Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Pomppiva laturin hiili..

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123189

    Vuoden ’66 Citroën merkkisessä 3cv kulkimessani on seuraavanlainen ominaisuus;

    Aika ajoin laturi (12V) lakkaa lataamasta ja tämä johtunee siitä, että toinen hiilistä ‘pomsahtaa’ ylös ja hiilen jousi jumiutuu, eli hiili ei siis ole enää kosketuksissa mihinkään eikä latauskaan pelaa.. “Vika” korjaantuu ottamalla hiilet irti ja laittamalla takaisin jolloin jumiutunut hiili palaa ala-asentoon yleensä jo irroitustoimenpiteen aikana.

    Vika ei ole hiilissä, sama vika toistuu vaikka hiilet vaihtaisikin.. Laturin kollektorin kuparipinta on jumiutuvan hiilen kohdalta hieman mustunut ja sitä on yritetty varovasti puhdistaa, mutta eipä siitäkään ole ollut apua.. Vika lienee tuossa kollektorissa, vai? Saisikohan sen kunnostettua/sorvautettua jossain, vai onko jollakulla muita ideoita/ajatuksia tämän asian korjaamiseksi?

    t. Juuso

    #138869

    Voisi olla soikeaksi kulunut liukurengas syynä jolloin sorvaus auttaa (jos on varaa sorvata).

    #138870

    Vaihdoitko uuden jouset hiilien kanssa?

    #138871

    Joo, jousetkin on kyllä vaihdettu aina samalla.. (koko paketti kiinnikkeineen, liittimineen ja ruuveineen..)

    Tämä ominaisuus on vaivannut jo vuoden päivät, välillä enemmän välillä vähemmän.. Vika ilmeni jo kun ajoimme auton vuosi sitten Etelä-Ranskasta Suomeen.. Joskus saattaa mennä montakin viikkoa ilman ongelmia, tällä viikolla on hiiliä joutunut “kopeloimaan” lähes päivittäin..

    Täytyypä ihmetellä millainen homma olisi tuon laturin purkaminen tilaan, jolloin kollektorin pääsisi sorvaamaan.. Uskoisin, että sorvattavaa riittää, kun auto on niin kovin vähän ajettu.

    #138872

    Kannattaa tarkistaa myös laakereiden kunto, ettei ole väljää ja synny resonanssia, joka heittää hiilen ylös.
    Lasse

    #138873

    Sellainen hassu muistikuva tuli myös, että joskus olen kuullut huonosta laturin rungon maadoituksesta, joka aiheuttaisi “magnetti” ilmiön, kuten 2 +-magneettia vierekkäin, joka heittäisi sitten hiilen, kuten magneetin ulos kolosta. En kyllä ole ollenkaan varma.
    Lasse

    #138874

    Nyt löytyi se varsinainen syy laturini outoon käytökseen. Toissapäivänä irrotin taas hiilet, kun lataus oli vaihteeksi lakannut.. Nyt sattui valaistus olemaan erittäin sopiva ja tuli kurkattua kerrankin oikein huolella sinne laturin sisään..

    Hiilet kulkivat selkeästi väärässä kohtaa.. Toinen aivan liukurenkaan reunassa ja toinen liukurenkaiden välissä, osittain siinä keskellä olevan uran päällä.. Sitten kun katsoin laturia, niin löytyi siitä semmoinen ominaisuus, ettei hiilien kiinnityskohtia oltu koneistettu tasaiseksi, vaan siinä oli epätasainen valupinta.. Tästä syystä hiilet kääntyiät hieman vinoon ja olivat siis noin 2 milliä liikaa takana, siis väärässä paikassa liukurenkaisiin nähden.. Viilalla kun tasoitti laturista nuo hiilien kiinnityskohdat, niin heti alkoi lataus pelaamaan aivan eri tavalla. Täytyy vielä viilata noista kiinnityskohdista 1 milli lisää pois, niin silloin saa hiilet asettumaan juuri oikealle paikalle.

    #138875

    Itsekun aikoinaan korjasin eräällä Vanhusten vaelluksella ko kohdan, otin tuulettajan pois ja koneen käydessä senmmottella hiekkapaperikynsiviilalla tasottelin. Ei ole monessa nykyautossa sorvia mukana, sätkässäpä on . Kokeile……

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.