

    @hangover wrote:

    Perinteinen puolen tuuman hylsysarjan jatko käteen, tai vaikka räikän varsi. varsi työnnetään kammen reikään (tietysti se grilliritilä on ensin irrotettu, ja ropellin pultti poistettu) Ravistetaan reilusti, niin jotta koko auto heiluu. Juuri ennen kuin nokkapelti putoaa niskaan, ropelli irtoaa.
    (joskus käy toisinpäinkin..)

    Irtoaa muuten hyvin. Vaikka tuntuu järjettömältä. Aikanaan n. 30 vuotta sitten näin tän homman ihan merkkihuollossa, kun huolsivat sätkiä siellä.

    ja monestikkaan tienpäällä ei arikoistyökaluja ole mukana.. 😀

    Olen tehnyt myös samoin sen jälkeen kun hukkasin sen irroitusruuvin jonnekkin.

    nimimerkki, Kierteet Tallella.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.