Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Rättärin trailerille sitominen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.8.2006, 15:34 #122788
Mitenkä tuo kuljin tulisi oikeaoppisesti sitoa trailerille, tai lavetille?
Laitoin kiinni liinat näistä neljästä hinaussilmukasta, mutta oli hieman huojuva kun on niin pehmeät jouset.
Vanteista ei saa liinoja läpi, kun ei ole aukkoja. Kestäisikö nämä tukivarret, vai mistä kietoisi kiinni?:?:
Jousittamaton kohta se oikeaoppisesti pitäisi olla.
30.8.2006, 16:08 #136580Tukivarsista, läheltä pyörää. Näin kuljin tulee kuin itsestään mukana, oli kärryssä jousia vai ei… Useamman tuhannen kilometriä kärrillä näitä kuskanneena, jonkinlainen kokemus on päässyt syntymään… Näin kiinnitettynä, varsinkin “mehusitikalla” vetäessä, on hauska katsoa esim. hidastetöyssyissä tms kuinka kärry sätkän alla hyppää mutta sätkä ei liikahda käytännössä mihinkään…
@Aakku wrote:Kestäisikö nämä tukivarret
Miksipä tukivarret kestäisi kiinnitystä näin ei? Ei niihin sen suurempi kuorma tule kuin normaalista ajettaessa… Jos tukivarsi antautuu kiinnitettäessä siitä, tuskin olisi normaalisti ajaessakaan enää kestänyt…
30.8.2006, 16:56 #136581Asia vilpitön!
Siis laitamma tukivarsista kiinni. Kiitti vastauksesta 🙂
1.9.2006, 06:44 #136582Tuota, pieni lisäkysymys..:?:
Mitenkä tuo jarruputki takapään tukivarresta kierretään, ettei ruttaannu?
Onko tapana ollut ujuttaa liina tukivarren ja jarruputken välistä, vai kui?
1.9.2006, 07:01 #136583Minusta olisit sitonut vain hinauslenkeistä, poikittain että tulee molenmista lenkeistä. Vedät räksyttimillä sen verran tiukkaan ettei se pääse paljoa heilumaan. Olen vienyt usein silleen eikä ole sätkään mitään vaurioita tullu, mitä nyt minulle henkisiä kun sätkä tälleen tulee. Tukivarsissa piilee juuri vaara että takaputki menee rikki, sitten hommaa piisaa, mutta ittehän paremmin tiedät. 😀 😀 😯
1.9.2006, 08:22 #136584@Aakku wrote:
Tuota, pieni lisäkysymys..:?:
Mitenkä tuo jarruputki takapään tukivarresta kierretään, ettei ruttaannu?
Onko tapana ollut ujuttaa liina tukivarren ja jarruputken välistä, vai kui?
Juuri näin on tullut toimittua, muuten pääsee jarruputken vaihtoon…
@veera 1-2 wrote:
Minusta olisit sitonut vain hinauslenkeistä, poikittain että tulee molenmista lenkeistä. Vedät räksyttimillä sen verran tiukkaan ettei se pääse paljoa heilumaan. Olen vienyt usein silleen eikä ole sätkään mitään vaurioita tullu, mitä nyt minulle henkisiä kun sätkä tälleen tulee. Tukivarsissa piilee juuri vaara että takaputki menee rikki, sitten hommaa piisaa, mutta ittehän paremmin tiedät. 😀 😀 😯
Myös näin on tullut vietyä, mutta tukivarsien ympäriltä kiinnitettäessä kärri tulee kiltimmin perässä…
Hinauslenkeistä kiinnitettäessä, isompien heittojen yhteydessä, kuljin pääsee “vapaasti” liikkumaan jousituksen antaessa myöten, jota se ei pääse tekemään tukivarsista kiinnitettäessä. Näin kiinnittävät myös hinausliikeiden kaverit, tai ei ihan näin, vaan kiinnittävät pyörästä kuljetusalustaan. Ihan käytännössä tuli tämäkin viikko takaperin nähtyä… Ja niin, jos rungossa on vähänkin sanomista, vahinkoa syntyy lisää, koska hinauslenkit ovat ikäänkuin pitkän vipuvarren päässä ja kaikkien heittojen aiheuttamat nykimiset kohdistuvat aisojen päihin…
Tätä mieltä olisin, kohta varmaan joutuu piirtämään kuvan näistä haitallisista voimista kiinnityksen suhteen..? 😉
1.9.2006, 08:43 #136585@veera 1-2 wrote:
Minusta olisit sitonut vain hinauslenkeistä, poikittain että tulee molenmista lenkeistä. Vedät räksyttimillä sen verran tiukkaan ettei se pääse paljoa heilumaan. Olen vienyt usein silleen eikä ole sätkään mitään vaurioita tullu, mitä nyt minulle henkisiä kun sätkä tälleen tulee. Tukivarsissa piilee juuri vaara että takaputki menee rikki, sitten hommaa piisaa, mutta ittehän paremmin tiedät. 😀 😀 😯
No itehän en tiedä vielä yhtikäs mitään, kun olen vielä vähän vihreä. No joka tapauksessa olen kuljettanut juuri näin kun veera 1-2 kertoi. Kapealla 1000kg liinalla mahtuu vetää lenkeistä läpi ja veto kulmiin eteen ja taakse. Tuollaisissa isoissa töyssyissä vaan kuljin niiaa niin että tulee melkoisesti löysää ja taas äkkikiristys.
Kaikkein paras olisi varmaan kiinnittää pyöristä, mutta se edellyttää tässä tapauksessa sellaisia erikoisliinoja, kun niitä aukkoja ei vanteessa ole.1.9.2006, 08:51 #136586Minä kuljetin aikoinaan, kiihkeimpään harrastus aikaani 80: luvulla monella tapaa, aina oli liinat löysällä ja piti käydä tarkistamassa vähän väliä, kunnes käytin hoksottimiani ja laitoin tukivarsista jarruputken alitse, eikä tarvinnut sen enempi kiristellä ja tosiaankin kärry tuli siististi perässä rättärin keinuessa kyydissä nätisti!
💡 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.9.2006, 09:13 #136587@Musta Hattuinen Mies wrote:
Minä kuljetin aikoinaan, kiihkeimpään harrastus aikaani 80: luvulla monella tapaa, aina oli liinat löysällä ja piti käydä tarkistamassa vähän väliä, kunnes käytin hoksottimiani ja laitoin tukivarsista jarruputken alitse, eikä tarvinnut sen enempi kiristellä ja tosiaankin kärry tuli siististi perässä rättärin keinuessa kyydissä nätisti!
💡 8)Tätä juurikin tarkoitin…
Tässä nopeasti piirreltynä asia mitä tarkoitan..:
Ideana on, että tukivarresta (tai pyörästä, lopputuloksen kannalta aivan sama) kiinnitettäessä päästään hyödyntämään 2CV:n loistavaa jousitusjärjestelmää, eikä nyörien löystymisestä ole mitään huolta (tietenkin aina välillä näinkin kiinnitettäessä on hyvä tarkistaa..). Mikäli kiinnittää hinauslenkeistä, koko kuorma lepää pelkästään kärryn jousien varassa, jotka mitä luultavimmin ovat mitoitettu paljon suurempaa kuormaa kuin sätkää varten. Pitääkin ottaa seuraavan siirron yhteydessä kuva kiinnityksestä, ja vaikka videonpätkääkin jotta näkee miten kuorma kulkee tasaisesti kärryn hyppiessä alla…Ja niin, älkää antako tuon kuvassa esiintyvän taka-akseliston erilaisuuden “normaaliin” häiritä… Aika vähän taitaa tässä maassa olla takatukivarsia mihin vetoaksilan kiinni saa..?
1.9.2006, 09:27 #136588Miksi traileri? Mikset aja sitä?
(http://kuvablogi.com/blog/1955/3/)1.9.2006, 09:39 #136589@miki wrote:
Miksi traileri? Mikset aja sitä?
Joskus vaan ei ole näin hullua porukkaa saatavilla siirtoprojekteihin… Eikä aina kone käy, saati sitten jarruja ehdi herkistelemään että pyörä pyörisi…
Mutta kyllä puna-valkea Tinsku olisi tarkoitus siirtää ajamalla tänne alaspäin ensi viikolla, joutunee ehkä tarralaput hakemaan sitä varten… Ellei joku kiltti katsastussetä antaisi lupaa ajella, vaikka vuodeksi eteenpäin, pienistä ruostevaurioista huolimatta..? Ei siinä mitään vakavaa ole, rungollisessa laitteessa ei edes kynnysten pieni pehneys haitata, mutta jostain syystä rättärit ja maasturit käsitellään eri tavalla…
1.9.2006, 19:15 #136590@miki wrote:
Miksi traileri? Mikset aja sitä?
(http://kuvablogi.com/blog/1955/3/)Mulla tuli ihan sama mieleen. 🙂 Näköjään toisinaan joku oikeasti käyttää traileriakin. Hyvän kuvan Jasu piirsit. Turokin tajusi!
1.9.2006, 19:22 #136591@Turo wrote:
Näköjään toisinaan joku oikeasti käyttää traileriakin.
Joskus sitä on vaan yksin liikkeellä, silloin on helpompaa köyttää liikuteltava kuljin kärrylle kuin ajaa vuoronperään mutama kilometri ja kävellä aina hakemaan toista kuljinta… Näinkin tiedän kahta sätkää yhden kaverin liikuttaneen, matkan ollessa jotain 30-40km aikaa meni koko päivä, kaverin kehuessa että onneksi oli aurinkoinen päivä…
Niin, yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat savolaista… Näin “puolisavolaisena” uskaltaa leukailla savolaisille…
18.10.2006, 16:26 #136592Nyt muutama kuva aiheesta kuorman sitominen. Hyväksi havaittu tapa, kulkee kiltisti perässä näin..:
Ja tämähän ei ole “ainoa oikea” tapa, mutta parhaimmasta päästä kuitenkin. Kuvista näkee myös jarruputkeen suhtautuminen, eli miten sen rikkomisen välttää helposti voi…Kivasti tuli about 140km tänään noin… Ja yksin liikkeellä, katsastamaton kuljin, käyntiinkään ei halunnut lähteä, siksi kärrikyyti… Ja vetoauton koppi täyteen tavaraa, yllättäen…
Ja niin, täysin aihen vierestä, ehkä kaukaakin. Ko piha taloineen myynnissä on. Siitä harrastajalle harrastajaystävällinen kiinteistö, tontti (ja naapurit, kaukana) ovat oppineet tällaisiin kulkimiin…
18.10.2006, 17:31 #136593Hyvin se avonaisella trailerilla varmasti kulkee, mutta entäs jos on täys pohjalla varustettu missä on kiinnitys lenkit ulkopuolella. Sekä en uskalla vanhasta sätkästä jarruputkia hirmusti taivutella, eikö mitä kuvassa on ole uudet tai vähän käytetyt.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.