Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Rättikaton kiinnitys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123017

    1.Tietääkö kukaan miten rättikatto saa kiinnitettyä järkevästi ja
    2. Onko kenelläkään kuvaa -kuvia tai selostusta tai piirrustusta tästä kohdasta? terv USI

    ps. kuvassa teksti on englanniksi kun laitoin sen 2cv mania sivuille forumiin sielläkin .

    #137876

    Tämä on vaan henkilökohtainen mielipide, mutta miksi ihmeessä pakuun pitäisi laittaa rättikatto kun se ei siihen oikeesti kuulu. Saattaapi olla ettei sitä saa niin tiiviiksi ettei vettä tulisi sateella sisään.

    Nimimerkki yhden laikatun katon lasikuituisella paikannut.
    (Muotti on muuten edelleen tallessa jos joku tarttee…)

    #137877

    @hukki wrote:

    Tämä on vaan henkilökohtainen mielipide, mutta miksi ihmeessä pakuun pitäisi laittaa rättikatto kun se ei siihen oikeesti kuulu. Saattaapi olla ettei sitä saa niin tiiviiksi ettei vettä tulisi sateella sisään.

    Voisihan sitä myös kysyä että miksi siihen mainitsemaasi Pakuun on Superin runko laitettu, eihän sekään siihen kuulu..? 😆 Juu, silloin sitä Pakua rakentaessa ei tainnut siihen käypäisiä runkoja olla liiemmin tyrkyllä…

    Kyseisessä Matson ja Usin projektinkohteessa ei ole etukatto-osiota olemassa, siispä “helpoimmalla” (???) pääsee tälläämällä siihen etuosaa normisätkästä…

    Tuosta vuotamisesta, erään nopean Pikkupakuprojektin kanssa tuli tutkailtua katon rakennetta, siinä peltisessäkin on potentiaalinen vuotopaikan mahdollisuus. Etukaton ja “takapömpelin” välissä on peltien välissä sauma jossa ilmeisesti uutena on ollut tiivisteenä jotain massaa..? Tämä luultavasti näistä menneiden vuosikymmenten aikana poistunut on, joten jäljelle jää vedenmentävä reitti. Nopeaan yksilöön laitettiin korikittiä tähän saumaan, pitävyydestä ei vielä ole tietoa. Ainakin tämän nopean Pakun omistajan toisessa, enemmän alkuperäiskuntoisessa, käyttöpakussa on juuri tässä pientä vuotoa havaittavissa, tosin se ehkä sallitaan vaatimattoman 46:den ikävuoden jälkeen…

    Muistelisin että Virolais Repa olisi tämän kattototeutuksen tehnyt siten, että katon etuosan takareunaan olisi tehty pieni tukeva lista, johon kiinnittyy päälle toinen lista joiden väliin tulee kattoriepu. Listat toisiinsa kiinni sopivin välimatkoin ruuveilla, tiivistenauhaa väliin. Näin ainakin rievun takaosasta saa jokseenkin pitävän. voisin myös yrittää muistaa käydä kurkistamassa talvisäilöpaikassa TXK:n pakua, siinäkin on riepu tällätty, jos vaikka oikein kuvia aiheesta saisi räpsittyä.

    #137878

    Ihanpa olet Jasu oikeassa… 😀 😀 … tuo Roosa oli myös mallia “laikattu”, ja kun alkuperäinen ohjaamo oli vielä irrotettu takaosasta ja muutenkin “melko hyvin hapettunut”, niin ohjaamo otettiin n. vm -72 nelkusta. Tulin vaan itse siihen tulokseen että rättikatto ei oikein toimi pakussa, ainakaan jos haluaa pitää takaosaston edes jonkunlaisessa järjestyksessä ajon aikana. Tuleepi melkoinen “ilmapussi” taakse jos ajaa katto auki. Ihan “mutu” tuntumalla veikkaisin ettei “aerodynamiikka” (jos sellaisesta pakun kohdalla muutenkaan voidaan puhua) ainakaan parane… (tulee se ilmapussi nimittäin pelkästään ikkunat auki ajaenkin).

    Runkoja ei tosiaan ollut oikein saatavilla silloin 10 vuotta sitten, tuonkin ostin näkemättä ja sen piti olla AMI8 runko, osoittautui sitten kuitenkin superiksi…

    #137879

    @hukki wrote:

    osoittautui sitten kuitenkin superiksi…

    Mutta, eikö olekkin tukeva ajella! 😀

    #137880

    Onhan se tukeva se runko, kun vaan akselitkin olisi superista… tarinoin tuosta kokonaisuudesta mieluummin jossain muualla kuin “julkisella paikalla” 8) 8)

    #137881

    kysäseppä topolta että joutaako nelkun kattopala. Leikkasin hänelle kerran sellaisen osan nelkun korista, kun toppo meinasi pakuunsa rättikaton laittaa.
    Ja onhan noita rättikattopakuja tehty ennenkin:
    http://www.hulifer.net/fourgonettes/gallery/index.php?gallery=AZU%20JJ

    t.jalppis

    #137882
    txk

    @Jasu wrote:

    voisin myös yrittää muistaa käydä kurkistamassa talvisäilöpaikassa TXK:n pakua, siinäkin on riepu tällätty, jos vaikka oikein kuvia aiheesta saisi räpsittyä.

    Kannattaneeko siitä virityksestä ainakaan mallia ottaa… 😕

    #137883

    @txk wrote:

    Kannattaneeko siitä virityksestä ainakaan mallia ottaa… 😕

    Esimerkki kuin esimerkki, kyllä jokaisesta aina jotain uutta projektiinsa keksii..? Jos ei muuta niin sitten varoittavana esimerkkinä, mutta en ainakaan muista että tämä siihen kategoriaan kuuluisi… 🙄

    #137884

    Te olette tosi ihania ja teillä on maailman hauskimpia miettimisaiheita ja tämä rätikaton suhteen ninkuin myös ranskassa ja belgiassa. Niitä ei kuulemma montaa ole eikä kiinnitysohjeita juurikaan löydy. 2cv+AKA400 on nostattanut minun hullun maineen kattoon. Diagnoosissano lukeekin “hilpeästi oiretiedostamaton” 😯 😆 😆 😆 joten sen puolesta suunnittelen vaika mitä. Ranskassakaan “pojat ” eivät tienneet muuta kun ,että “niitä o nähty”. Ihan aluksi olin ajatellut tällaista:

    sitten ajattelin että jospa saisin Matson tekemään tällaisen
    Onneksi en pelkää vettä ja onhan meillä roudusteippiä, ja vettä tule sisään joka tapauksessa, paitsi minun tekemästä katosta , se ei vuoda.
    OIKEASTI Eihän meillä ole kuin osat vielä. Olen myös AKE viidakossa seikkaillut etsimässä jotain pohjaa sille että saadaan lupa tehdä niin. Me emme sis löydä tai minä en löydä sieltä AKE sivuilta muuta että korin vaihtoa saa tehdä. Saako puolikkaan korin vaihtaa ja miksi sitä kutsutaan? Virallisiissa papereissa?

    Onko Vanhoilla valtiomiehillä , Jasulla tai Pikku-Ollilla mitään tietoa, tai muilla, joilla jo on mielenkiintoisia virityksiä joihin jo pitäisi olla hankitut luvat?

    Lopuksi kattovinnkki joltain sivuilta kovaa ajoa varten , kattokiinitys.

    Paljn terveisä USI 😆 🙄 🙄

    #137885

    Tsekkaappa pakugalleriasta tapaus Car de roop: Siinon ollu alusta asti rättikatto, mutta sitä ei rullailla auki vaan se nousee raolleen jotain 10cm… eipä oo koskaan kukaan kyselly, onhan sekin rättäri 😀 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137886

    Ei kai sitä kukaan kysele koska rättärikin on rekisteriotteessa korirakenteeltaan “umpi”. Ja en usko että sitäkään kukaan äkkää jos akadianeen vaihtaa rättärin ohjaamon? Sitä kai olette toimittamassa jos oikein ymmärsin. Niitä muunnoksia on näkynyt maailmalla muutamia.

    -Olli

    #137887

    Joo onhan niitä näkynyt totta tosiaan, olis kiva viedä joku niistä rajuimmista katsastuskonttorille:) täällä joensuussa. Matso tuossa kävi kyselemässä mutta eivät he osanneet vastata . Kehottivat etsiä AKE :n sivuilta….
    Tarkoitus on näin alustavasti yhdistää rättärin etuosaan koppi AKA sta ja niitä ei kai ole suomessa kovin monta , vai onko kellä? se ilmoittautukoon 😛
    jos halua.
    Kenen se CAR de Roopi on? Onko se sinun Akaile? Jos se on sinun niin ota minulle kuva siitä miten se rätti on kiini siellä rätin alkupäässä, se minua tällähetkellä kiinnostaa kosvasti .

    terv usi

    #137888

    Vastattu yv:nä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137889

    Tää sivuaa vähän aiheesta, mutta pysyy 2CV.ssä (hetken) ja katoissa – Mulla on 20 vuotta ollut sätkä ja noin 10 kertaa vuodessa saa keskustella katon vedenpitävyydestä – niin kuin tiedämme, sätkän katto ehjänä olleessaan ja oikein asennettuna pitää sisätilat kuivana… No nyt on kolmosautona talven ajan käytössä Fiat Uno (kovakattoinen) ja lattiat tulvii vettä – vesi tulee tuulilasin tiivisteestä hullunansa sisään… Näin ei ole tullut sätkään vettä sisään kuin Nurmekseen mentäessä 93 tuulilasin tiivisteen välistä, kun tuli pehmitettyä tiivistettä pohjamassalla, ei koteloaineella(viittaus toiseen osioon täällä kesk.palstalla) Hyvin pehmisi ja reunoista tuli oivat rännit. Käyttäkää siis koteloainetta, älkää pohjamassaa.

    Ja miksi jatkan juttua… no, kun pihaamme ennen joulua ilmestyi vuosimallia 77 oleva Mercedes-Benz 300d w123 varustettuna ties millä härveleillä mm. sähköisellä kattoluukulla – joka muuten vuotaa!!! kuin saavista kaataen. Kyseinen kulkuneuvo on viettänyt edelliset 10 vuotta tallissa vähällä käytöllä (omistajan kuoltua 97) ja nyt se viettää ulkoilmassa tämän “vähän” kostean talven… vaan tuskin kukaan kyselee katon vedenpitävyyttä…

    Jasu mm. tietää taannoisen rakkauteni ilmastointiteippiin, vaan enpä uskonut, että pitää perikunnan entistä mersua ruveta tiivistämään sillä. Vaan pitäisikö tuo kotelosuoja-aine katolle asennettuna veden pois…hmmm.

    Ja aivan toinen asia on (ja kovasti lisää ohi aiheen) että mitä hel****iä mää tolla mersulla teen – verot 550€ ja 4.auton vakuutus (bonus 0%) 650€ – ja ajoneuvo on vielä ajokiellossakin aikaa sitten jäätyään pakokaasupäästöistä katsastuksessa ilman leimaa… 4 euroa päivä ja ainoa “ilo” on käyttää 5mukista dieseliä pihassa ja istuskella likomärällä kuskinpenkillä… juu, verot on maksettu ja auto on kilvissä…

    …jatkan juttua mese.fissä, eihän tämä tänne kuulu, mutta näyttää täällä töissä tehokkaalta, kun jo heti aamusta on kirjoitt….

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.