Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 6v Ducellier säätimestä…?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123257

    On vähän vieras aihe kun ei vähään aikaa ole tarvinnut säädintä ihmetellä… Tämä rele on juuri lähdössä keski-suomeen palvelemaan 😀 .
    Kun putsailin tuota, niin kiinnitiin huomiota releen kärkimysteerioon, enkä aivan saanut selvää miten tuon pitäisi toimia. Tietäisikö joku muu?

    Tällainen tapaus on kyseessä

    Tässä koko helahoito kuoret poistettuna.

    Kun rele vetää, kieli irroittaa otteensa lärpäkkeestä 1, muodostaa kontaktin alla olevan lärpäkkeen kanssa sekä samalla irroittaa kohdan 3 kontaktin.
    Kysymys kuuluu pitäisikö 1 ja 2 myös muodostaa yhteys? Nyt näin ei tapahdu, joskin pikku pihdeillä säätämällä sen saisi aikaan.

    #139293

    Tuo toinen tolppa on niin sanottu taka virta rele,, joka vetää kärjen kiinni silloin kun laturin tuottama jännite on suurempi kuin akun jännite.. Silloin tolpan käämissä kulkee virta niin päin että magneetti vetää kärjen kiinni ja tapahtuu akun lataantuminen.. kun kierrokset koneessa pienenee riittävän alas lataus jännite tippuu alas,, jolloin akun jännite jää suuremmaksi, tapahtuu virran kulku akusta laturin läpi runkoon,, jolloin tolpan mangneetti muuttuu toisen kätiseksi ja pukkaa takavirta releen auki estäen akun purkautumisen laturin käämin kautta runkoon…Se oli siis se toinen tolppa… Nyt tuohon asiaan mitä Miki kysyi,, tämä tolppa on sitten se jänniteen säätäjä jossa on kärki pari… Näiden jomman kumman kärjen kautta kulkee mangnetointi virta laturin kenttä käämiin,, mitä korkeampi jännite on sen korkeampi on latauksen tuottamakin jännite…. Nyt jännitteen säätäjän jousi voimaa säätämällä sovitetaan laturin antama jännite eli voltti sopivaksi, mikä 6 voltin systeemissä on sellainen 7.5 volttia.. Siinä säätäjässä on sen vuoksi kaksi kärkeä,, että toisen kärjen kautta menevässä mangnetointi virrassa on isompi vastus ja toisessa pienempi.. Kun vastus on isompi mangnetointi virta pienenee ja lataus jännite laskee ja jos mangnetointi virta menee pienemmän vastuksen läpi lataus jännite suurenee… Siis kun kärjen jäykkyys on säädetty kohdalleen tapahtuu tässä kärki parissa koko ajan värinää kun lataus jännite laskee ja nousee jatkuvasti pysyen kuitenkin keskimäärin oikeana… Karkien vaihto reaktio on niin nopea että lataus jännite mittarillakin näyttää tasaiselta.. Nyt kun lataus jännitettä katsoo voltti mittarilla täytyy se korkeimmilla kierroksilla olla se 7.5 volttia ja kun kierroksia hiljaa laskee näkyy mittarilla lievää jännitteen alenemista kunnes jännitteen säätäjä kytkee pienemmän vastuksen kautta mangnetointi virran, jolloin jännite korjautuu kohdalleen,, jos kierroksi lasketaan lisää lähtee jännite taas laskeen ja se aiemmin mainittu takavirta rele aukeaa ja lataus loppuu, näin estetään akun purkaantuminen… Se oli siis tasavirta laturi…. Vaihto virta lataus on sitten toinen tarina ja tämä edellä ei koske sitä, se toimii toisin,,, paitsi tuo jännitteen säätö tapahtuu aivan samalla lailla jos on mekaaninen säädin,, mutta siinä ei tarvita tuota taka virta relettä,, koska laturissa olevat diodit estävät akun virran kulkemasta takaisin päin laturille,, ja samalla tasa suuntaavat vännitteen kun laturi tuottaa monivaiheista vaihto virtaa,, jolloin laturista saadaan isommat tehot verrattuna yksivaiheiseen tasavirta laturiin…
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139294

    Tässähän tuli tasavirtalaturin sielun melko täydellinen selitys 😀 . Kiitos manu.
    Se varsinainen kytkevä käämi ja sen kärjet näytti olevan kunnossa, ihmettely liittyi tuohon säätävään osaan.
    Eli siis 1 ja 2 ei kuulu muodostaa kontaktia, vaan ainoastaan 1:sen ja kielen alla oleva kärki vaihtavat keskenään riippuen jännitteen tasosta?
    Tiedoksi siis uudelle omistajalle, mittaa jännite ja tarvittaessa väännä 1:stä kunnes jännite on kohdallaan 😯

    #139295

    Tuota liparetta täytyy säätää tuolta tyveltä.. Tuo kuva ei tee oikeutta noille järjille,, jos olisi parempi kuva,, niin että näkyisivät selvästi,,, tilanteen ymmärtäminenkin olisi helpompaa…. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139296

    Öh.. juuri vein paketin tuonne postittamoon… Ehkä asiaan palaa vielä uusi omistaja, mikäli tarvetta ilmenee.

    #139297

    Tässä muutama kuva tuon oman juttuni tueksi,, on hiukan erilainen kuin tuossa Mikin kuvassa,, mutta toimihta täsmälleen sama ja on myös 6 volttia…


    Säätäjän kärjet tässä, näkyy hyvin kun on vaihtava kärki kahden välissä.


    Säädön tuki lipare rungossa nojaa lehti jouseen.. Tästä taivuttamalla passataan jännite kohdalleen,, ellei ole ennestään..


    Tässä alapuolella olevat vastukset,,ovat nipussa ja eriste levy välissä,, toisessa isompi vastus kuin toinen..


    Tässä sitten se taka virta rele jonka mangteetti sydän vetää päälle kun lataus jännite nousee ja lataus alkaa..

    Saa kopioida Nyytisiinkin täältä jos joku viitsii sen tehdä? Liittäen tuolta edeltä sen ohjeistus tekstini ????
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139298

    Tuossahan on järkeä sikäli että noita ylilataavia olen nähnyt (ja haistanut kun akku on kiehunut). Releen kansi auki ja jännite kohdilleen. Onkos vv-laturin säätimessä samanlainen säätömekanismi?

    #139299

    Yleensä kun on kyse mekaanisesta säätäjästä toiminta on sama, ja sen kyllä hoksaa sieltä kun katsoo sitä rakennetta….Sieltä vain puuttuu se takavirta rele mikä on tasavirta kotelossa…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139300

    Teinpä sit tällaisen yön pimeinä tunteina, lähipäivinä tietää saan toimiiko kuten pitää -67 18-kaakkisessa..:

    Näyttää alkuperäiseltä, mutta toiminnan pitäisi olla varmempi ja latauksen tasaisempi kuin releellä toteutettuna… No, aika näyttää miten kävi..!

    #139301

    Täytyy sanoa että tuossa on kyllä tyyliä. Kannatta näköjään valvoa öitään aina silloin tällöin :D.

    #139302

    Kumminko päin virtapiiri toimii tuossa uudessa yksikössä,, kun on tärkeää se miten laturin puolella kytketään magnetointi käämin syöttö?? On latureissa kaksi tapaa kytkeä,, joko magnetointi syötetään suoraan laturin plus navasta ja säätäjä maattaa,, tai magnetointi virta tulee säätäjän syöttämänä laturin magnetointi käämiin jonka toinen pää maattaa…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139303
    Usi

    Te virta – asiat hyvin hallitsevat osaatte nuo asiat niin hyvin.
    Kertokaapa minulle , miten saan kulkimeeni kakasi akkua lataukseen niin että, yksi on auton liikuttamista varten ja toinen huvitusvehkeitä varten ja niin , että mollemmat latautuu ajossa.

    Voisiko joku teistä piirtää sellaisen hienon kuvan tai kaavion niin että voisin sellaisen tehdä uuteen kulkimeen. terv usi 8)

    ps. kohta valmis, 3 päivää koukeroihin

    #139304

    @Usi wrote:

    , miten saan kulkimeeni kakasi akkua lataukseen niin että, yksi on auton liikuttamista varten ja toinen huvitusvehkeitä varten ja niin , että mollemmat latautuu ajossa.

    Tästä taisikin olla jo puhetta muussa yhteydessä, mutta esim. venetarvikeliikkeet myyvät vaihtokatkaisijoita akkujärjestelmille. Rannan Eeron veneessä oli kiertokytkin jossa asennot 1-both-2, eli voi myös ladata ja purkaa kumpaakin. Katkaisn ei ollut kovin iso, mahtuisi varmaan rintapeltiin hattuhyllyn alapuolelle sisälle asennettuna.
    Toinen juttu onkin sitten että kannattaako kumpaakin akkua ladata yhtä aikaa, koska laturia ei ole suunniteltu ihan noin suurelle kuormalle. Ainakin wikströmin venemoottorin dynastartti alkoi haista palaneelle jos siihen kytki yli 60 Ah:n akun. Onhan acadyanen katossa pinta-alaa, miksei aurinkopaneeli hoitamaan kakkosakun latauksen? Jos se häiritsee silmää normaaliajossa, voihan sen asentaa kattotelineelle.

    Ai niin, tuo otsikko… 💡 Onko se Ducellier-säädin jo toiminnassa? Ja toimiiko?

    #139305

    No minä tekisin tällaisen perinteisen kytkennän… Mutta en nyt viitsinyt alkaa laskemaan tuon akun etuvastuksen arvoja,, kuitenkin oltava tehovastus..
    Jasuhan voi nykyisellä tekniikalla tekaista vaikka uudemman aikaisen elekroonisen kytkimen…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139306
    Usi

    Minä kiitä suuresti 😆

    Juuri tuossa koukeroiden suunnittelua oltiin tekemässä . Toivottavasti sankoin joukoin tulette tervetuloa. t usi

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.