Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visan vauhtipyörään 2CV:n starttikehä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123169

    Pitäisi vaihtaa 652 cc Visan vauhtipyörään 2CV:n starttikehä, jotta voisin käyttää 2CV:n starttia.

    Kuinkas helposti tuo kotikonstein käy. Ilmeisesti pitää jollakin tapaa lämmitellä kehää; onko kellään käytännön kokemusta. Ilmeisesti kehän voi ottaa vaikka vanhasta Nelkun vauhtipyörästä.

    Toisaalta, eihän kellään ole Visan starttia myyrä?

    #138731

    Eikös Rajalan Eki kertoillut Nyytisen sivuilla että vaihtaminen kätevästi kävi lämmittämällä hammaskehää..? Tällaista ainaskin muistelisin…

    #138732

    Joku muistikuva mullakin, mutta pitäneekö olla ihan kaasuvehkeet vai riittääkö stendari?

    #138733

    Kuumailmapuhaltimellakin riittävän lämmön saa aikaan, mutta jos mahdollista, niin hammaskehä uuniin ja lämpö n. 180 astetta. Saa tasaisemman lämmön. Jos kuumailmapuhallinta käyttää voi lämpöä tarkkailla esim. syljellä kostutetulla sormella. Kun sihahtaa melko terävästi alkaa lämpö olla kohdallaan.

    #138734

    Eli irroitettaessa lämmitetään hammaskehää (ei keskiosaa) ja lyödään se irti? Asennettaessa uunikikka lienee hyvä.

    #138735

    Juurikin näin. Mitä nopeammin saat hammaskehän lämmitettyä, sitä vähemmän lämpöä siirtyy vauhtipyörään ja helpommin kehä irtoaa. Tietääkseni tässä ei ole mistöön suurista lämpötilaerojen tarpeesta kyse, pitäisi irrota pienelläkin lämmittämisellä, uskoisin tämän lähtevän irti ilman lämpöjäkin…

    Asennettaessa taas homma helpottuu mitä enemmän lämpötilaeroa on. Sitä en tiedä että missä kehän lämmityksen rajat vastaan tulee ja hampaista karkaisu poistuu. Mutta kun pitää huolen ettei hammaskehään lämpövärjäytymiä tule niin uskoisin ettei tästä ongelmaa tulisi.

    Ja niin, kaasupillit on, voisiko sanoa, pakolliset tässä hommassa, ei kuumapuhkujassa teho taida riittää stendarista puhumattakaan

    Mutta ainahan Sätkän starttiin voi vaihtaa bendiksin rattaan, kuten PienemmänOllin kanssa tehtiin erään projektin kanssa. Vetostartti kun piti saada toimimaan Visan vauhtipyörän kanssa… 8)

    #138736

    Kiitos ohjeista, pitää yritää ilman kaasuja.

    Mulla on yksi epäkuntoinen Visan startti ja kattelinkin sitä ratasta haikeasti, mutta en keksinyt kunka sen olisin irti saanut. Muistan jonkun sanoneen, että tietyn toisen ranskalaismerkin joku ratas sopisi myös. En vaan muista mikä.

    #138737

    @Isoo-Jukka wrote:

    kattelinkin sitä ratasta haikeasti, mutta en keksinyt kunka sen olisin irti saanut.

    Eihän sitä saakaan “oikeasti” irti siitä bendksistä… Rälläkkä on sopiva irroitusavain tuolle… Tämä mainitsemani “vetostartti Geesuun” tuli tehtyä siten että Geesun bendiksistä (on sama hammastus kuin Visassa) ratas rälläkkää käyttäen irti, vetostartin bendiksistä myöskin ratas pois, nämä sitten sovittaen niin hyvin kuin mahdollista toisiinsa ja koko häsmäkkä MIGillä toisiinsa kiinni. Ja paineilmavinku turbiiniterällä oli mitä loistavin hitsausroiskeiden poistamiseen bendiksin sisäpinnalta…

    Tietysti kannattaa tarkistaa kun kerran on viallinen startti olemassa ettei siitä kävisi koko bendiksratasmysteerio sellaisenaan esim samanmerkkiseen sätkän starttiin..! Palikat vaan levälleen, hieman luovaa hulluutta peliin ja taas on yksi toimiva osa käsissä…

    #138738

    Sain juuri puhelimen välityksellä kuulla, että Rellu 5:n Ducellier Bendix kävisi suoraan 2CV:n Duc. starttiin ja edelleen Visan koneeseen.

    Pitää vielä verrata sitä romua Paris-Rhonen Visa-starttia 2CV:n vastaavaan 2CV-starttiin.

    #138739

    Sen hammas kehän vaihdossa kannattaa olla tarkkana, että tulee oikein päin paikoilleen, eli tulee viisteet starttiin päin. Uusi menee pudottamalla paikoilleen, kun vauhtipyörän ottaa pakastimesta ja kehän uunista.
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.