Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uudet automaalimääräykset 2007

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123019

    Olen toisen käden tietona kuullut ja ymärtänyt, että uudet direktiivit ovat vuodenvaihteessa muuttaneet automaaleja koskevia määräyksiä. Onko niin, että harrastelijankin on siirryttävä vesiliukoisten käyttöön.

    Jos jollakulla on asiantuntemusta ja varmempaa tietoa aiheesta, olisi mukava kuulla miten tämä koskettaa meitä automaalauksen harrastajia.

    Millaisia maaleja nykyään on ostettavissa? Onko jotain “korvaavia tuotteita” jos ei aivan viimeisintä laatua maaliltaan hae? Onko vesiliukoisten maalien käyttö vaikeampaa kuin entisten liuotintuotteiden?

    #137911

    Hei,

    kyselin asiaa paikallisesta automaalikaupasta ja kertoilivat seuraavaa:

    -perinteiset 2k pintavärit poistuvat, -07 valmistettuja ei saa enää tuoda.
    Vanhat varastot loppuvat, joten enää ensi kesänä näitä ei olisi saatavilla, kovettajia kylläkin myydään entiseen malliin. Eli jos on kesällä aikomus maalailla kannattaaa maalit hankkia nyt ja kovettajat sitten kun tarvitsee (eivät säily kovin pitkään).

    -näiden tilalle tulee (on kai jo tullut?) jokin korvaava 2k-maalijärjestelmä joka sitten on vähemmän terveydelle haitallinen, kalliimpi mutta myös riittoisampi. Paha vaan että tuosta riittoisuudesta ei isoa iloa ole jos maalataan palasina olevaa rättäriä, hukkaprosentti on kuitenkin melkoinen. Tämä maali on vain ei-metallinhohtosävyinä.

    -vesiohenteiset ovat siis se mihin homma on menossa. Vaativat aina lakan päälle, ei kuivateta lämmöllä vaan ilmavirralla.
    Kaipa noidenkin kanssa pärjää, onhan ne jo uusissa autoissa käytössä, tuo lakka vaan tulee lisätyövaiheena.

    Unohdin sitten kysyä pohjamaalien kohtaloa, mutta olen ymmärtänyt että nämä säilyisivät ennallaan, onko kenellä tietoa?

    Esa

    #137912

    Olen noista maaliasioista nyt kysellyt hieman sieltä täältä ja tullut siihen johtopäätökseen, että jotain muutoksia on tulollaan, mutta ei varmaankaan niin radikaalissa laajuudessa mitä ex-kiltakapteeni Inkiläinen viime vuoden viimeisessä nyytisessä antoi ymmärtää.

    Uudet ns. VOC-direktiivit ovat tulleet voimaan, mutta siirtymäaika on vähintään vuosi ja jotkut maahantuojat vakuuttivat että liuotinvärejä on toistaiseksi yhä saatavilla. Koostumuksiin voi jatkossa muutoksia tulla sekä kokonaan uusia tuotteitakin.

    Ostakoon varastoon nykytuotteita ken haluaa. Kovettimia ei ainakaan kannata pitkään varastoida. Entä jos tuotteisiin tulee muutoksia ja kovetinta varastoon ostamillesi ei myöhemmin enää saa.

    Selvitystöiden yhteydessä eräs kiltalais-automaalari suositteli minulle DEBEER-autovärejä, jotka ovat hänen mukaansa hinnaltaan edullisempia, mutta laadukkaita ja hyvin sävytettävissä. Ko. merkin maahantuoja vakuutti heidän liuotinvärejään olevan ainakin toistaiseksi saatavilla eikä nähnyt uhkia harrastelijaautomaalareiden elämään.

    Itselläni ei vielä ole kokemusta ko. maalista, mutta ohessa maahantuojan sivut: http://www.motip.fi/index1.html

    VOC-tietoa esim. täällä: http://www.coravari.fi/pages/uutiset.php?p=20

    #137913

    Miun kuljin ruiskauttettiin Debeerillä: Levittyy nätisti, kuivuu nopeesti, haisee pahalle ja näyttää kivalta. Hintakaan ei ollu paha. Väittävät, että tarvii pohjamaaliks jos jonkilaista Debeeriä, mutta se ei pidä paikkaansa, tuossakin rojektorissa oli alla yhtä jos toista maalia. (Tosin silikooniroiskeista tulee kurttua otsaan ja kulkimeen 😳 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137914

    Meillä on käytetty Debeeriä jo vuosia.Ei ole valittamista.Maalin sekaan kannattaa lorauttaa korkillinen Antisilikonia ettei kiehu ja kupli jos pohjiin on kuitenkin jäänyt jotain epäpuhtauksia. 🙂

    #137915

    Voi kun sitä antisilikoonia ois joku lorauttanu silloin sekaan.

    Nm. Tuulilasinkehyksen takia kolme kertaa uusiks.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137916

    Pääsin keskustelemaan nokitusten tutun maalikauppiaan kanssa, mikä edelleen vahvisti saamaani kuvaa uusista automaalimääräyksistä.

    Tietyt liuotinvärit tulevat poistumaan, mikäli ne eivät täytä uusia määräyksiä. Kauppiaat saavat kuitenkin myydä vanhat varastot loppuun mikä voi viedä pitkänkin tovin.

    Uusia korvaavia direktiivit täyttäviä tuotteita kehitellään myös liuotinmaaleissa (esim. akryyli) ja niitä voi olla jo saatavillakin.

    Ensimmäisenä vesipohjaisiksi muuttuvat metallivärit.

    Vesipohjaisilla maaleilla maalaaminen on kuulemma liuotinmaaleja helpompaa. Ensin maalataan vesiliukoinen massa. Ennen lakkausta on mahdollista suorittaa korjailuita hiomalla. Maalit vaativat aina lakan, koska ne todellakin ovat vesiliukoisia kuivuttuaankin. Ymmärtääkseni lakka on 2-komponenttista eikä vesiohenteista.

    Uudet maalit ovat kalliimpia, mutta niiden peittävyys on parempi ja sitä kautta hintaero tasoittuu. Korjausmaalauksessa vesiohenteinen sopii vanhan automaalin päälle.

    Vesiliukoiset maalit ovat ilmakehälle suosiollisempia, mutta maalarille entistäkin vaarallisempia. Mm. iho pitää suojata tarkemmin kuin ennen hengitysilman suodattamissta nyt puhumattakaan. Tämä tietysti aiheuttaa haasteita kotimaalarille.

    Maalien sävytettävyyden kannalta ei pitäisi olla mitään muutoksia tulossa. Kaikki ennenkin mahdolliset sävyt on saatavissa. Tietysti joku vuosikymmenien takainen värikoodi on tuonut ongelmia jo liuotinmaalienkin aikana, mutta sävytys on aina mahdollista mallin mukaan.

    Halvempiin esim. keinohartsimaaleihin tai “miranooleihin” ei direktiivi vaikuta. Tulilinjalla ovat lähinnä 2-komponenttiset akryylit.

    Nämä saamani tiedot kertovat kokolailla muuta, mitä ex-kiltakapteeni kirjoitteli viime vuoden puolella Nyytisissä. Pitääpä pyytää nykyistä kiltakapteenia ottamaan kantaa ja kenties hieman oikaisemaan käsityksiä Nyytisissä.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.