Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Dakar 2007 & 2008 ja 2CV

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123023

    Dakar -ralli on taas menossa ja mukana myös viimevuotiseen tapaan 2CV-Mehari Club Cassisin tuplamoottorinen 2CV. Vehkeessä on oikeasti paljon 2CV-tekniikkaakin, vaikkakin kuljin on melkolailla uudelleenräätälöity rallikäyttöön. Allaolevasta linkistä voi katsella teknisiä kuvia ja seurata muutenkin menoa:
    http://www.takla-makane.com/pages/dakar07/dakar07.htm

    Tässä videossa jossain häntäpäässä mennään, mutta eteenpäin kuitenkin:
    http://www.youtube.com/watch?v=QlClC1jDWvU&NR
    Viime vuonna tuli valitettava tekninen keskeytys alkumatkasta.

    Ja lisää videota:
    http://www.youtube.com/watch?v=4wH-hbY1VCI

    http://www.youtube.com/watch?v=5wFr1MLxdr4

    http://www.youtube.com/watch?v=_I8k2LREQu8

    Vuoden 2005 versio:
    http://www.youtube.com/watch?v=IULKO4zvMVg

    Youtubesta esimerkiksi voi hakea lisääkin.

    #137969

    Tiimi on ikävä kyllä keskeyttänyt pätkältä neljä,

    ilmeisesti takatukivarren pettämiseen.

    Kuten tästä listasta voi havaita, olivat numerolla 400.

    http://www.dakar.com/2007/DAK/LIVE/fr/500/classement/ABA.html

    -Olli

    #137970

    Dommage!

    Ollin linkissä numeroa 400 klikkaamalla näkee siihenastiset sijoitukset. Tällä hetkellä on 170 tiimiä jäljellä autojen sarjassa.

    Jukka

    #137971

    tuossa keskeyttämisestä video, jos sattuu ymmärtämään Ranskaa niin siitä saa enempi irti.

    http://www.youtube.com/watch?v=Gq7Bfms4f18&eurl=

    -Olli

    #137972

    Jonkinlainen onnettomuus tapahtui ja tasauspyörästöön tuli vika. Näin kommentoi eräs ranskanklielinen belgikaverini.

    #137973

    Joo, joku kanssakilpailija oli ajanut oikeaan takanurkkaan ja takatukivarsi oli vääntynyt ja vairioittanut takavaihteistoa. Korjaus aika oli liian pitkä jatkon kannalta.
    Siis olis kannattanut pysyä tehtään säädöissä, niin olis selvinnyt tukivarren vaihdolla nin 30 min.
    😆 😆
    Lasse

    #137974

    @Lasse1 wrote:

    Joo, joku kanssakilpailija oli ajanut oikeaan takanurkkaan

    Tällainen keskeyttämisen syy tuntuu varmasti “paremmalta” kuin että joku oma tekninen ratkaisu olisi pettänyt ja keskeyttämisen aiheuttanut..? Eipähän pääse itseään syyttämään… 8)

    Jonkinverran näytti kyseinen kuljin muuttuneen edellisvuoteen nähden, takamoottorin jäähdytyksen ilmanotto, ilmansuodattimet, etupuskuri näin ainakin äkikseltään näytti hieman muuttuneen.

    No, parempi onni ensi kerralla sitten!!!

    #137975

    Uskoisin, että on merdejä sadellut kanssakilpailijalle. Tai eihän syyllinen tarkemmin selvinnyt.

    #137976

    @Jasu wrote:

    Jonkinverran näytti kyseinen kuljin muuttuneen edellisvuoteen nähden, takamoottorin jäähdytyksen ilmanotto, ilmansuodattimet, etupuskuri näin ainakin äkikseltään näytti hieman muuttuneen.

    Suurin yhtäläisyys vanhan kanssa oli ilmeisesti väritys…
    Jossain netissä oli hyvä kuvakavalkaadi tuon uuden tekemisestä.
    Aika totaalisesti se näytettiin rakentavan uusiksi edellis kerrasta.

    -Olli

    #137977

    Joltain noista linkkien tarjoamilta sivuilta löytyi, kahdeltakin, hyvät kuvasarjat laitteen rakentamisesta. 4×4 Méharin rungosta jotain höpisivät, ja onhan siinä rungossa kardaanin tukilaakereiden paikat, kaunista katseltavaa oli nuo rakentamisen etenemisen yhteydessä otetut kuvat… Sätkän korista ei paljoa käytössä ole, rintapelti ja muotokaaret takaosassa, oikeastaan kaikki pintapellit on poissa. Korin takaosa sokilla kiinnitetty lasikuitupalikka, huollon helpottamiseksi ilmeisesti. Vaihdevivustokin oli jotain sellaista mitä Pienemmän Ollin kanssa joskus piirreltyä tuli, nyt sitten tulivat todistaneeksi sen että osattiin tuokin paikka ajatella…

    Otetaanko Olli tähtäimeksi lähteä joskus johonkin karkeloon tuon tyyppisellä laitteella? Vaikka kahdella Geesun koneella jos ei muuten ehtisi… Kaikkea se piru hulluilla yrittääkin teettää..?

    #137978

    Siitä vaan pojat duunamaan kameran kanssa kampetta kasaan, lupaan sponssata ainakin vähän virkistystä 😀

    #137979

    tuossa on linkki tuon bibipin rakentamiseen LINKKI ,LINKKI2

    runko näyttää olevan kovasti “home made”…

    Tuossa taasen on edellisen laitteen BUDJETTI

    87 412 euroa, tartteis muutaman sponssin. Ei paikalliselta Citroen
    maahantuojalta saadut punaiset lippikset paljon lämmitä 😉

    Oishan siinä tietty henkeä lähteä vääntämään ihan autotalli (lue, kesällä ulkona) virityksen
    pohjalta, mutta vermeen saattaminen edes FIAn edellyttään kuntoo ei ole aivan
    yksinkertainen/ilmainen juttu. Pelkkä Dakar ralliin osallistuminen (2005) 16 271 euroa!

    Tupla GeeSun pannuinenhan sen totta toki pitäis olla ettei tartteis
    kammeta siellä tulosluettelon hännillä ihan kokoajan.

    -Olli

    #137980

    Hieman on suurehkon tuntuisia rahasummia mitä tuollainen kisa tuntuu syövän. Tai siis se ei yllätä että ajopeli nielee rahaa, bensaa palaa ihan eri tavalla kuin “kesälomareissulla” ajellessa, huoltokalustoonkin rahaa palaa, vaan ne muut kulut eli kisamaksut, lisenssit, viisumit ja sen sellaiset. Siinä ei tosiaankan ne punaiset lippalakit lämmitä, tuskin edes mieltä…

    Ainahan kisaaminen maksaa, vuonna 1991 radiolla rikottavien autojen SM-kisoissa kolmossijalle päädyttyäni laskin että sen kesän kisapirssissä oli rahaa kiinni hieman yli 30 000 markkaa… Tietysti tämä raha oli kesän aikana keräntynyt kalustoon, mutta sen verran olisi maksanut ne lelut jos niitä olisi kerralla kaupasta hakemaan mennyt. Aika monta mainosta sai tuohon rahaan jakaa…

    Mutta tuosta FIA:n hyväksynnästä, nythän sen pitäisi olla helpompaa kun nuo poijjaat on sen byrokratiapuolen läpikäyneet. Muistelisin että vuosi takaperin heillä olisi ollut jotain ongelmanpoikasta tuon hyväksynnän kanssa..?

    Kallistako..? Vain meille kenellä ei rahaa ole… 8)

    #137981

    @Jasu wrote:

    Mutta tuosta FIA:n hyväksynnästä, nythän sen pitäisi olla helpompaa kun nuo poijjaat on sen byrokratiapuolen läpikäyneet.

    Tarkoitin lähinnä sitä varuste määrää mitä FIA edellytää, Turvavarusteet
    pitäisi varmasti kaikin puolin olla uusinta uutta ei kelpaa tallin nurkasta
    kaivetut vanhat sammuttimet yms. Kaaret, niitäkään ei ihan vesijohdosta
    tehdä. Näitä kaikkia rahanreikiä riittäisi loputtomiin.. Niin äkkiä on kasassa
    monia kymmeniä tuhansia euroja…

    Juu vaikka saattaa äkkiseltään tuntua hauskalta ajatukselta.. “rättärillä
    dakariin” niin ei nuo pojat sinne ole aivan leikkimään lähteneet.

    @Jasu wrote:

    Kallistako..? Vain meille kenellä ei rahaa ole…

    Yli puoli miljoonaa vanhaa “mummonmarkkaa” alkaa olla monelle
    rahakkaallekkin iso summa.. 8)

    -Olli

    #137982

    Juu, kyllä ne poijjaat näytti tosissaan olevan, mitenkään väheksymättä heidän panostuksiaan aiheeseen. Ehkä hieman “toisennäköistä” jälkeä saattaisi syntyä kovin paljon pienemmällä budjetilla, tässä suurta osaa (ja mainosarvoa firmalle???) näytteli Cassiksen Méhari-Clubi..?

    Se kyllä tiedossa on ettei millään vanhoilla turvavarusteilla tuohon(kaan) kisaan asiaa ole, hauskana yksityiskohtana tankin oma FIA-sertifikaatti, eli ei mitään mikä turvallisuutteen edes vähän hipoo voine “polven päällä kuusenvarjon tallissa” väsätä… Turvavöissä on “parasta ennen” päiväys, yli-ikäisillä vöillä ei viivalle pääse yms yms.

    Ns. oikea kisaaminen on melkoista rahanmenoa, siksi mainitsin tuosta 1:10 luokan kisaamisen kuluista. Ja tuo rahamäärä mitä omaan kalustoon oli silloin panostanut, oli vielä pienemmästä päästä sen kesän kärkikymmenikössä. Karkeasti heitettynä, näyttää kisaamisen kulut menevän samassa suhteessa auton mittakaavan mukaan, ja yksityiskohtana mainittakoon että FIA valvoo myös näitä “pikkuautokisoja”…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.