- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jarru ja kytkinvivuston väljyys
Tuossa Wanhusta purkaessa tuli vastaan poljinvivusto, joka on kulahtanut vallan totaalisesti. Väljää on monta milliä ja näyttää siltä, jos ei jotain tee niin akselit pomppaa jalustaltaan.
Elikä, miten tuommoinen akselisto korjataan mielekkäästi. Näyttäis että se on ihan yhtä puuta, eli ei liene alunperin tarkoitettu purettavaksi. Joku holkitus tai vastaava toimenpide pitäis tehdä.
Kuva alla, kun en tiedä mikä sen osakokonaisuuden oikea nimi on.
Aikoinaan poistin jarrun välykset laittamalla alkuperäisen pääsylinterin työtangon tilalle hieman pidemmän 70-luvun sätkästä. Muistaakseni sitä piti hieman lyhentää.
Tilanne oli sellainen, että jarrut menivät välyksien avittamana kutakuinkin pohjaan vaikka kaikki kengät oli kuinka lähelle säädetty.
Ko. keino ei tietenkään ratkaise ongelmaa kuin osittain.
Eikös siellä niissä työntötangoissa ole sellaiset reiät, joista vois sopivasti säätää sitä välystä pois vaikka sokalla?
Tässä mun tapauksessa on väljää niin paljon, että poljintangot huljuu sivusuunnassa. On vähän ontto olo kun hakee poljinta jalan alle. Lisäksi akselin oikenpuoleinen pää on niin kulunut, että pelkään sen lähtevän pois reiästään.
Ei se nyt tietenkään tielle putoa, mutta välys voi sillä hetkellä olla jotain muuta.
Helpoimmalla pääsee, kun hankkii toisen poljin mysteerin joltain kaverilta. Voi sitten tutustua siihen heiluvaan rauhassa ja miettiä voisko siihen kehittää jonkin korjaus patentin, esimerkiksi purkaa akselin pääty hitsauksen ja holkittaa akseli varustaen rasvanipalla?
Myöskin rintapellissä olevat polkimen reiät voi vahvistaa, jotta ne ei ole kuluneet väljäksi?
💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste