Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkun lämpö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123025

    Lämpömittarin asennuksesta on puhuttu paljonkin ennen tatä, mutta teinkö ison virheen kun niitä lukematta olin asentanut anturin moottorin lohkon öljytilaan. Siellähän on öljyä vielä alarajasssa 4,5 cm korkeudella. Nyt kuitenkaan tarvikeliikkeestä ostamani lämpömittari ei kiipeä (syksyllä 2006) yli 40 °.
    Öljykopassa oleva anturi kait kertoo pistemäisen ölyn lämpötilan( juuri jäähdytettyään pakoventtiilin. Se ilmeisesti on kuitenkin tärkein (onko ).

    #137999

    Mielestäni lohko ( tulppa) on paras paikka anturille. Öljypohjastahan se öljy kierrokselleen moottoriin pumpun tyrkkäämänä lähtee.
    Uudemmissa ko. tulppaa ei ole porattu auki.
    Jos nokka on peittämättä, ei ole mikään ihme ettei öljynlämpö ole kuin 40C.
    Lasse

    #138000

    Tuonne vastaavaan paikkaan minäkin olen anturin tällännyt, hieman matalampaa lämpötilaa lohkosta saa kuin venttiilikopasta. Öljynlämmöistä on taisteltu ennenkin, mutta siitäkin huolimatta mainitsen edelleen että sadan asteen lämpötila on ainakin ajoittain hyvä saavuttaa jotta öljyn sekaan kondensoitunut vesi poistuisi.

    Haulla löytynee varmasti aiempia kirjoitteluja aiheesta, hakusanaksi ‘öljynlämpö’ ja taas alkaa tarinaa löytymään…

    Kuumalla kesäkelillä olen saanut lohkossa olevan anturin mukaan lämmöt reippaammin ajellessa liikkumaan 110-130 asteen välillä, edelleen kone toimii vaikka sillä onkin ajettu jo reilut 300tkm… Visaa “lämmitin” joskus kesäkuumalla 150 asteeseen (oli olevinaan kiire Hellu-Ralliin…), eikä Visakaan siitä lämmöstä huonoa tykännyt…

    #138001

    Miekin luulin aikoinaan, että lämpömittari on rikki, kun sen nelkkuun asensin. Ei nousseet lämmöt kesähelteilläkään. Anturin sijoituspaikkana oli ventiilikoppa.
    Semmosta mie muistelen, että anturin joutui eristämään ajoviimalta!

    #138002

    Niin, ja tähän vuodenaikaan hyvin oleellista on tukkia keulaa, laittaa moottorin alle pelti tms, öljyn”lauhdutintakin” peitellä pitäisi… Muuten lämmöt pysyy kovin alhaisina, kabiinissa kylmä tulee eikä moottori pitemmän päälle kylmästä tykkää…

    Muistaakseni alkuperäisellä kysyjällä on Tiina kyseessä..? Tiinassa voi huoletta peittää koko keulan ja rungon alusen, aina sieltä peltien rakosista keulan rakenteesta johtuen riittävästi jäähdyttävää ilmaa liikkuu…

    Mieleen juolahti yksi kesä noin kymmenen vuoden takaa, silloin ei tarvinnut koko kesänä ottaa rungonaluspeltiä pois eikä raottaa säädettävää säleikköä. Eikä kattoakaan juuri raotella tarvinnut… Mikähän vuosi se tällainen mahtoi ollakaan, joskus 1995-1996..???

    #138003

    Minä olen saanut kutosessa lämmön nouseen kesällä, kun on ollut etu säleikkö kiinni ja luukuttanut sellaista satasen vauhtia. Oljypohja vain näkösällä, etupuskurin ja rungon väli tukossa. Lämmön mittaus kuskin puolen venttiilikopan alasyrjässä.
    Lämpö noin 80 astetta.

    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138004

    Se oli muinoin seitkytluvulla,kun armaani vuodessa viiskytätuhatta ajoi läpi vuoden kutvosella ja välillä minäkin.Pohjassa öljynlämpömittari näytti noin 90, jolloin kaikki oli peitetty paitsi vetarin reiät.Sisältäkin lämpöä eristetty oli.Kuumaa tuli tuulilasille,niin että sormia poltti kokeiltaessa tuloilman asteita.Silloi oli lunta ja pakkasta.:roll:

    #138005

    Kyllä mulla nelkun kone kävi kuumempana kuin kutonen 😆 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138006

    @Akaile wrote:

    Kyllä mulla nelkun kone kävi kuumempana kuin kutonen 😆 😆

    Kutonen on herkempi lämpötilamuutoksin kaasujalan suhteen kuin Nelkku, eli Nelkun lämpöön ei juuri vaikuta miten sitä kuormittaa kutosen reagoidessa tähän nopeammin.

    Tuolla aiemmassa keskustelussa missä puitiin aikoinaan tätä öljynlämpöasiaa, tuli eteen maininta Akailelta että öljyrenkaat olisivat “väsähtäneet” ennen aikojaan kun moottori kuumana kävi. Tämä vaatisi luultavasti lisäselvittelyjä, sillä männänrenkailla on huomattavasti paljon kuumemmat olosuhteet kuin öljyllä, myös lämpötila jossa metalli menettää joustavan ominaisuutensa on hyvinkin paljon korkeampi (useita satoja asteita) kuin ko. keskustelussa mainitut öljynlämmöt. En aivan näillä puheilla siis olisi valmis uskomaan että korkeammasta öljynlämmöstä olisi öljyrenkaiden vikaantuminen siinä tapauksessa johtunut, ennemmin veikkaisin jotain vikaa olleen niissä renkaissa…

    #138007

    Ainoa kongreettinen vaara on siinä, että lähdetään vaikkapa nokisella koneella äkkiä vedätteleen korkeilla lämmöillä? Jolloin saattaa tulpissa esiintyä noen hehkumista joka saattaa aiheuttaa nakutusta tonka huomaa kyllä siitä että huippu teholla tuntee hetkittäistä lievää vedon hyytymistä?
    Tämä on sellaista hiusten halkomista, mutta miettimisen arvoinen kysymyt, esimerkiksi talvella.
    Kommentteja, mitä olette mieltä?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138008

    Juu, harvoin nelkussa lämmöt nousee kovinkaan korkealle. 40 kuulostaa ihan tutulta. Normaalilämpö kesähelteillä kaupunkiajossa oli n. 70 astetta, maantiellä ajoviiman ansiosta hieman vähemmän. Kerran nousi 130 asteeseen alppimaassa, mutta sitten muuttui ylämäki alamäeksi ja kone alkoi jäähtymään ja jarrut kuumenemaan. Öljypohjassa minullakin anturi oli.
    Sitten on noi viritetyt vehkeet erikseen kun bensan energiasta kuitenkin vain pieni osa siirtyy etupyörille ja loput lämmöksi. Esimerkkinä mainittakoon GSA:n koneella normaalilämpö on hieman alle 100 viileällä kelillä ja +110 kuumalla.

    #138009

    Aivan oikein, kysymyksessä on “Tiina”.
    Keulan peittämistä olen nyt parin kesän jälkeen vieroksunut, kun silloin hellekesänä vanhasta “Varrestä” lainattu pystysäleikkö unohtui kiinni. Parin mökkireissun jälkeen (2 x 60 km) yli kuumentuminen ilmeisesti aiheutti kammen taka-Stefan vioittumisen. Muuta vauriota ei ilmeisesti tullut. Puristuksia en ole mitannut.
    Ilmeisesti koneessani oli silloin koneliikkeestä ostettu Stefa, josta myöhemmin asiantunteva myyjä minua varoitti, sillä heidän tarvikkeensa ei ole tarkoitettu auton moottoreihin. Eivä kestä lämpöä.

    Pitänee se sermi virittää paikoilleen.
    Öljypohjan alle voisi myös pellin virittää.
    Onkohan se pelti joka siinä alunperin on (aukko öljypohjan kohdalla) laisinkaan tarpeen ? Hankaloittaa vain hommia.

    #138010

    Niistä väsähtäneistä renkaista. En muista enää tarkkaan kuinka siinä aikoinaan kävi mutta jotakuinkin niin että kulkimella ajeltiin lämmöt normaalisti siinä kuudenkympin tienoolla ja sitten kerran oli unohtunu kesäks lauhdutin tukkoon ja lämmöt huiteli 80-100 tienoolla ja tämän periodin jälkeen öljyä alkoi menemään 0.5 l / 100km. Kone avattiin ja männän päälyset ihan öljykarstassa ja jos en väärin muista niin renkaat oli muuttanut jopa väriä. Voihan se toki olla, että renkaat olivat vaan uransa päässä ja hommaan vaikuttanut monia asioita. Tästäkin tapahtumasta on jo kohta 10vuotta… No jokatapauksessa, tämän jälkeen yhtä korkeita lämpöjä on vähän niinku vältelty ja nyt tinskun nykyisellä koneella ajellessa oon tullu empiirisellä tutkimuksella siihen tulokseen, että semmoin 70 on hyvä lämpö: 60:ssä kone ei kierrä hulppeasti (joutuu kiristeleen hampaita) ja sitten taas 80:ssä koneessa tapahtuu ns. hyytymistä. 70:ssä kulkee kaikista kyökäsimmin ja kiertää tarvittaessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.