Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Rungon korjauksesta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.9.2006, 08:50 #122822
Miten olisi järkevintä vaihtaa pala plootua rungon etuosasta? Yrittää avata pistehitsaukset reunan pokkauksesta ja ujuttaa korjauspala mahdollisimman alkuperäisesti reunan alle, vai hitsata vain reunaan kiinni? Vai jokin muu tapa? Ja minkä vahvuisesta aineesta kannattaa tehdä?
Sain eilen riisuttu pöntöt sun muut kilkkeet rungosta, ja totesin pientä happaumaa siitä kohtaa joka jää korin etureunan alle. Tilanne ei ole paha, pientä syöpymää siistinä viivana poikittain kolmiokotelon alareunan alla, sekä pieneltä matkalta pokattua reunaa pitkin kummallakin puolella etujalkatilassa. Lisäksi sauma pullistelee lievästi alapuolella yhdestä kohtaa. Sinällään pikku juttu, koska tämä runko (olisiko sitten AMI:sta kotoisin) on vahvistettu etuakselin kohdalta jonkin matkaa taaksepäin (ilmeisesti alkuperäinen vahvike, koska samanlainen pohjamaali kuin muuallakin rungossa). About punaisen katkoviivan osoittaman kokoisen alueen ajattelin vaihtaa.
20.9.2006, 10:01 #136746Minä tein juuri kesällä aivan samaan kohtaan samankokoisen vaihdon omassa 60:sessä pakussani. Kohotin reunapokkaista auki ja laitoin pellin reunan hiukan sen alle ja hitsasin pisteillä noin tuuman välein kiinni, hioin ja kopistin reunan taas takaisin. Nyt on huomioitava se että pelti tulee olla pisteillä kiinni myös rungon sisävahvikkeissa, jotta se on riittävän tukeva. Uutena peltinä olen käyttänyt vahvuutta 0.75 mm.
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.9.2006, 11:49 #136747Taidanpa tehdä juuri noin. Saas nähdä miltä sisältä näyttää. Yritänpä muistaa ottaa kameran mukaan tallille seuraavalla kerralla.
20.9.2006, 12:16 #136748Asiaan liittyen: Tietääkö joku mistä saa sähkösinkittyä peltiä kohtuuhintaan PK-seudulla… 😯
21.9.2006, 21:06 #136749No niin, eihän se nyt niin pelottavaa ollut. Rungon aukaisu, nimittäin. Oikeastaan tuota ei olis välttämättä tarvinnut tehdä, mutta nyt olen taas hieman viisaampi.
Kuvat kertokoon puolestaan. Ainoa hankala oli löytää reunan pistehitsaukset. Etsin ne “the hard way”, eli taltalla ja vasaralla kevyesti tunnustellen. Kannen ja sisätuen pisteet löytyi helposti, porasin ainoastaan kaksi reikää läpi (ns. harjoitushudit), kun oli niin julmetun pureva terä.
Lauantaina sitten nähdään saanko tuon mallikkaasti suljettua. Pala on kuitenkin jo valmiiksi tehty ja hapotettu. Pisteiden reijät pitää vielä merkata ja porata.Tuossa kuva ennen avaamista…
…ja avattuna. Ruostetta on, mutta ei läheskään niin pahasti kuin uskoin.
Eläköön tosipienet digikamerat! Lainasin töistä hieman tulitikkuaskia isomman digikameran, ja kas, sen linssinhän saa ujutettua naurettavan kokoisesta kolosta. Tämä kuva otettu etumaisen poikkituen ja kannen välistä. Kuten näkyy, runko näyttää sitä paremmalta mitä pidemmälle taakse mennään.
Ruosteensyöjää levitetty runsaasti…
…ja kymmenen minuutin kuluttua alkaa jo vaikuttamaan.
Ja vielä korjauspalan happokäsittely 30 prossasella fosforihapolla (alle 7 euroa litra biltemassa). Tämä on varmasti yhtä tärkeää ja hyödyllistä kuin ongella matoon sylkäisy :lol:.
22.9.2006, 09:31 #136750Tulee muuten helskutin hyvä, sulla on homma ihan selvästi hallussa! Siunatuksi lopuksi vielä kotelo suoja aineet sisälle ja muutaman kerran kääntely, että valuvat joka paikkaan.
Tulee pitkä ikäinen runko, varsinkin kun säilyttää talvet kuivassa ja ajaa vain kesäisin.
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂22.9.2006, 14:48 #136751Muista meistata valmistenumero irtopeltiin ennen hitsausta – jos meinaan lähti edesmenneen pellinpalan mukana roskiin, numero meinaan.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com22.9.2006, 16:38 #136752Ei syytä huoleen,vaikka vanhaa ei olisi haamuksikaan! Meistää vaan uuden ja kirjoittaa seuraavanlaisen paperin: “Ruoste vaurioiden korjauksien vuoksi olen joutunut meistämään valmistus numeron uudestaan” sitten se numero siihen perään sekä päivämäärä ja oma nimi alle kirjoituksena ja kahden henkilön nimikirjoitus todistus alle nimen selvennyksin todistajana. On toiminut ainakin lähimmät 15 vuotta meilläpäin. 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂27.9.2006, 11:09 #136753En sitten päässytkään niin helpolla tuon kanssa. Rapsuttelin hieman vielä alapuolelta, löytäen pikkuisia hapettumia sekä etuaisoista että etuosan pohjasta… Homma on vielä vähän kesken, mutta eiköhän tuosta vielä runko tule.
Tuli vaan mieleeni että kun noita kunnostettuja runkoja sinkitään, niin ainakin tässä nuo aisojen rungon päädyt on koteloitu niin hyvin, että en oikein jaksa uskoa että sinkki sinne asti päätyisi. Muutenkin sisäinen kotelointi on niin monimutkainen että en usko että edes tehdasuutta kannata sinkissä kylvettää, ainakaan ilman että tekee kunnolliset valuma-aukot. Ja sehän tietää rungon avaamista 😯 .
Luulenpa että kun seuraavan kerran pitää runkoon kajota, tapahtuu se uuden valmiiksisinkityn tarvikerungon muodossa.
Rungon vahvin kohta on heikentynyt.
Aisan sisäisestä koteloinnista puuttu pohja.27.9.2006, 14:30 #136754HOO, en uskalla edes omaani katsoa 😯 Tällaista se on, kiitos sulle kun teet jalon teon ja elvytät sitä kuljinta, rispektiä hatun verran!
28.9.2006, 07:04 #136755@dago wrote:
HOO, en uskalla edes omaani katsoa 😯
Ehdottomasti helpoimmalla, ja mikäli vapaa-ajalleen asettaisi hinnan, myös huomattavasti halvemmalla pääsee kun menee runkokauppaan ja ostaa uuden.
Tämän homman mielekkyyttä koettelee se tosiasia että nykyään runkoja saa jos jonkinmoisia. Teen tämän vähän niin kuin oppimielessä. Ensimmäistä kertaa minä tuollaista operoin… 😯 Tänään homma jatkuu.28.9.2006, 11:04 #136756Älähän Miki lannistu, minä olen joskus korjannut paljon huonompiakin runkoja. On hyvä tehdä kaikenlaista vaikeaakin hommaa, hitaasti tuumien, sillä harjoitus tekee mestarin. Taitoja voi tulevaisuudessa tarvita, kun uusia runkoja ei ehkä saa mistään?
Ps: Saitko minun sähköpostini jossa kuva perävaloista, jotka etsin varastoistani. Olisivat tarjolla sinulle jos kiinnostaa? ❓ 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.