Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Talvirenkaat

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122897

    Ootteko kukaan kokeillut näitä uustuotanto michelinin nastarenkaita kokoa 135/15?

    https://www.franzose.de/shop_produkt.php?c=163,166&pid=10354&cr=fahrwerk&kfzmodell=2cv6

    #137151

    Kyseessä on micheliinin museolistalla oleva rengas, jota valmistetaan edelleen tarpeen mukaan. Renkaat ovat siis tavallisesti aika tuoreita eikä mitään vanhoja korppuja mikä on hyvä. Mallihan on ikivanha 70-luvulta, jos oikein muistan. Muista pito-ominaisuuksista ei muuta kuin, että on noilla käyty nordkapissa raid laponie-reissuilla tällä vuosituhannella.

    Noita saa varmaankin Suomesta ja Ruotsista – nastoilla tai ilman, http://www.bribos.se tai vammalan rengaspalvelu, kannattaa ainakin kysyä.
    Pelkkä nastoitus suomessa saattaa hyvinkin nostaa hinnan kalliimmaksi.
    EDIT: yhteystieto Vammalan rengaspalvelu (Hopunkatu 12, 38200 VAMMALA, (03) 5142660

    Asiasta oli puhetta vuosi sitten:
    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=1362

    t. amikasi
    ps yksi nordkapissa käynyt sarja sätkän vanteilla voisi olla myynnissä, jos tarvetta on ja käytetty kelpaa.

    #137152
    #137153
    et

    .
    Ostin tasan 2 vuotta sitten sitroselta nastoitusvalmiit Michelin 135/15 talvirenkaat, hinta taisi silloin olla toista sataa euroa kappale. Lisäksi matkahuoltokulut. Valmistusvuotta en tiedä. En ole nastoittanut. Enkä ehtinyt tasapainoittaakkaan vaikka suositeltavaahan se olisi. Mutta ei ravista satasen vauhdissakaan, juuri kovempaa ei kulje eikä talvella sallittuakaan. Kone on kuutonen. Ajan niillä renkailla kolmatta talvea. Pohjois-Helsingin korkeudella päätiet ja kadut ovat yleensä auratut sulat, eikä pitovaikeuksia ole ollut. Eikä lumessakaan auto tee yllättäviä liikkeitä. Aivan loskalla voi jyrkkään luiskaan tai ylämäkeen jäädä urassa sutimaan, jolloin reunempaa koskemattomasta lumesta voi löytää pitoa. Ja luoja varjelkoon yllättäviltä peilijäiltä ja mustalta jäältä, mutta jos vauhtia liikaa niin mikään rengas ei siinä pidä. Minulla on se käsitys että etupään kitka- ja massaiskunvaimentimet antavat hyvät talviajon ominaisuudet, paremmat kuin putki-iskarit; mutta se on jo mutu tuntemusta se. (Nyky Formula ykkösessäkin lienee massaiskari?!)

    #137154

    Kyllähän tuota Misukan kuviota on aina pidetty hieman B-luokan renkaita, mutta normaaliolosuhteissa ajaa asianasa ja on suht. mukava ja äänetön.

    Raid Laponiella noihin satiin tuntumaa. Kyllä Nokialainen NR 06 oli vaan paras ulinastaan huolimatta.

    Itse laitoin juuri eteen Nokia 10 155 x 15 -renkaat (yli 10 v vanhat). Hyvä pito, mutta leveyden vuoksi pitää varautua puskemiseen tiukassa kurvissa. Kaasun nosto tosin auttaa tehokkaasti.

    #137155

    @et wrote:

    Minulla on se käsitys että etupään kitka- ja massaiskunvaimentimet antavat hyvät talviajon ominaisuudet, paremmat kuin putki-iskarit; mutta se on jo mutu tuntemusta se.

    Oikeilla jäljillä olet. Asiaa täälläkin käsitelty on, [url url=ttp://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=811&highlight=massaiskari:2w55e9lh]tässä[/url:2w55e9lh] keskustelussa. Jos koko ketjua läpi lukea jaksa ei, tuossa hieman jostain asiasta…

    @Jasu wrote:

    Sama huomio pidon vähentymisestä tuli viimeksi rungon vaihdon jälkeen tallista pois ajellessa. Aiemmin oli edessä kitkat ja massat, uudessa paketissa tuli Acadianen etuiskarit(kohtuullisen jämäkät…). Eka mutka ja kyllä kävi penkka lähellä. Kaikki muut tekijät pysyivät samoina remontin yhteydessä.

    Tuota teoriaa asiasta kun on ollut esillä, voin tähän hieman sitäkin laittaa. Näillä kahdella iskunvaimennusjärjestelmällä on periaatteellinen toiminnallinen ero. Putki-iskari rajoittaa tukivarren liikettä koriin nähden välittämättä mitä maaston muodot vaatisivat, massaiskari yritää vaimentaa vain pyörän liikettä alla liikkuvaan maastoon nähden korinliikkeistä välittämättä kitkaiskarin yrittäessä hillitä korin liikettä. Massavaimentimen paino on mitoitettu optimaaliseksi Michelin X-renkaan kanssa, jolla saadaan paras mahdollinen pito. Putki-iskarilla ei päästä ikinä samaan tulkoseen edellä kuvatuista asioista johtuen.

    Ajomukavuutta(siis normaalissa mielessä, ei sätkäkuskin mielestä)saadaan rakennettua helpommin putki-iskarilla, korin liikkeet ovat helpompia hallittavia kuin kitkaiskarilla. Putki-iskarin vaimentava voima on likipitäen sama liikkeen ollessa äärettömän hidasta tai sitten kohtuullisen reipasta. Tällöin tarvittava vaimennusvoima on jopa laskettavissa kun tiedetään auton korin aiheuttama heilahduksen aikavakio. Kitkaiskarilla ongelmaksi muodostuu se, että iskarin vaimentava voima(siis vääntömomentti millä iskari lähtee liikkeelle) on suurimmillaan paikallaan ollessa ja putoaa radikaalisti liikkeen alettua.

    Parhaan pidon sätkään saa vähentämällä kitkaiskarin kitkan niin vähäiseksi kuin mahdollista ilman että korin liike haittaa muita tiellä liikkujia ja laite pysyy hanskassa ja käyttämällä Michelinin 125 renkaita ehjien(lommottomien) massavaimentimien kanssa.

    Jousien ja vaimentimien suhteesta voisin vaikka kaivaa pari artikkelia joiden perusteella tein erään tutkielman Ammattikorkeakoulun fysiikan kurssia varten. Lisäksi aiheesta, “jousituksen kovuuden suhde iskunvaimennukseen”, kokemusta on syntynyt pitkään(15vuotta) kilpaa ajaessa radiolla rikottavilla autoilla, joissa alusta on täydellisemmin säädettävissä kuin täysikokoisissa kilpa-autoissa…

    #137156

    Ja tältä näyttää kahtena talvena ajettu Nokialainen. Ekana talvena koko ajan käytössä, toisella kertaa siirto n. 35km. Vanteen kunto ehkä kertoo jotain talven käyttömäärästä..? Yhden renkaan kaverina oli silloin renkaiden oston yhteydessä hankittu uusi vanne, muissa käytetyt… Ja tämä sis 80-luvulla…

    Maanantaina sitten näistä kommenttia saakin, menevät lainaan siirtoajolle Mäntsälästä Heinolaan. Yksi paku katon alle talveksi menee…

    #137157
    et

    .
    Tässä talvirengasasiassa voisi jääkeli olosuhteista olla tietoa rättärien jääratakilpailuihin osallistuneilla. Pyytäisin osallistumaan keskusteluun, millä renkailla olette ajaneet, ja mikä jousitus-iskunvaimennus on kulkimessa ollut.

    #137158

    Jäällä kannattaa iskarit löysätä tai ottaa jopa pois, laittaa jouset löysälle ja mahd. terävät piikit alle.

    #137159
    txk

    @Jasu wrote:

    Maanantaina sitten näistä kommenttia saakin, menevät lainaan siirtoajolle Mäntsälästä Heinolaan. Yksi paku katon alle talveksi menee…

    Hyvin noilla renkailla matka taittuu! 😀

    #137160

    Huijui, radiohan kuului ihan selkeästi ajomelun yli 😛

    #137161

    Oon ajellu talvisin sekä misukoilla, että nokialaisilla ja kyllä hakkapeliitta on ollu paras kuluneenakin..varsinkin lumella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.