Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Olkatappi / rasvaus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123250

    Mikä on oikea tapa rasvata “Kuningaspultti” ?.
    Nostetaanko keula ilmaan vai ollaanko pyörien päällä ?.

    Tuntuisi hyvältä jos keula olisi ylhäälä ja mahdollisesti pyörät pois jotta näkisi miten rasva kulketuu.
    [img]OT.jpg

    #139220

    Mielestäni ei ole väliä onko auto ilmassa vai ei pääasia on se että niitä rasvaa säännöllisesti. Toki on hyvä katsoa tuleeko oikeasta paikasta rasvaa ulos. Itse puristan yleensä sen verran rasvaa prässillä sisään, että vanhaa mustaa rasvaa tulee reippaasti ulos.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139221

    Saattaa tuo rasva hieman paremmin kulkeutua liukuprikkojen väliin jos keulalla ei ole painoa. Tämä siis aivan teoreettisesti. Näin olen itse olkatapit rasvaillut.

    #139222
    mph

    Juu paino pois keulasta ja rasvaa sisään. Saisi sitten tulla ulos tosiaan mielellään sieltä vähän ylempääkin eikä vain ensimmäisestä välistä. Rasvan menoa auttaa jos kääntelee renkaasta tai ratista välillä. Jos se rasva tulee kaikki sieltä eka välistä vain, niin olen joskus käyttänyt tavallista liimapuristinta apuna puristamalla koko systeemiä tiukemmalle ja avot.
    Näin siis jos tekee hiukan huolellisemmin, toki sitä rasvaa kannattaa pistää muutenkin, renkaiden ollessa paikoillaan ja vieläpä maassa, on vain vaikeampi kuikkia alle. Muistaakseni vanhuksen käyttäjäohjekirja 50-luvulta suositteli rasvaamaan 500 km välein, mutta taitaa olla voiteluaineet parantuneet (toivottavastia) niistä päivistä, olkatapit varmaan päinvastoin.
    MPH

    #139223

    Joo pyörä irti maasta kannattaa rasvata silloin liuku rengas on höllästi välissä ja rasva tunkeutuu helpoimmin sinnekkin kuin painon litistäessä sen välin tiukaksi..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139224

    Mää tossa fundeerailin (jälleen), että aina kun sinne sitä rasvaa laittaa niin vaikka sitä pursuaa poiskin niin väittäisin, että siellä silti vallitsee jonkin aikaa pieni paine JOTEN: kun sitä rasvaa on laitettu niin se kyllä menee aivan oikeisiin paikkoihin heti ensimmäisellä ajorundilla, koska “ripustus” tärähtelee ja mahtollisesti liikkuukin pystysuunnassa.. En ala enempää väittämään, mutta näin luulisin.

    Kulkimessani on toki ollut renkaat ylhäällä rasvaa laittaessa, koska yleensä se tulee tehtyä renkaita vaihtaessa ja vieläpä ilman eturenkaita. Peräänkuulutan tällä viestillä vain sitä rasvausta ylipäätään.
    Nm. purin tuossa erään kulkimen tukivarsiremontin yhteydessä olkatapit pois ja (yli kymmenen vuotta ajossa olleet tapit) ne oli edelleen ihan käyttökelpoiset, kun niitä oli säännöllisesti rasvattu!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139225

    Sama momma se on täälläkin vanhat on tapit ja käyttö kunnossa, kun huolehtii sen rasvauksen. Tietysti se rasva menee ajettaessakin sinne liukurenkaaseen, tarkoitin vain sitä että kun kerran oli puhe siitä nostamisesta,,, niin ainakin se menee sinne ala väliin heti eikä 15päivä. Sinne sokkeloon liukurenkaalle se menee muutenkin huonommin, miksi emme helpottaisi sitä? Vai mitä?
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139226

    Kotioloissa kun ei ole tuota nosturia, niin itse ainakin kevensin hallitunkilla samalla kun tein työtilaa sinne auton alle.
    Eli lankku poikittain rungon alle ja etupää näin ilmaan. Eikä ne pyörät tarvi edes kokonaan ilmassa olla.
    Tällä tavoin sinne allekin pääsee hyvin.
    Tärkeintä on laittaa pukit sinne auton alle, ettei tapahdu mitään haaveria.

    Tälläviisiin ohjekirja opastaa rasvauksen tekemään.

    #139227

    Hallitunkki mahtuu myös tukivarren alle lähelle pyörän napaa. Siitä kun hiukan nostaa niin rengas nousee ilmaan ja paine on pois olkatapin laakerilevyiltä.

    Tunkin pettäminenkään ei aiheuta vaaraa, sillä auto pääsee putoamaan vain muutaman sentin.

    #139228

    Lainaus “—Hallitunkki mahtuu myös tukivarren alle lähelle pyörän napaa. Siitä kun hiukan nostaa niin rengas nousee ilmaan ja paine on pois olkatapin laakerilevyiltä. —“

    Tukivarren alta olen viime aikoina nostellut, koska silloin ei vetoakselien haitarikumit jää “rumasti rutulleen” suojapeltejä vasten. Pitäisi vaan tehdä hallitunkkiin sellainen “koura” joka sopisi hyvin tukivarren kaulalle.

    #139229

    Kappas meinasin tästä juuri kysellä, kun viikonloppuna pitäisi hakea kuljin maalta ajoon ja sama operaatio edessä. Mistäs tuommoinen prässi kannattaa käydä ostamassa? Biltema? Ja mimmosta rasvaa sinne pitäs truutata?

    EDIT: Niin kun ottaa sen luurin kätöseen ja soittaa esim. Biltemaan niin asiat kummasti selviää – eikun prässiä ja rasvaa ostamaan 🙂

    Menee vähän ohi aiheesta, mutta mitäs muuta kannattais ihmetellä talven seisomisen jälkeen? Siis jarrunesteiden ja öljyjen lisäksi. Pitäskö renkaiden paine tsekata?

    #139230

    Tottahan toki kannattaa rengaspaineetkin tarkistaa,, saattaa olla jostakin pyörästä vaillentunut talven aikaan.. Ja säästäähän siinä rengaita,, kun on paineet kohdallaan… 😀 Vaseliinista ehkä kannattaa valita joku synteettinen… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139231

    Jotain “universaalirasvaa” tuli sitten ostettua. Komea nimi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.