Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 123 lisäinfoa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.11.2006, 09:02 #122920
Jatkan “nelkun virittelyä” otsikon alla kirvonnutta syttykeskustelua omassa ketjussaan täällä. Ihmettelyä oli tarpeesta aikaistaa sytytystä 123 Ignitionin perusmallia käytettäessä. Itselläkin oli samanlaisia kokemuksia aikoinaan.
Sätkässäkin sytytysennakkokäyriä on vuosien varrella ollut monenmoisia. Perus-123:ssa on kai kutosen normaalikäyrä.
123:n koteloa tai normaalia kärkikoteloa (myötäpäivään = aikaisemmalle) pyörittämällä ennakkoon tietysti voi vaikuttaa, mutta silloin on kyseessä käyrän suuntaissiirto eli alku ja loppupää eivät välttämättä ole optimipaikoillaan. Loppupää ilmeisesti, jos kulku paranee. Pienikin nakutus on aina vaaran merkki eikä sitä pidä sietää konevaurion ehkäisemiseksi.
123UNI-malli sisältää allaolevat eri 2cv-konetyypppien tehdaskäyrät:
mode engine plate engine-type static timing
0 timing mode, 20°/3100 rpm only for calibration
1 A 9 hp, 375cc 12°
2 AZ A53 12°
3 AM M4 12°
4 AYA A79/0 12°
5 AM2 M28 8°
6 AYA2 A79/1 12°
7 AK2 M28/1 8°
8 A06/635 M28/1 8°
9 A06/642 M28/1 8°
A AM2A M28/1 8°
B A06/664 M28/1 8°
F ”E85 / LPG”*) M28/1 8°
123 EVO-mallissa on taas enemmän valmiita testailukäyriä esim biopolttoaineille ja viritetyille myllyille:mode adv/rpm**) curve-type
0 20°/3100 only for calibration,temp. sensor inactive
1 20°/3100 tuning with regular fuel
2 22°/3100 tuning with regular fuel
3 24°/3100 tuning with regular fuel
4 26°/3100 tuning with regular fuel
5 28°/3100 tuning with regular fuel
6 14°/3600 curve ‘A’ for 375cc, A53 &
7 20°/3000 curve ‘B’ for A79/0 engine
8 25°/3000 curve ‘C’ for A79/1, M28 &
9 23°/5000 VA1-curve for V06/630 (VISA/
A 20,5°/5200 VA4-curve for V06/644 (VISA/
B 24°/3100 tuning with E85 / LPG *)
C 26°/3100 tuning with E85 / LPG *)
D 28°/3100 tuning with E85 / LPG *)
E 30°/3100 tuning with E85 / LPG *)
F 32°/3100 tuning with E85 / LPG *)
**) arvo ei sisällä alipainesensorin tuottamaa 12° lisäennakkoaPerusennakko:
8° M28 & M28/1,
10° VISA-moottorit
12° A53, M4, A79/0, A79/1EVO:ssa on myös lämpötilasensori, joka lisää kylmällä ilmalla ennakkoa käynnistyksen helpottamiseksi.
Lopuksi todettakoon, että kyllä vanhalla kunnon kärkikotelollakin tulee ihan hyvin toimeen. Yksinkertainen on kaunista ja omalla järjellä ymmärrettävää. Voi vaan unohtaa moiset hienoudet ja nauttia 2CV:llä ajamisesta.
12.11.2006, 09:40 #137337Tarkennuksena mainittakoon, että normaali 123 Ignition ”1232CV” sisältää ennakkökäyrän konetyypeille:
A79/1 435cc
M28 & M28/1 602cc
Eli nelkku ja kutonen (viimeisimmät modellit)Näin sanoo käyttöohje:
http://123ignition.nl/downloads/manuals/2cv_manual.pdf12.11.2006, 09:53 #137338Sellaisen lisäyksen noi 123 pojat vois värkkiinsä tehdä että vetäis sen ennakkosäätönappulan vaikka kabiiniin, niin ois vähän dyane-ronteillakin helpompaa löytää se optimiennakko…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.11.2006, 11:22 #137339Ilman muuta se olis hienoo, mutta varmasti hinta nousisi roimasti.
Nykyinen systeemi hoitaa homman mekaanisesti piirilevyllä ja tiettyä vaivaa siitä hakemisesta aiheutuu. Jos tekisi pitkävartisen meisselin erikoistyökaluksi, hoituisi homma ilman ropellin irroitusta.
12.11.2006, 13:42 #137340Niin kun pääsis siihen propelliin eka edes käsiks :D:D:D
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.11.2006, 11:24 #137341Voisko siivapyörään porata kaksi reikää (yksi molemmin puolin akselin suhteen, ettei tasapaino mene ??), joitten kautta pääsisi ruuvarilla muuttamaan säätönamiskaa.
Hyvää tekstiä ja mielenkiintoista !! 8)
Lasse13.11.2006, 12:56 #137342Joo, tuokin tosiaan kävi mielessä ropellia irroitellessani ja pitäisi olla mahdollista!
Tiinamiehiä käy enemmän sääliksi.
15.11.2006, 18:21 #137343Mistä kannatta ostaa toi 123 Ignition taikka 123 ingition evo ja minkä hintasia noi on
15.11.2006, 20:05 #137344Automeca Seinäjoella on niitä myynyt: http://www.automeca.fi
Lienee mahdollista ostaa myös suoraan valmistajalta.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.