Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Bensatankin irrotus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.10.2006, 14:51 #122878
Pitää seuraavaksi päästä tarkastamaan se bensatankissa oleva suodatin. Millanen savotta se on? Auton …oho eiku siis kulkimen….alle makaamaan, tankin kiinnityspultit irti ja tankki tippuu syliin? Ja suodatin on siinä heti jonkun lähes vaivattomasti irtoavan laipan takana? Niin 2cv nelkku kyseessä. Vm noin 72.
19.10.2006, 15:34 #137057Tuon vuosimallin sätkässä ei ole vielä takana turvavyön kiinnikkeitä, joten takapenkin alla on luukku, josta tuon homman voi hoita. Ei tarvitse tankkia irrotta eikä ryömiä sätkän alle.
19.10.2006, 15:42 #137058Kurkista takapenkin alle. Siellä saattaapi olla luukku josta käsin pääset tankinanturiin/suodattimeen käsiksi tankkia irroittamatta!
Muussa tapauksessa laita crc:tä tankin kiinnityspultteihin pari päivää ennen remonttia ja sitten kun pultteja olet aukomassa laita vaikka hallitunkki tankin alle niin et tarvitse itseäsi rääkätä. Tankin on hyvä olla aika tyhjä, niin ei ole turhaa painoa yms…
Tankin täyttöputkessa on klemmareilla kiristetty kumi-liitos. Putsaa tämä liitos ennen täyttöputken poistoa, niin kura ei tipu tankkiin.
Tankin päällä on bensaletku joka myös tulee irroittaa. Hieman hankalaa saattaa olla jos letku on kovin sopiva.
Anturin maadoitus-johto on myöskin irroitettava ja anturin sähköjohto. Nämäkin lähtevät/ovat tankin päällä.Kun tankki on irti niin muu onkin helppoa.
Itse anturi irtoaa kolmella ristipääruuvilla tankista, yleensä ilman väkivaltaa. Varo kohoa kun nostat anturin tankista. Suodatin – tai siis tiheä teräs-sihti on “anturissa” kiinni bensanimuputken juuressa.Itse olen sätkällä ajanut v.-89 ja monta kilometriä. Koskaan ei ole tarvinnut tuota sihtiä putsata. Hyvää tuuria?
t.jalppis
19.10.2006, 16:56 #137059Eipä ole tullut vastaan moista puhdistustarvetta mullakaan (vuodesta 86)…
Bensapumpun ja tankin väliin sellainen tarvikeputsari estämään hiekan yms. tulon pumpulle…
Voi kun olis tuollainen into vielä itselläkin – nyt seisoo sätkä pihassa, eikä naapurit ole vieläkään säätäneet venttiilejä ja ilmannut etujarruja, ihme porukkaa. 😆
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com19.10.2006, 17:56 #137060Polttoaineen syöttö alkoi pätkimään jo viime kesänä. Ns “palava into” johtuu siitä että nyt on pakko paikallistaa ja korjata vika että 35 km matka 👿 katsastuskonttorille 👿 taittuisi ilman että pitää välillä stopata tien poskeen keräämään sätkälle voimia. Jos ei olisi pakko katsastaa, saisi jäädä vielä vuodeksi odottamaan. Kerron vielä missä vika oli. Ehkä kuitenkin loppujen lopuksi kaasarissa.
19.10.2006, 18:08 #137061Hieman kyseenalainen(?) mutta kokeilemisen arvoinen juttu on, että irroitat bensaletkun siitä etulokarin ja rungon kieppeiltä ja pistä paine-ilmaa letkuun. Nyt pitäisi tankissa porista ja kakat lähtee liikkeelle ja ehkäpä jopa irti sihdistä. Mutta jäävät tankkiin pyörimään…
2cvjimmi:
Voi kun olis tuollainen into vielä itselläkin – nyt seisoo sätkä pihassa, eikä naapurit ole vieläkään säätäneet venttiilejä ja ilmannut etujarruja, ihme porukkaa
kun pitää sätkän ainoana kulkimena eikä sorru autoihin niin pakkohan niitä on ylläpitää! 😉
19.10.2006, 18:38 #137062Jos puhaltaa pensaputkeen pitää tankin korkki ehdottomasti avata ennen toimenpidettä, syystä että muuten tankkiin tulee paine ja puhalluksen lopuksi yllätys, pensa änkee putkesta puhaltajan päälle ynnä muualle. Jos kyseinen toimenpide ei auta ja pumppukin näyttäis toimivan on se että tarkistetaan pumpun käyttövivun akseli onko se kuin kulunut vivun kohdalta, jos on ei pumpun liike enää ole riittävä ja tulee pulaa pensasta kun yrittää ajaa vähäkään reippaammin.
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.10.2006, 20:26 #137063Jes, hyviä neuvoja, kiitos.
Pumpun käyttövivun akselia kopeloinkin ja mietin, saako siinä olla yhtään välystä, koska tuntui olevan pikkuisen klappia. Se on jo kuitenkin paikallaan, niin jääkööt toistaiseksi.
Kokeilin startata. Ei lähtenyt. Otin bensapumpun ja moottorin välistä letkun irti ja kappas vaan, pensaa ei tule letkusta. Huomasin sitten että just se etulokarin ja rungon kieppeillä oleva letku oli halki ja alkanut vuotaa. Letku poikki ja syyniin. Lienee ollut jo aiemminkin aika huonolla hapella, se oli sisäpinnaltaan ihan sulanutta mustaa kumia. Ja saattaa olla että se on jarruttanut bensan syöttöä.
Huomenna uus letku paikalle.
Kuitenkin: Onko pensapumppu mahdollista asentaa paikalleen siten, että se ei toimi? Luulisin että se käyttötanko menee itsestään pumpun vivulle, jos vähänkin tähtää pumppua oikealle paikalleen. Pitääkö pumppuun laittaa “syöttövettä” siis bensaa eli “ilmata” että lähtee pumppaamaan?
19.10.2006, 20:40 #137064@Jokkeri wrote:
Kuitenkin: Onko pensapumppu mahdollista asentaa paikalleen siten, että se ei toimi? Luulisin että se käyttötanko menee itsestään pumpun vivulle, jos vähänkin tähtää pumppua oikealle paikalleen. Pitääkö pumppuun laittaa “syöttövettä” siis bensaa eli “ilmata” että lähtee pumppaamaan?
On mahdollista asentaa sillai että tuhoja aikaan saa. Unohtamalla pumpun alle tulevan bakeliitin pois… Selittäähän tätä voisi vaikka sillä että oli olevinaan kiire ja pimiää… Menee pumppu rikki ja käyttötappi vääntyy/tyssääntyy… Ei kannata kokeilla, turhaa harmia tulee… Muuten sitä ei tietääkseni väärin asentaa voi..?
Pumppu kyllä lähtee imemään hyvin tankista jos vaan kunnossa on. Ei tarvitse ilmata.
19.10.2006, 21:43 #137065@Jalppis wrote:
Nyt pitäisi tankissa porista ja kakat lähtee liikkeelle ja ehkäpä jopa irti sihdistä. Mutta jäävät tankkiin pyörimään…
Heh heh… Veneessä tein aina noin (ihan keuhkojen tuottamalla paineella) kun vanhasta kuparitankista liukeni milloin mitäkin hapettumia bensan sekaan. Mietiskelin jossakin vaiheessa kuinka paljon räkää siihen tankkiin mahtuukaan. Tosi sätkän tankki on naurettavan helppo irroittaa verrattuna meriläisen etukannen alle, varmaan veistovaiheessa (joskus 50-luvun alussa) muotoiltua tankkia.
Pari kertaa heti keväällä ja muutama kerta kesässä piti bensaletkuun hönkiä.
Mutta asiaan. Jos kuljin on seissyt pitkään tyhjällä tankilla, saattaa siellä olla runsaastikin ruostehilsettä joka sitten tukkii kaikki mahdolliset paikat bensan kulkureitin varrella. Että kärsivällisyyttä ja maalaisjärkeä 😀19.10.2006, 22:13 #137066Tästä Mikin kuvailemasta “ominaisuudesta” pääsimme nauttimaan Pienemmän Ollin kanssa “oudon pakun” kanssa menneenä kesänä. Aika ajoin veti bensalinjan tukkoon, matka eteni aina takakulman alla tapahtuneen puhallusoperaation jälkeen. Jokseenkin bensankatkuinen oli tämä tuhannen kilometrin repäisy…
Kyseisessä pakussa kun oli jonninaikaa seissut tankki, joka kyllä imuroitiinkin pariin otteeseen ennen asennusta. Imurointihan on varsin kätevää kun samalla kun leikkaa hapantuneen osuuden pois, siis puoli pohjaa. Ja saattoihan messingillä juottaessa jotain haituvaa irrota pellistäkin, jos vaikka jollain (sinkillä?) pinnoitettua olisi ollut..?
Eipäs tullut tuo tarina mieleen ennen samansuuntaista tarinaa..? Aika kultaa muistoja, toisaalta sillä reissulla oli kyllä sen verran tapahtumia että pienimpiä murheita ei jaksa edes muistaa…..
20.10.2006, 03:50 #137067Jeps, mulla oli aikoinaan samanlainen ongelma. Letku oli hapertunut ja tietysti tankin päästä. Sieltä sitten imee ilmaa mukaan ja vot, vaikka suoraan ajosta matka loppuu. Pitkällä startilla lähti sitten taas käymään. Ongelmat loppui, kun vaihdoin letkun.
20.10.2006, 07:32 #137068Mulla tai siis sätkässä oli taannoin letku kuin lakritsia – aivan pehmeetä, turvonnut sisältä tukkoon ja painaessa jäi linttaan – ei ollut bensalle sopivaa, ei.
Vaihdoin tilalle sellaista kovaa vaaleaa putkea, olisko ollut nailonia, päihin viiden sentin letkunpätkät klemmareilla kiinni – hyvin on toiminut ja putki on kuin uusi.
Pisti illalla hymyilyttämään tuo Jalppiksen kuittaus – näinhän se on ollut meilläkin, silloin kun 2CV oli ainoa, niin se oli pidettävä liikenteessä. 8)
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.