Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Käyntiongelmien kanssa sormi suussa!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123034

    Oisko jelppiä, kun millään en saa kuutostani toimimaan. Noin 10km toimii kivasti, sitten kyykkää, ensin toinen puoli ja puoli kilsaa lisää niin sammuu koko voimanpesä. Odottelee hetken niin saa taas hetken ajaa, odottelee vähän pidempää niin saa ajaa vähän pidempään.
    Ainakin seuraavat asiat on tsekattu/vaihdettu/kokeiltu:
    -tulpat uudet
    -tulpanjohdot uudet
    -sytkäpuola uusi
    -kärjet uusittu(myos konkka)
    -sytkää säädelty
    -ventiilinvälykset tsekattu(myos koitettu vähän väljillä)
    -imu-pakosarja tiivistetty ja tsekattu
    -bensapumppu ohitettu roikkupullo-virityksellä
    -jotain johtoja uusittu(mm.kärkien piuha)
    -kaasaria säädetty suuntaan ja toiseen
    Hyvin kiitollinen olisin kaikesta avustusyrityksestä!

    #138034

    Eihän vaan neulaventtiili vuoda? Ota kaasarin ja ilmanputsarin välinen kumiputki pois. Anna käydä tyhjäkäynnillä ja katso valon kanssa kaasarinkurkkuun. Nyt saatat huomata, että kurkussa olevasta pienestä pillistä tippuu bensatippoja. Jos näin on vuotaa neulaventtiili. Neuvalaventtiilin löydät kaasarin kannesta, kannen alapuolelta (kun olet kannen ensin avannut).
    Huom. tuo on vain yksi seuraamus vuotavasta neulaventtiilistä. En tiiä näkyykö vuoto kaikissa tapauksissa noin. Venttiilin voi testata (kuka haluaa) myös ottamalla sen irti ja imemällä neulaventtiiliä, jolloin sen ei pidä fuskata. Varo nielaisemasta venttiiliä!

    #138035

    Kuulostaa sekä bensansaantiongelmalta että puolan vialta. Joka taas oudolta tuntuu kun bensalinja on ohitettu testimielessä sekä sytkäosista näyttäis vaihdetun kaikki puolaa myöten…

    Onko näillä millään tehdyillä osienvaihdoilla ollut muutoksia toimintaan, eli onko vika kaikesta remontista huolimatta pysynyt samanlaisena? Jos on, niin tuo Jalppiksen kuvailema juttu vaikuttaisi järkevältä tässä vaiheessa.

    #138036

    Meillä kerran mystisen sammumisen syylliseksi osoittautui korin ja rungon väliin osittain kiilaantunut bensaletku, joka tietyn kilometrimäärän jälkeen meni tukkoon salakavalasti harmaita hiuksia aiheuttaen.

    Tauon aikana se palautui jälleen normaaliksi ja matka jatkui taas pätkän.

    Tsekkaa myös, että ilmareikä bensatankin korkissa ei ole tukossa.

    MUTTA sinähän olit jo ohittanut bensatankinkin joten…???

    #138037

    @Isoo-Jukka wrote:

    Meillä kerran mystisen sammumisen syylliseksi osoittautui korin ja rungon väliin osittain kiilaantunut bensaletku, joka tietyn kilometrimäärän jälkeen meni tukkoon salakavalasti harmaita hiuksia aiheuttaen.

    Aivan vastaavantyyppinen “itseaiheutettu vika” oli Tinskussanikin kesällä -96, laitoin silloin laajan runko-koriremontin aikaan Geesun tankin alkuperäisen paikalle (hieman vaati lisätiloja että sopi, muistaakseni liki 50 litraa siihen mahtui), joka sitten aloitti tietenkin vuotamisensa. Poishan sellainen ottaa piti, eikä se tietenkään mahtunut irroittamatta korin takaosaa rungosta… Siinä temutessa tietenkin bensaletku meni sopivasti korin ja rungon väliin ja tulos oli edellä kuvatun kaltainen. Eikä ollut mitenkään helppo löytää, ensimmäinen epäilys kohdistui tietenkin takaisin laittamaani alkuperäiseen tankkiin, jos vaikka siellä roska asuisi, mutta vika oli sit helppo löytää kun letku oli kummastakin päästä irti eilä siltikään paineilma läpi mennyt…

    Nämä kokemukset ei tosin tätä kysyjää nyt auta, mutta kaikki on mahdollista.

    Tuosta puolasta vielä, onko vaihdettu puola uusi eli käyttämätön vai sinulle uusi eli jostain hankittu käytetty? Onhan tietysti mahdollista että uudessakin vika on, tarkasta seuraavan kerran sammumisen jälkeen että tuleeko kipinää, se auttaa asiassa taas hieman eteenpäin…

    #138038

    Kannattaa aloittaa se tutkiminen koneen päästä, tuleeko kipinää ja bensaa silloin kun ei käy?

    #138039

    Vika ei ole millaan em. tekemillani toimilla tuntunut muuttuvan. Sita neulaventtiili-asiaa en ole kylla tarkistanut sen kummemmin. Kaasari on kylla ollu monesti auki ja putsattu. Sen sytytyksen tarkistaminen vian ilmetessa on osoittautunut ongelmaksi kun jo se aika kun nousen kuskin paikalta ja menen konehuoneeseen antaa taas riittavan tauon koneelle kaynnistyakseen hetkoiseksi(eli sytka taas varmasti loytyy). Tuo mainittu esilammitys-asia voisi jotenkin tuntuakin loogiselta, se taytynee ainakin tarkistaa. Eli olisko siihen mitaan selkeeta tarkistuskeinoa tiedossa.
    Puola on uusi, uutena ostettu, koitin myos toisella kaytetylla, kaikilla sama tarina.
    (kirjoituksestani puuttuvat ä;t ja ö;t puuttuvat koska kirjoittelen taalta purjehdus-reissun paalta Karibian St-Maarten saaren nettikahvilasta, siis autokaan ei ole ihan vieressa nyt, mutta kun tossa purjehtiessa on aikaa miettia niin on ruvennut tuo satka-ongelmakin painamaan kummasti, ja tuntui etta nyt on siihen saatava jotain selkoa!)
    Kiitos vaan hyvasta avusta, toivottavasti jaksatte jatkaa samaan malliin!

    #138040

    Mieleen tulee sellainen asia mikä ehkä kannattaa tarkistaa, eli kun moottori sammuu niin ota tulpat pois ja katso miltä ne näyttävät. Jos ovat aivan märät, niin Jalppiksen diagnoosi on varmasti lähimmäksi veikattu, myös tulppien väristä voi jotain päätellä bensansaannin suhteen… Kovin haaleanvaaleiksi menevät jos jostain syystä olisi bensaongelma…

    Tuollainen vika osaa olla enemmän kuin hankala selvitettävä. Kyseessä voi olla myös joku kontaktihäiriö jossai piuhassa, mutta se taitaa olla hieman kauempaa haettua… Puolan johdon liitos, virtalukon liitokset yms..?

    Ja vielä väittävät ettei purjehduksesta mitään hyötyä olisi, taas huomataan että siellä on aikaa miettiä tärkeitäkin asioita!!! 8)

    #138041

    Veli kun sai kortin ja istui sätkän rattiin samantien niin eihän se ongelmitta sujunut: Kulki hienosti sitten alkoi ongelmat. Kulkee, hyytyy,bensa haisee, kulkee ja hyytyy. Tosi hankala oli paikallistaa ongelmaa. No sittenhän aloimme tutkailla bensaletkua. Bensaletku oli mallia historiallinen viritys, eli kaksi bensaletkua tulee takaa ajalta jolloin kulkimessa oli kaksi bensatankkia. Toinen tankki poistettiin aikanaan ja letku tulpattiin, ennen bensapumppua oli y-haara, joten se imi edelleen molemmista putkista, mutta vain toisesta sai bensaa. No kyseisellä hetkellä toisesta putkesta oli lähtenyt tulppa irti ja se sai välillä bensaa ja välillä ilmaa ( ja pukkasi bensaa kabiinin puolelle tulppaamattomasta letkusta 🙄 ) Ongelmahan hävisi, kun siirryttiin takaisin alkuperäiseen yhden letkun systeemiin, ihan vaan varmuuden vuoksi 😉 😆

    Eli nyt mieleeni tuleekin, että josko ois sama ongelma? Haurastunut kumiletku tankin ja bensaletkun välissä? (saa tarkistettua huoltoluukusta takapenkin alta jos vuosimalle sen suo).

    Nm. välillä ilmaa välillä bensaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138042

    Jatketaanpas tätä aihetta, IsommanOllin soittaessa ja antaessa oman epäilynsä aiheseen. Hän tuossa epäili että kyseessä saattaisi olla kaasuttimen jäätyminen, sen se osaa tehdä vielä jopa kymmenen plusasteenkin lämmöissä…

    Tätä vikaa etsiessä pitää olla nopea, heti kun kuljin hyytyy niin pelti auki ja kaasarin ja ilmanputsarin välinen letku pois ja pikainen kurkistus kaasarin kurkkua kohti. Siellä oleva jää/sohjopalikka sulaa hyvin nopeasti pois sammumisen jälkeen, siksi siis pitäisi kiirehtimän tämän katsomisen kanssa.

    Jos vika tuosta löytyy niin korjaukseksi riittää Ollin mukaan keulan tukkiminen, itse laittaisin imuilman oton lähelle pakosarjaa.

    #138043

    8) Kokemus on opettanut seuraavaa: Sätkän kaasari jäätyy joka talvi aiheuttaen alkuperäisen kysymyksen oireet.
    Joten osta purkki kaasutinmoottorin jäänestoa huoltoasemalta ja lirauta välittömästi muutama desi tankkiin, ravista kuljinta ja aja huoletta.
    Seuraavan tankkauksen yhteydessä lisää ensin jäänestoa ettei tarvitse ravistella kuljinta. 😀 😀 😀

    #138044

    Pieni solumuovipatjan palanen kaasarin etupuolelle pitää ajoviiman aiheuttaman kylmyyden poissa kaasarista ja ilmanputsarista (kutosen) imuputkea vähän jatkaen alumiiniputkella kohti pakosarjaa…

    nimim. “wanhuksen konepelti”

    Kylmiin aamuihin kannattaa varautua pistämällä h4-lamppu ilmanputsarin sisään ja sitä aamulla hetken kun pitää päällä niin koppa lämpiää sisältä päin eli imuilman esilämmitys toimii – Citroen-huollon virallinen huolto-ohje GS:siin … skannaan kunhan löydän paperin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #138045

    Joo kyllä näillä talvikeleillä on aika turhaa ajaa keula tukkimattomana..varsinkin jos haluaa kabiiniin lämmintä. Aiemmista talvikeskusteluista löytyy paljon vinkkejä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138046

    Ei ole kyllä koskaan kesä- tai talvikäytössä jäätynyt kaasari, olipa sitten 1-tai 2 kurkkunen. Tuossa muljahti mieleen, jotta imusarjassa kaasarin alapuolella on alkuperäisesti reikä, jolloin ylinmääräiset bensat valuu lohkon päälle. Siis silloin, jos joku murvelo pumppaa kaasua liikaa.

    -Virtalukon pohja lämpenee, ja hävittää virrat. Tällöin myös bensamittarin pitäisi mennä nollaan.

    -laturi ei toimi, ja virta vähenee. (epätodennäköistä) Tai puola ei jostain syystä saa täyttä jännitettä. Tällöin yleensä toinen pytty tippuu ensin pois.

    -tankissa tai polttoaineputkistossa jotain, joka aiheuttaa tukkeutumisen.

    -polttoainetankin korkki liian tiivis, – ai niin, kokeilit jo pullobensaa..

    – ja se neulaventtiili sattaisi vuotaa ja seos menee liian rikkaalle. Tällöin hukkuu ensin tyhjäkäynti enen kokonaan sammumista. Pakokaasu myös haiseee rikkaalle.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.